Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Testy: Test wód
Testy: Test wód PRO-TEST: Nr 12 (116) grudzień 2011
Test wód Test wód mineralnych i źródlanych Test wód mineralnych i źródlanych Składniki Wapń (Ca2+) jest głównym składnikiem kości i zębów, uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, wpływając również na prawidłową krzepliwość krwi. Jest niezbędny do prawidłowej czynności serca i aktywności układu mięśniowo-nerowego. Może mieć działanie przeciwzapalne. Jest niezbędny w profilaktyce i leczeniu osteoporozy. Zalecane dzienne spożycie dla osób dorosłych wynosi 800 mg. Wchłanianie wapnia pochodzącego z wody mineralnej jest porównywalne z przyswajaniem wapnia zawartego w mleku.
Jeśli w wodzie mineralnej stężenie wapniaprzekracza 150 mg/l, stosuje się określenie "zawiera wapń".

Magnez (Mg2+) jest niezbędny do prawidłowej pracy mięśnia sercowego. Jego niedobory mogą prowadzić do licznych zaburzeń układu krążenia i układu nerwowego. Spowalnia procesy starzenia, wzmacnia reakcje obronne organizmu. Zalecane dzienne spożycie dla osób dorosłych wynosi 375 mg.
Jeśli w wodzie mineralnej stężenie magnezu przekracza 50 mg/l, stosuje się określenie "zawiera magnez".

Ca : Mg = 2:1
Wchłanianie tych dwóch składników jest od siebie uzależnione. Magnez jest dobrze przyswajany, jeżeli ilość wapnia jest dwa razy większa od ilości magnezu.

Sód (Na+) jest podstawowym czynnikiem regulującym gospodarkę wodną organizmu, zapobiega jego odwodnieniu, utrzymuje w organizmie równowagę kwasowo-zasadową. Niedobory tego składnika mogą prowadzić do osłabienia, skurczów mięśni oraz złej pracy mózgu. Niezbędne fizjologiczne ilości sodu nie są jednoznacznie określone. Zapotrzebowanie na sód zależy od wieku, temperatury otoczenia oraz aktywności fizycznej. Nadmierne spożywanie sodu może być przyczyną nadciśnienia tętniczego, zwiększa ryzyko raka żołądka i udarów mózgu.
Jeśli w wodzie mineralnej stężenie sodu przekracza 200 mg/l, stosuje się określenie "zawiera sód", a jeżeli jest go mniej niż 20 mg/l – "odpowiednia dla diety ubogiej w sód".

Ile sodu?

Z żywieniowego punktu widzenia korzystna jest niska zawartość sodu. Do wód niskosodowych zaliczyć można:Nałęczowiankę, Jurajską, Cisowiankę, Arctic Plus, Kingę Pienińską, Ustroniankę Białą oraz Dobrowiankę. Niska zawartość sodu istotna jest zwłaszcza w diecie niemowląt i dzieci. W czasie dużych upałów lub intensywnego wysiłku fizycznego, pocąc się, tracimy sód, który można uzupełnić wodami bogatymi w ten składnik.
Dodatki do artykułu Woda dla najmłodszych
Dylemat
Porównanie
Składniki
Co mówi prawo?
TAK TESTOWALIŚMY
Załączniki do artykułu Tabela w wersji PDF
Artykuł w wersji PDF
PRO-TEST na Facebooku