Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Zanim kupisz
Udostepnij
Artykuły: Gotowe owsianki: hit czy kit? PRO-TEST: Nr 11 (149) listopad 2014
 Zanim kupisz Zanim kupisz Gotowe owsianki: hit czy kit?

Jada ją Madonna, Bill Gates i… coraz więcej Polaków. Owsianka wraca do łask! A wraz z modą na to zdrowe śniadanie półki sklepów zaczynają zapełniać się owsiankami gotowymi. Czy te produkty mogą zastąpić owsiankę przygotowaną samodzielnie?

 

Owsianka to jeden z najstarszych pokarmów świata. Owies uprawiali nasi praprzodkowie już w epoce brązu, a w czasach średniowiecza owsiankę jedzono na potęgę. Tradycyjna polska owsianka była prostym, ale pożywnym daniem: gotowano ją na wodzie lub mleku, a następnie spożywano na słono albo na słodko.

 

Całe dobro płatków

 

Owsianka dodaje rano energii, ale to dopiero początek jej dobroczynnych właściwości… Płatki owsiane są najbogatszym źródłem białka spośród wszystkich zbóż. Dostarczają nam witamin B1 i B6, magnezu i żelaza. A dzięki dużej zawartości błonnika, a w szczególności beta-glukanu – jednego ze składników błonnika owsa – obniżają poziom cholesterolu we krwi, chroniąc nas przed chorobami serca. Co więcej, owies zawiera bioaktywne składniki nie występujące nigdzie indziej, które zapobiegają chorobom układu krążenia. I w końcu tak potrzebne nam niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – one również odgrywają ważną rolę w profilaktyce miażdżycy oraz mogą chronić przed rakiem.

 

Uprościć proste?

 

Owsianka to proste i szybkie w przygotowaniu śniadanie: płatki owsiane wystarczy zalać gorącą wodą lub mlekiem, chwilę odczekać, aż napęcznieją (jeśli komuś rano się spieszy, może zalać je już poprzedniego dnia) i na koniec posypać ulubionymi dodatkami: najlepiej świeżymi owocami i orzechami. A od czasu do czasu dla odmiany smaku można dodać szczyptę cynamonu, wanilii lub gorzkiego kakao.

 

Mimo że taka domowa owsianka powstaje w okamgnieniu, producenci, chcący uszczknąć coś dla siebie z mody na zdrowe śniadanie, zaczęli oferować nam owsianki instant i jogurty, które nazywają mianem „owsianki”. Czy kiedy sięgniemy po taki gotowy, przetworzony produkt, nasze śniadanie nadal pozostanie tak zdrowym wyborem, jak wtedy, gdy owsiankę robimy sami?

 

Wystarczy rzut oka na listę składników gotowych owsianek, żeby odpowiedź stała się jasna: Otóż najczęściej już na drugim miejscu widnieje cukier. Niektóre produkty zawierają dodatkowo inne substancje słodzące (np. Fitella Slim Effect), a większość także sól, aromaty i przeróżne sztuczne dodatki.

 

Dlatego na słowa „fit” czy „slim” w nazwie sugerujące, że produkt sprzyja szczupłej sylwetce, należy patrzeć z przymrużeniem oka…

 

Prawdziwe śniadanie fit

 

Co innego owsianka domowej roboty – takie danie w pełni zasługuje na miano produktu „fit”. Jeśli nie dodasz do niej cukru, a zamiast niego słodycz uzyskasz ze świeżych owoców (idealnie nadaje się do tego rozgnieciony banan lub starte jabłko), otrzymasz śniadanie, które sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Dowiodło to nawet badanie prowadzone wśród dzieci. Otóż te z nich, które na śniadanie dostawały porcję owsianki, miały mniejsze szanse na to, że staną się otyłymi dorosłymi. Nic dziwnego – zawarty w owsiance błonnik na długo zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu zapobiega podjadaniu niezdrowych przekąsek. Poza tym przy stosunkowo niewielkiej liczbie kalorii (100 g owsianki „na bogato”, czyli na mleku, nafaszerowanej owocami i orzechami zawiera 86 kcal) owsianka dostarcza nam mnóstwo składników odżywczych.

 

Szybkie i zdrowe

 

Drugą zaletą owsianek instant ma być – według ich producentów – szybki czas przygotowania. „3 minuty i gotowe!” – takim hasłem zachęca nas na przykład Kupiec do kupienia jego owsianki Coś na ząb. Tymczasem przygotowanie samodzielnie śniadania z płatków owsianych wcale nie zajmuje więcej czasu, a to, co otrzymamy, wartością odżywczą przewyższy wysokoprzetworzony produkt marki Kupiec.

 

Jeśli więc i ty podążasz za modą na zdrowe śniadanie – świetnie! Nie daj się jednak zwieść reklamom. My radzimy ci sięgnąć po najprostszą i najbardziej naturalną owsiankę – tę przyrządzoną własnoręcznie. Dzięki temu twoje śniadanie stanie się faktycznie jednym z najzdrowszych, jakie można sobie wyobrazić.

 

Zapewne zainteresuje Cię też:

 

Test wód butelkowanych – Jaką wodę wybrać?

 

Test serków wiejskich – Sprawdź, w których wykryliśmy konserwanty

 

Jagody goji – pomagają czy szkodzą? – Cała prawda o tych modnych ostatnio owocach

 

 

PRO-TEST na Facebooku