Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Ranking rynków konsumenckich
Udostepnij
Artykuły: Zawiedzione oczekiwania PRO-TEST: Nr 10 (103) październik 2010
 Ranking rynków konsumenckich Ranking rynków konsumenckich Zawiedzione oczekiwania

Inwestycje, emerytury i papiery wartościowe, nieruchomości, usługi internetowe, używane samochody, odzież i mięso – co mają ze sobą wspólnego? To rynki, które nie spełniają oczekiwań konsumentów.

 

Komisja Europejska przedstawiła właśnie ranking 50 rynków konsumenckich – od żywności przez artykuły gospodarstwa domowego do napraw samochodów – we wszystkich krajach UE. Rynki oceniono biorąc pod uwagę między innymi: porównywalność, zaufanie konsumentów, satysfakcję konsumentów, problemy, skargi, łatwość zmiany usługodawców i ceny. Ranking powstał w na podstawie badań uwzględniających doświadczenia i opinie konsumentów, którzy niedawno dokonali zakupów na danym rynku.

 

Okazało się, że najwyżej oceniamy rynek książek, czasopism i gazet oraz kulturę i rozrywkę. Co ciekawe, wysoko uplasowały się linie lotnicze – przed wszystkimi innymi środkami transportu – mimo problemów z lotami, z jakimi musieliśmy borykać się wiosną tego roku, wywołanych przez wybuch islandzkiego wulkanu.

 

Co szwankuje?

 

Co decyduje o tym, czy konsumenci wysoko oceniają korzystanie z usług i towarów na różnych rynkach? Do stworzenia rankingu posłużyły oceny kilku kryteriów. Pierwsze z nich to łatwość porównywania towarów i usług. Rynki, na których najtrudniej jest konsumentom porównać oferty, to bankowość, telekomunikacja, usługi komunalne (dostawy wody, gazu i energii elektrycznej), usługi na rynku nieruchomości i usługi prawne (w tym usługi notarialne i księgowe). Najłatwiej zaś Europejczykom porównywać oferty na rynku książek, czasopism i gazet.

 

Ważna jest też wiara klientów w przestrzeganie przez sprzedawców i usługodawców praw konsumentów. Rynki, do których konsumenci szczególnie nie mają zaufania pod tym względem to inwestycje, emerytury i papiery wartościowe. W przestrzeganie naszych praw nie wierzymy też sprzedawcom używanych samochodów i agentom nieruchomości.

 

A na co najczęściej się skarżymy i z czym mamy problemy? Okazuje się, że najwięcej problemów występuje na rynku dostępu do internetu, transportu kolejowego, nieruchomości oraz na inwestycji, emerytur i papierów wartościowych. Najwięcej skarg natomiast składamy na operatorów telefonii komórkowej, dostarczycieli internetu, nowych samochodów. Skarżymy się też na problemy na rynku bieżących rachunków bankowych.

 

Jeśli chodzi o usługi, trzy rynki niezmiennie dostają najniższe oceny konsumentów, bez względu na to, czy uwzględnia się rozmiar kraju, czy nie. Są to: rynek inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynek nieruchomości oraz rynek usług internetowych. W przypadku towarów najniższe notowania mają następujące trzy rynki: rynek używanych samochodów, rynek odzieżowy i obuwniczy oraz rynek mięsny.

 

Mimo powyższych wyników, wciąż 57% europejskich konsumentów uważa, że rynki działają właściwie. Największą satysfakcję deklarują konsumenci korzystający z rynku produktów i usług związanych z kulturą. Z kolei największe niezadowolenie wywołuje funkcjonowanie rynku inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynku nieruchomości i rynku transportu kolejowego.

 

Kosztowne skargi

 

Ranking rynków pomoże monitorować łatwość zmiany usługodawców oraz faktycznych zachowań konsumentów w tym zakresie. Wyniki wskazują, że najtrudniej jest zmienić usługodawcę na rynku dostaw energii elektrycznej, bankowości inwestycyjnej, dostaw gazu i kredytów bankowych.

 

Monitorowane będą też rozbieżności cen. Konsumenci uważają cenę za jeden z najważniejszych kryteriów zakupu. Duże rozbieżności cen na jednolitym rynku mogą sugerować jego fragmentację. Ranking pokazuje znaczne różnice cen w całej Unii Europejskiej. Różnice między cenami usług są zwykle dużo większe niż w przypadku towarów, przy czym największe różnice występują na rynkach bieżących rachunków bankowych i usług dostępu do internetu.

 

Straty poniesione przez europejskich konsumentów na skutek problemów prowadzących do złożenia skargi ocenia się na około 0,3% PKB Unii. Komisja Europejska wskazuje, że środki te mogłyby zostać wykorzystane na zakup innowacyjnych towarów i usług dobrej jakości, pobudzając jednocześnie unijną gospodarkę, która tego niewątpliwie potrzebuje.

 

Co dalej?

 

Ranking miał na celu ustalenie, którym rynkom najbardziej zagraża nieprawidłowe działanie. – Naszym zadaniem będzie teraz dokładniejsze zbadanie dwóch rynków – usług internetowych i mięsa – i zachęcenie władz krajowych do skorzystania z wyników naszej pracy – skomentował wyniki badania Komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej John Dalli. Te dwa rynki Komisja Europejska uznaje za bardzo ważne. Na rynku usług internetowych, który w ogólnym rankingu zajął trzecie miejsce od końca, występują duże różnice cen w obrębie UE, a ponadto na tym właśnie rynku najwięcej konsumentów doświadczyło problemów. Tymczasem dostęp do internetu ma ogromne znaczenie dla kwestii e-integracji i jednolitego rynku cyfrowego. Z kolei rynek mięsa jest jednym z najniżej notowanych rynków towarów. Mięso jest często kupowanym produktem i jego zakup jest ważną pozycją w domowych budżetach.