Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Zanim kupisz chleb
Udostepnij
Artykuły: W poszukiwaniu naturalnego PRO-TEST: Nr 9 (180) wrzesień 2017
 Zanim kupisz chleb Zanim kupisz chleb W poszukiwaniu naturalnego Każdy z rozrzewnieniem wspomina smak wytwarzanego ręcznie i z naturalnych składników chleba. Wielu ludzi kojarzy go z dzieciństwem i bardzo często słychać także opinie, że pieczywo sprzedawane w sklepach różni się smakiem od tamtego chleba, a także krócej utrzymuje świeżość. Dlaczego się tak dzieje? Główne grzechy producentów pieczywa to "nadmuchiwanie" pieczywa, dodawanie sztucznych konserwantów i barwników.

Bardzo często konsumenci nie zastanawiają się nad tym co kupują, a co za tym idzie – jakie składniki odżywcze dostarczają swojemu organizmowi. Ten fakt wykorzystują nieuczciwi producenci pieczywa, którzy dokładają do swoich produktów konserwanty, barwniki oraz inne szkodliwe dla ludzkiego zdrowia dodatki.

Na co uważać?

Szczególnie trzeba uważać na znane powszechnie "E" – przede wszystkim E322, E471. Są to ulepszacze, które sprawiają, że chleb wydaje się świeży, ale jednocześnie mogą powodować problemy z przewodem pokarmowym i trawieniem.

Należy pamiętać, że czytanie etykiet jest niezwykle ważne, gdyż może ratować przed poważnymi problemami zdrowotnymi.

Tak samo dużo o chlebie może nam powiedzieć jego wygląd oraz masa. Dobry, prawdziwy chleb jest ciężki, nie sprawia wrażenia "nadmuchanego" oraz jest nieco wilgotny w środku.

Pułapki czyhają także w przypadku chleba razowego – nie każdy jest razowcem w rzeczywistości! Często swój kolor zawdzięcza karmelowi, a nie razowej mące.

Sedno chleba

Należy pamiętać, że najważniejsza w przypadku prawdziwego chleba jest mąka. To ona przede wszystkim gwarantuje obecność składników odżywczych jedzonego przez nas pieczywa.

Mąka to produkt, który można znaleźć w każdej kuchni i który jest w powszechnym użytku. Spożywamy ją jedząc naleśniki, makaron, a także ciasto, no i przede wszystkim właśnie chleb. Jest ona niezastąpionym źródłem błonnika, fosforu, magnezu oraz cynku, a co za tym idzie wspomaga pracę naszych jelit oraz układ trawienny. Ale pod jednym warunkiem – że nie jest to mąka oczyszczona, czyli biała. Proces oczyszczania mąki pozbawia ją wszystkich właściwości odżywczych.

Niestety taka właśnie biała mąka jest najczęściej stosowana w naszych gospodarstwach domowych. Warto jednak poeksperymentować z innymi rodzajami mąk. A wybór ich w sklepach w ostatnim czasie bardzo się zwiększył. Sprawiła to moda na zdrowe odżywianie. Warto więc z niej korzystać i wypróbować chociażby takie mąki, jak: pszenna pełnoziarnista, żytnia, owsiana, jaglana, gryczana, ryżowa, kokosowa, będące alternatywą dla zwyklej białej mąki pszennej

A jeśli jednak wygrywa u nas zamiłowanie do niezastąpionego smaku tradycyjnego, białego chleba, to też nie tragedia. Wystarczy wtedy po prostu dokładnie czytać skład chleba, zanim włożymy go do koszyka. Jeśli zaś chleb jest sprzedawany na stoisku, nie krępuj się zapytać sprzedawcę o pokazanie listy składników – ma on obowiązek pokazać ją klientowi.

A jak rozpoznać dobry chleb? – Tylko woda, sól i mąka. Nic więcej nie potrzeba, aby chleb był nie tylko smaczny, ale przede wszystkim zdrowy – podsumowuje Dariusz Grochola, właściciel sieci Piekarnia Grochola Prawdziwy Chleb. A zatem unikaj chlebów, w których składzie widzisz więcej dodatków, a już w szczególności tych, który nazw nie znasz.

PRO-TEST na Facebooku