Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Samochody
Udostepnij
Artykuły: Mały parkuje lepiej PRO-TEST: Nr 9 (113) wrzesień 2011
 Samochody Samochody Mały parkuje lepiej Toyotą iQ najłatwiej zaparkować. Nie tylko dlatego, że jest mała. Ma także najmniejszy promień skrętu spośród 500 samochodów, jakie zostały poddane badaniom. Największy zaś ma – Fiat Scudo Kombi.

Samochód z małą średnicą skrętu łatwiej zaparkować. Łatwiej nim też manewrować w wąskich uliczkach. Eksperci niemieckiego automobilklubu ADAC postanowili sprawdzić zwrotność 500 samochodów z siedmiu klas. Każde z testowanych aut musiało zrobić pełen okrąg. Potrzebowały na niego od 8,45 m (Toyota iQ) do 13,08 m (Fiat Scudo Kombi). Pomiarów dokonano na zewnętrznym punkcie okręgu przy pojeździe.

Między najmniejszym i największym okręgiem, jakie wykonały testowane auta, jest ponad cztery i pół metra różnicy. Co ciekawe, to wcale niekoniecznie pojazdy z klasy wyższej są najbardziej skrętne. Ale i tak niemal wszyscy przegrani w swoich klasach, z wyjątkiem Smarta, robiły większe zakręty niż auta o najgorszych wynikach z górnej klasy średniej i z klasy wyższej.

Przyczyna dużej średnicy skrętu leży w większej odległości między kołami i w szerokich oponach. Również geometria układu kierowniczego decyduje o wielkości placu potrzebnego do wykonania skrętu.

Mercedes dowodzi jednak, że właściwa technika jazdy wystarczy, aby również duży samochód zrobił ciasny zakręt. Zresztą modele Mercedesa w klasach od średniej do wyższej przekonały badaczy – nimi najwygodniej skręcać.

PRO-TEST na Facebooku