Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Dobrze znane warzywo
Udostepnij
Artykuły: Burak PRO-TEST: Nr 2 (163) luty 2016
 Dobrze znane warzywo Dobrze znane warzywo Burak Legalny doping, obniża ciśnienie, przeciwdziała rakowi… Burak jest trochę nie doceniany, a tak wiele ma niesamowitych właściwości. Zobacz, jak buraki działają na nasz organizm!

Burak (Beta vulgaris L.) pochodzi z Bliskiego Wschodu, gdzie do dzisiaj rośnie jego dzika odmiana. Na prozdrowotnych właściwościach buraków poznali się już mieszkańcy starożytnego Babilonu, a także starożytni Grecy i Rzymianie. Z czasem ogrodnikom udało się zwiększyć rozmiar wątłych korzonków tej rośliny. Dzisiaj korzeń buraka ma kształt okrągłej lub podłużnej bulwy. I to ta krwiście czerwona część tej rośliny najczęściej ląduje na naszych talerzach. Ale jadalne są tez liście buraków. Jadamy je przeważnie, kiedy buraki są jeszcze młode – jako nowalijki.

Buraki są bogactwem kwasu foliowego. Zawierają też dużo związków mineralnych, takich jak: żelazo, wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt, a także rubid i cez. Ale na tym nie koniec ich bogactwa. Buraki zawierają też wyjątkowo silne przeciwutleniacze – antocyjany, które aż czterokrotnie zwiększają przyswajanie przez komórki tlenu. W ten sposób, mimo że buraki nie są bogatym źródłem żelaza, i tak zapobiegają anemii. Innemu przeciwutleniaczowi, betaninie, burak zawdzięcza swój czerwony kolor. My z kolei zawdzięczamy jej ochronę przed nowotworami.

Z kolei azotany zawarte w burakach zwiększają naszą wydolność podczas wysiłku fizycznego. W jako sposób? Otóż biorą udział w rozszerzaniu światła naczyń krwionośnych. Dzięki temu zwiększa się przepływ krwi przez pracujące mięśnie, a co za tym idzie, dostarczana jest do nich większa ilość tlenu. To właśnie temu działaniu buraki zawdzięczają miano „legalnego dopingu”.

Najwięcej dobroczynnych właściwości buraka zyskamy, jedząc go na surowo – czy to w postaci dodatku do sałatki, świeżo wyciśniętego soku czy koktajlu owocowo-warzywnego. Ugotowany traci część swoich cennych składników, ale jednocześnie podnosi się jego indeks glikemiczny.

KOKOSOWY KOKTAJL Z BURAKA

Składniki: 1 nieduży burak, 1 banan, 1 łyżka wiórków kokosowych, 2/3 szklanki wody, 2/3 szklanki mleka

Sposób przyrządzania: Surowego buraka obierz ze skórki i opłucz. Pokrój na małe kawałki i wrzuć do blendera. Dodaj pozostałe składniki i miksuj przez 3 minuty. Rozlej do szklanek i pij od razu.

PRO-TEST na Facebooku