Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Cukier i słodziki
Udostepnij
Artykuły: Czym słodzić, żeby było zdrowo? PRO-TEST: Nr 2 (185) luty 2018
 Cukier i słodziki Cukier i słodziki Czym słodzić, żeby było zdrowo? Też tak masz, że czasem nachodzi cię nieodparta ochota na zjedzenie czegoś słodkiego? Że kiedy widzisz apetyczny kawałek ciasta, od razu byś po niego sięgnął? Szczerze? Większość z nas tak ma. To nic innego, jak pozostałość po… naszych przodkach. Ale to nie znaczy, że apetytu na słodycze nie można przechytrzyć. Zobacz jak!

Słodki batonik, smakowita czekoladka, a może apetyczny serniczek? Większość ludzi ma słabość do tego, co słodkie. Zastanawiałeś się kiedyś…

…dlaczego tak bardzo lubimy to, co słodkie?

Otóż wcale nie dlatego, że jesteśmy łakomczuchami. Zamiłowanie do słodyczy mamy w... genach. Odziedziczyliśmy je po naszych praprzodkach, dla których zdobycie żywności dostarczającej dużą dawkę energii (a więc słodkiej i tłustej) wymagało nie lada wysiłku.

Dlatego po zjedzeniu słodkiego receptory na języku wysyłają sygnał do mózgu, który uwalnia dopaminę i endorfiny. Są to hormony szczęścia, zapewniające dobre samopoczucie. Nic więc dziwnego, że tak lubimy słodycze, skoro po nich po ich zjedzeniu prostu czujemy zadowolenie.

Tylko dlaczego matka natura tak to wszystko obmyśliła? To proste: Otóż po to, aby nasi praprzodkowie mieli motywację do powtórzenia czynności, która pozwalała im przeżyć – do znalezienia kolejnego kalorycznego, słodkiego kąska.

Ale w dzisiejszych czasach mamy kalorycznego jedzenia pod dostatkiem. Większość z nas nie powinna go poszukiwać, a raczej... unikać.

Zdrowsze zamienniki cukru

Jak więc walczyć z tym apetytem na cukier, skoro jest on wpisany w nasze geny? Czy jesteśmy już góry skazani na niepowodzenie w walce ze słodkimi pokusami?

Niekoniecznie! Spróbuj przechytrzyć swoją chęć sięgnięcia po słodycze. Jak?...

Kiedy masz ochotę na coś słodkiego, zamiast słodyczy z zawartością białego cukru, sięgnij po jego zamienniki. Z pomocą przyjdą ci wtedy naturalne słodziki. Natomiast stosowania tych sztucznych odradzamy.

Jakie słodziki wybierać?

KSYLITOL (inaczej cukier brzozowy) – ma 40% kcal mniej od cukru i niski indeks glikemiczny. Nie powoduje próchnicy. Niestety może działać drażniąco na jelita.

ERYTROL (lub erytrytol)– ma 0 kcal i nie podrażnia jelit. Jego IG jest bliski zeru. Erytrol nie powoduje też próchnicy.

STEWIA – ma 0 kcal, bardzo niski IG i jest 300 razy słodsza od cukru. Niektórym może nie odpowiadać jej charakterystyczny posmak. Raczej nie nadaje się do wypieków. Uwaga – kupując stewię, trzeba sprawdzić, czy w składzie nie znajduje się przypadkiem jakiś inny rodzaj cukru (np. maltodekstryna czy dekstroza), bo wtedy taki słodzik traci swoje korzystne właściwości.

Dodatki do artykułu Nie daj się nabrać na brązowy kolor cukru!
PRO-TEST na Facebooku