Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Biura podróży
Udostepnij
Artykuły: Czy twoje biuro podróży jest w kolejce do bankructwa? PRO-TEST: Nr 6 (134) czerwiec 2013
 Biura podróży Biura podróży Czy twoje biuro podróży jest w kolejce do bankructwa?

Po ubiegłorocznej fali bankructw około 430 kolejnych biur podróży i agencji turystycznych jest już zadłużonych. Oznacza to, że wyjeżdżając z co 10 polskim biurem podróży, możesz skończyć nie na tropikalnej plaży, tylko na… lodzie. Jak do tego nie dopuścić?

 

Rozpoczęte właśnie wakacje wcale nie będą dla biur podróży łatwiejsze niż ubiegłoroczny sezon wypoczynkowy. Po 10 spektakularnych bankructwach pośredników w ubiegłym sezonie, w tym możemy spodziewać się kolejnych upadłości. Jak pokazują dane Krajowego Rejestru Długów, liczba biur podróży i agencji turystycznych zalegających z płatnościami wcale się nie zmniejsza. To oznacza, że część polskich turystów może podzielić los ubiegłorocznych pechowców. Zanim więc zdecydujesz się powierzyć swoje pieniądze pośrednikowi, poświęć chwilę na zweryfikowanie rzetelności biura. Jak to zrobić?

 

Oto 6 kroków do ustalenia rzetelności operatora twojej podróży

 

1. Sprawdź w rejestrze

 

Sprawdź, czy wybrane przez ciebie biuro turystyczne widnieje w specjalnym rejestrze prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki. Na stronie www.turystyka.gov.pl znajdziesz Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Wpis firmy w ewidencji jest potwierdzeniem jej legalnej działalności.

 

2. Skontroluj ubezpieczenie

 

Koniecznie sprawdź również ważność polisy ubezpieczeniowej firmy. Taka polisa wydawana jest na 12 miesięcy. To nie oznacza jednak roku kalendarzowego. Dokładny termin upływu gwarancji ubezpieczeniowej znajdziesz na stronie www.turystyka.gov.pl. Najważniejszą informacją jest tu jednak suma gwarancyjna w gwarancji ubezpieczeniowej – musi być dopasowana do obrotów firmy, aby w razie upadłości kwota wystarczyła na pokrycie wszystkich kosztów związanych chociażby z powrotem turystów do Polski. Warto również sprawdzić, czy biuro opłaciło składkę za ubezpieczenie turystów, inaczej ubezpieczenie jest nieważne. To właśnie takie zaległości najczęściej notowane są w KRD.  

 

3. Dowiedz się, co sądzą inni?

 

Zwróć uwagę na renomę firmy i na opinie o niej. Zasięgnij opinii przyjaciół czy rodziny. Wiele informacji i odpowiedzi na nurtujące cię pytania znajdziesz na forach internetowych poświęconych między innymi turystyce. Ale pamiętaj, żeby w zamieszczane tam opinie nie wierzyć ślepo. Często ich autorami są PR-owcy, którzy pracują nad polepszaniem wizerunku reprezentowanego przez nich pośrednika wycieczek czy hotelu. Warto przejrzeć też fora i strony na temat konkretnych krajów czy regionów, aby poznać warunki tam panujące i nie być zaskoczonym jakością wyżywienia.

 

4. Sprawdź, co jest w cenie

 

Jeśli cena wycieczki jest bardzo atrakcyjna, zwróć uwagę, co dokładnie obejmuje i w jakim zakresie: czy jest w niej zawarty przejazd, opłaty lotniskowe, nocleg, wyżywienie. Coraz częściej można spotkać się z wycieczkami bez wliczonych cen wyżywienia czy opłat dodatkowych związanych z przelotem i bagażem – biura pozostawiają klientom wybór w tych kwestiach. Należy zatem wcześniej upewnić się, czy nie będziemy zmuszeni ponieść dodatkowych kosztów.

 

5. Przeczytaj umowę

 

Kiedy już wybierzesz biuro podróży i konkretną wycieczkę, zatrzymaj się na chwilę nad umową. Przeczytaj ją dokładnie, bo jest ona podstawą do ewentualnych roszczeń w przypadku wyjazdu niespełniającego oczekiwań. Każda umowa, oprócz nazwy organizatora, powinna zawierać cenę (z wyszczególnieniem, co się w nią wlicza), termin, miejsce pobytu lub trasę zwiedzania, rodzaj transportu, ubezpieczenia oraz procedurę reklamacji. Sprawdź również, kto jest wyznaczoną osobą kontaktową na miejscu, z którą będziesz mógł wyjaśniać wszelkie wątpliwości. Zawsze dokładnie czytaj również to, co jest napisane w umowie małym druczkiem. Tam zazwyczaj kryją się ustalenia najmniej korzystne dla ciebie.

 

6. Wybierz dodatkowe ubezpieczenia

 

Organizator wyjazdu turystycznego ma obowiązek ubezpieczenia uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz kosztów leczenia (KL) – taki zapis powinien widnieć w umowie. Jednak jest to ubezpieczenie podstawowe dlatego warto wykupić sobie dodatkowe ubezpieczenie dopasowane do twoich potrzeb. Warto też zastanowić się nad dodatkowym ubezpieczeniem na wypadek rezygnacji z wyjazdu – zdarza się, że z przyczyn niezależnych od nas nie możemy skorzystać z opłaconej wycieczki. Takie ubezpieczenie zagwarantuje nam zwrot kosztów.

 

Teraz, jak już sprawdziłeś rzetelność biura podróży we wszystkich dostępnych źródłach i zabezpieczyłeś się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, możesz być spokojny o swoje wakacje. Nie pozostaje nam więc nic innego, jak życzyć ci udanego wypoczynku! 

PRO-TEST na Facebooku