Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Gwiazdki hotelowe
Udostepnij
Artykuły: Co mówią gwiazdki? PRO-TEST: Nr 7-8 (157) lipiec-sierpień 2015
 Gwiazdki hotelowe Gwiazdki hotelowe Co mówią gwiazdki?

Gwiazdka gwiazdce nierówna. Zobacz, kiedy możesz zaufać gwiazdkom i jak ich liczba wpływa w rzeczywistości na klasę hotelu.

 

Przyjęty przez hotele system kategoryzacji nie zawsze pokrywa się z oferowanym standardem. Co innego oznaczają trzy gwiazdki w Egipcie, a co innego w Europie.

 

Różnice w gwiazdkach

 

Przyznawane ośrodkom wypoczynkowym i kurortom gwiazdki mają za zadanie informować turystów o standardzie hoteli. Choć dziś większość z nich oznaczonych jest daną ilością gwiazdek, to skala ta wcale nie została wymyślona na potrzebę branży turystycznej. Czy wiesz, że jako pierwsze gwiazdkami odznaczano… butelki brandy?

 

Podejmując decyzję o wyborze wakacyjnego miejsca, nie warto jednak kierować się wyłącznie liczbą gwiazdek. Kategoryzacja ta nie jest bowiem jednolita we wszystkich krajach, a liczba przyznawanych gwiazdek zależy od wielu czynników, takich jak lokalizacja hotelu, wielkość i standard pokoi, kompetencje obsługi czy jakość wyposażenia, a także otoczenie, w którym dany obiekt się znajduje. Na jakiej podstawie oznacza się turystyczne obiekty i kiedy trzy gwiazdki to za mało?

 

Gwiazdki nie zawsze wyznacznikiem standardu

 

Aby dany ośrodek mógł nazywać się hotelem, musi spełniać określone warunki, czyli świadczyć usługi noclegowe i turystyczne oraz posiadać co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Oprócz tego, branża turystyczna korzysta z systemu ,,gwiazdek” oraz „kluczy” w przypadku obiektów apartamentowych. Dzięki tym symbolom hotele podzielić można na turystyczne, apartamentowce wczasowe, hotele średniej klasy oraz luksusowe. Klasyfikacja ta ma pomóc turystom i gościom w wyborze spełniającego ich oczekiwania miejsca. Choć w 2009 roku większość państw europejskich dołączyło do inicjatywy o nazwie Hotelstars Union, której celem było stworzenie jednolitej klasyfikacji, to wciąż istnieje grupa krajów, w których pod gwiazdkami nie kryją się jednakowe standardy. – W państwach takich jak Polska, Węgry czy Holandia ocena hoteli jest obowiązkowa oraz bardzo restrykcyjna – nawet wykładzina podłogowa musi spełniać określone standardy. Z kolei na przykład w Niemczech, Austrii, Francji czy Wielkiej Brytanii jest kwestią indywidualną – mówi Damian Ozga, prezes sieci biur podróży MyTravel.pl. Jak wygląda to w innych częściach świata?

 

Czasem trzy gwiazdki to za mało

 

W większości państw stosuje się skalę pięciostopniową, jednak są też takie, w których hotelom przyznaje się od dwóch do pięciu gwiazdek (m.in. Malta). W wyjątkowych przypadkach hotel może otrzymać nawet siedem gwiazdek, jak na przykład luksusowy Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi.

 

Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji stosują z pewnością duże sieci hotelowe – bez względu na położenie, liczba gwiazdek oznacza konkretny standard. Choć system gwiazdkowy ma ułatwiać rozpoznanie poziomu oferowanych usług, to w praktyce nie zawsze trzy gwiazdki gwarantują wygodne i komfortowe warunki. – W niektórych kurortach, trzygwiazdkowe hotele często odbiegają poziomem od tych położonych w Europie. W przypadku państw takich jak Egipt czy Turcja, a czasem także krajów basenu Morza Śródziemnego, od podanej w ofercie liczby gwiazdek warto odjąć jedną lub dwie, biorąc pod uwagę fakt, że w różnych miejscach wysoki standard postrzegany jest inaczej – radzi Ozga.

 

Nie bez znaczenia jest też rok budowy hotelu i czas funkcjonowania destynacji. – Trzy gwiazdki na Cyprze w hotelu z 2012 roku będą zdecydowanie inaczej wyglądać niż trzy gwiazdki na Costa del Sol w hotelu z 1979 roku. Należy pamiętać, że w krajach Europy Zachodniej, w najstarszych kurortach takich jak Costa Brava w Hiszpanii, Rimini we Włoszech czy choćby El Arenal na hiszpańskiej Majorce, wiele obiektów hotelowych jest zbudowanych w starym stylu i mocno zużytych, mimo licznych renowacji i drobnych remontów – dodaje Ozga.

 

Niektórzy z touroperatorów stosują nawet inne oznaczenia, na przykład wielbłądy czy słonie. Warto pamiętać jednak, że symbole te są zazwyczaj wymyślane przez samych organizatorów i nie zawsze odzwierciedlają międzynarodowe normy.

 

W Grecji z kolei do oznaczania hoteli częściej wykorzystuje się litery. Touroperatorzy przekładają zatem oznaczenie literowe na dobrze nam znane gwiazdki lub stosują własne symbole, w zależności od tego, czy chcą zasugerować niższy czy wyższy standard.

 

Skąd takie różnice w kategoryzacji? Jak wyjaśnia Damian Ozga, w zależności od kraju, o przyznaniu gwiazdek decydują różne organy, na przykład państwowe lub branżowe. Są również miejsca, w których system taki w ogóle nie obowiązuje, jak na przykład Finlandia czy Norwegia.

 

Komu należy się ,,piątka”?

 

W większości miejsc na świecie przyznaje się od jednej do pięciu gwiazdek. Zobacz, czego możesz spodziewać się po gwiazdkach:

 

*

,,Jedynkę” otrzymują hotele spełniające podstawowe wymagania – pokoje mają łóżko, szafę czy umywalkę, a także łazienkę, która może jednak znajdować się poza pokojem.

 

* *

Hotele dwugwiazdkowe z kolei są nieco lepiej wyposażone – każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której goście znajdą podstawowe akcesoria, takie jak mydelniczka, szafka, lustro czy mydło. Do dyspozycji gości powinien być także telefon, telewizor czy restauracja.

 

* * *

Na trzy gwiazdki zasługują natomiast ośrodki, które zapewniają komfortowe warunki. W łazienkach znajdują się ręczniki, pokoje są zadbane i udekorowane, a hotel dysponuje restauracją, kawiarnią, salą spotkań i sprawnie działającym room servicem.

 

* * * *

Hotele z czterema gwiazdkami wyróżniają się natomiast wysokim standardem – wykwalifikowana obsługa mówiąca w obcych językach, sale konferencyjne, restauracje, kluby, często także ośrodki spa, basen czy siłownia. Pokoje w takich ośrodkach powinny być doskonale wyposażone, wyciszone i z dostępem do internetu.

 

* * * * *

Pięć gwiazdek przyznaje się natomiast tylko najlepszym hotelom. Goście mają tam do dyspozycji miejsca parkingowe, wysoko wykwalifikowany personel czy profesjonalne centrum biznesowe. Zdarzają się także hotele luksusowe, które mają więcej niż pięć gwiazdek. Są one zarezerwowane dla gości ceniących najwyższe standardy i dysponujących sporą sumą pieniędzy.

 

Warto pamiętać, że standard hoteli może się różnić w zależności od kraju, który odwiedzamy. Zazwyczaj trzy gwiazdki gwarantują dogodne warunki, jednak aby nie rozczarować się miejscem po przyjeździe na wakacyjny urlop, warto korzystać ze sprawdzonych ofert i rekomendowanych przez ekspertów czy przyjaciół ośrodków.

PRO-TEST na Facebooku