Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Ranking diet
Udostepnij
Artykuły: 1000 kcal: 1000 kcal... 1000 zmartwień? PRO-TEST: Nr 7-8 (168) lipiec-sierpień 2016
 Ranking diet Ranking diet 1000 kcal: 1000 kcal... 1000 zmartwień? Rozpoczynamy nowy cykl, w którym ocenimy różne modne i popularne diety. Wzięliśmy pod uwagę ich zdrowotność, praktyczność i działanie. Czy wiesz, że wśród najgorzej ocenionych planów odchudzających znalazły się także te najpopularniejsze? Słusznie nazywa się je „dietami cud”. Cud wydarzy się bowiem, jeśli osoba je stosująca schudnie trwale, bez szkody dla zdrowia. Na szczęście udało nam się także odnaleźć kilka „perełek”. Na pierwszy ogień idzie głośna dieta 1000 kcal. Zobacz, co sądzą o niej eksperci…

Zdrowotność

Dieta 1000 kcal to obecnie jedna z najpopularniejszych metod odchudzania polecana powszechnie w mediach, prasie i Internecie. To klasyk wśród sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów, często rekomendowana także przez osoby uznawane za ekspertów w dziedzinie żywienia. Warto jednak zastanowić się, czy jest to dobre rozwiązanie, szczególnie dla tych z was, którzy nie tylko chcą schudnąć, ale także nauczyć się jak jeść zdrowo. Przyjrzyjmy się bliżej diecie 1000 kcal i spróbujmy odpowiedzieć, w którym momencie założenia diety okazują się błędne. Jak wiecie podstawą tego sposobu odchudzania, jak sama nazwa wskazuje, jest niewykraczanie poza przyjęty limit 1000 kcal dziennie. Według nas jest to jednocześnie największa wada diety, gdyż sugeruje, iż, aby schudnąć wystarczy zwracać uwagę na kaloryczność produktów. Nie ma przy tym jednego powszechnie przyjętego zestawu zaleceń i jadłospisów stanowiącego bazę diety 1000 kcal. Każde z opracowań podaje minimalne różne zasady. Z większości dowiecie się, iż posiłki należy spożywać regularnie pięć razy dziennie, w równych odstępach czasowych, zaś dania powinny być oparte w głównej mierze na warzywach, owocach, chudym mięsie czy drobiu. Najczęściej są to jednak rady o bardzo ogólnym charakterze, które czytelnik może zignorować. Dieta 1000 kcal często sprowadza się zatem do tego, iż osoba ją stosująca dobiera pożywienie tylko na podstawie kaloryczności, nie biorąc pod uwagę wartości odżywczej produktów. Można zatem, do ściśle określonej granicy energetycznej, żywić się np. napojami gazowanymi i ciastkami, choć są to oczywiście przypadki skrajne.

Kolejnym istotnym aspektem narzuconego limitu 1000 kcal jest fakt, iż nawet dobremu specjaliście-dietetykowi bardzo trudno jest zaspokoić zapotrzebowanie na podstawowe składniki odżywcze, witaminy oraz minerały mając do dyspozycji tak niską wartość energetyczną. Na dłuższą metę jest to w zasadzie niemożliwe. Co ma zatem zrobić osoba, która ten sposób odżywiania chce wprowadzić w życie, ale nie skończyła studiów z zakresu dietetyki i żywienia człowieka? Cóż, odpowiedź jest prosta: zrezygnować ze swoich zamiarów i poszukać lepszego sposobu na schudnięcie!

Zwróćcie uwagę na jeszcze jedno. Większość z was w trakcie stosowania tej diety stanie się niewolnikami kalorii. Nie będziecie zwracać uwagi na zawartość białka, tłuszczy, węglowodanów, witaminy C itd. Najważniejsze będzie dla was to, aby zmieścić się w limicie 1000 kcal, przez co automatycznie będziecie zmuszeni do wybierania tylko i wyłącznie żywności niskokalorycznej. Tymczasem wiele spośród wartościowych produktów charakteryzuje się wysoką wartością energetyczną, co nie oznacza, iż w zdrowym sposobie żywienia nie ma dla nich miejsca. Wszystko jest kwestią ilości. Za przykład niech posłużą nam orzechy, które w 100 g zawierają nawet 700 kcal, ale jednocześnie są niezastąpionym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i magnezu.

Praktyczność

Ze względu na dość dużą dowolność pozostawioną osobom stosującym dietę w ramach limitu kalorycznego 1000 kcal, posiłki przygotowywane w ramach diety mogą być zarówno proste jak i wymagające długiego czasu przygotowywania, powstałe z użyciem wyszukanych produktów spożywczych. Tym samym mamy także możliwość oddziaływania na koszt, jaki wiąże się z zastosowaniem tego sposób odżywiania. Dla każdego coś miłego, wedle możliwości – to plus! Zaraz za zaletą kroczy jednak znacząca wada. Chcąc w praktyce stosować zasady diety 1000 kcal należy każdy produkt skrupulatnie przeliczać według tabel kalorycznych. Konieczna jest przy tym dokładna znajomość ich wagi, aby ograniczyć do minimum możliwość błędów. Z praktycznego punktu widzenia to duże utrudnienia uniemożliwiające zmianę nawyków żywieniowych na dłuższy okres czasu. Komu bowiem starczy cierpliwości, aby na stałe uwzględnić dość skomplikowane i czasochłonne rachunki?

Działanie

W stosunku do zapotrzebowania energetycznego kobiety o prawidłowej masie ciała dieta 1000 kcal zapewnia dość duży ujemny bilans energetyczny (spalamy więcej niż dostarczamy), który powinien dać efekt w postaci spadku masy ciała o około 1,5 kg tygodniowo. To dość szybko! Przyjmuje się, iż prawidłowe tempo odchudzania to maksymalnie 0,5 kg do 1 kg tygodniowo. Niestety szybki spadek wagi, jaki zapewnia dieta 1000 kcal sprawia, iż bardzo często występuje efekt jo-jo zaraz po zakończeniu kuracji.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Zwróćcie uwagę, iż w ramach dodatkowej inwestycji, aby w pełni zrealizować dietę należy zakupić tabele kaloryczne i wagę kuchenną. Będziecie bowiem zmuszeni posługiwać się nimi kilka razy dziennie.

Jak widać, nie wszystko, co popularne i powszechnie uznawane za zdrowe może przynieść korzyści. Dieta 1000 kcal jest trudna w realizacji, nie zapewnia pokrycia zapotrzebowania na składniki odżywcze i dodatkowo często prowadzi do efektu jo-jo. Czy warto? Naszym zdaniem: nie!

PRO-TEST na Facebooku