Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 28.11.2017 r. Reklama wprowadzająca w błąd
 Reklama wprowadzająca w błąd Gigantyczna kara dla producenta suplementów

Reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd – uznał UOKiK i nałożył na producenta suplementów olbrzymia karę.

 

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r. Dlatego na początku kwietnia 2016 r. zostało wszczęte postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach, który jest producentem suplementów. Eksperci uznali, że suplementy diety były w reklamach prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Dochodzenie zakończyło się dopiero teraz. W jego efekcie prezes UOKiK nałożył na producenta karę w wysokości blisko 26 mln zł.

 

Żywność nie leczy

 

Tymczasem suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom – są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

 

Na zlecenie UOKiK-u, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd: Znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.

 

– Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK-u. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza – dodaje Niechciał.

 

Gigantyczna kara

 

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła zakwestionowane reklamy. Ponadto Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się one w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się od niej do sądu.

 

W toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

 

Czym różnią się suplementy od leków?

 

Suplementy diety nie leczą, ani nie zapobiegają chorobom. Niektóre składniki znajdujące się w lekach występują także w suplementach diety. Ich zawartość jest jednak niższa, więc nie wykazują działania leczniczego. Przykładowo witamina D może występować w suplemencie diety lub leku, lecz tylko w tym drugim przypadku, przy odpowiedniej dawce, wykazuje właściwości lecznicze. 

data: 29.09.2017 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …niebezpieczne rowery z Decathlonu Masz rower B’Twin z Decathlonu? Koniecznie sprawdź, czy twój egzemplarz nie jest niebezpieczny!   Odkręcenie się śrub i utrata kontroli nad rowerem podczas jazdy – to powód wycofywania ze sprzedaży w Decathlonie trzech modeli rowerów marki B’Twin. Skąd taki problem? Na śrubach mocujących amortyzatora brakuje bowiem środka do zabezpieczania więcej
data: 24.05.2017 r. Zdrowie
 Zdrowie NIK krytykuje system profilaktyki zdrowotnej W Polsce nie ma kompleksowego, spójnego i sprawnego systemu profilaktyki zdrowotnej, obejmującego planowanie działań, nadzór nad ich realizacją oraz ocenę uzyskiwanych efektów – uważa NIK.   Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się profilaktyce zdrowotnej Polaków. Uznała, że dostęp do świadczeń profilaktycznych był niewystarczający, więcej
data: 28.04.2017 r. Nowe produkty
 Nowe produkty Zdrowa cola? Zdrowa Coca-Cola? To nie żart. Koncern wprowadza nową colę z dodatkiem… błonnika.   Coca-Cola Plus to „zdrowsza” odmiana popularnego napoju. Producent wprowadził nowy napój na fali mody na zdrowe produkty. Dodał do niego 5 g błonnika.   Na razie nowa dietetyczna cola trafiła do sklepów w Japonii, gdzie jest dostępna od lutego. więcej
data: 18.01.2017 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Niebezpieczny wózek Jeden z modeli wielofunkcyjnych wózków dla dzieci firmy Knorr-Baby okazał się niebezpieczny. Jego używanie grozi obrażeniami dziecka.   Podczas testu wózków przeprowadzanego aktualnie przez niemiecką Fundację Warentest badacze wykryli, że jeden z nich może być niebezpieczny. Chodzi o spacerówkę Knorr-Baby Noxxter.   Na stelażu więcej
data: 22.12.2016 r. Toksyny w rybach
 Toksyny w rybach Zakazany pestycyd w łososiu Ryby hodowlane zwierają duże ilości związku o nazwie etoksykina. Tę toksynę wykryto między innymi w łososiu, pstrągu i doradzie.   To wyniki badania ryb przeprowadzonego przez Greenpeace w Niemczech. Łącznie do laboratorium trafiły 54 ryby z hodowli konwencjonalnych, ekologicznych oraz żyjące dziko.   Wynik jest szokujący: W każdej z 38 próbek ryb więcej
data: 07.12.2016 r. Barwniki w żywności
 Barwniki w żywności Konsumenci już nie chcą kolorowej żywności Konsumenci na świecie coraz częściej wybierają produkty spożywcze w naturalnym kolorze.   Aż 61% konsumentów stara się unikać sztucznych barwników w żywności – wynika z raportu firmy badawczej Nielsen. W Europie liczba nowych produktów z naturalnymi barwnikami wzrosła w 2015 roku o 5,6%.   Barwniki dodaje się między innymi do produktów więcej
data: 22.11.2016 r. Uzdrowiska
 Uzdrowiska Koniec uzdrowisk w Polsce? Już za dwa lata w Polsce może nie być uzdrowisk. W 2018 r. mija termin, w którym polskie miasta zdrojowe mają udowodnić, że klimat u nich sprzyja leczeniu. Większość z nich nie będzie w stanie tego zrobić. Wszystko przez brudne polskie powietrze i lukę w prawie.   W Lądku Zdroju – najstarszym polskim uzdrowisku – urządzenia kąpielowe istniały już w XIII wieku. więcej
data: 20.10.2016 r. Wpadka salonów meblowych
 Wpadka salonów meblowych Dwa duże salony meblowe zwrócą klientom pieniądze „Rabat na cały asortyment” – takim hasłem salony meblowe Agata Meble oraz Black Red White reklamowały swoje oferty. Nie informowały jednak o tym, że nie wszystkie produkty są objęte promocją. Przedsiębiorcy oddadzą konsumentom 10% wartości.   Hasła reklamowe salonów meblowych Agata Meble oraz Black Red White więcej
PRO-TEST na Facebooku