Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Prawa konsumenta
Udostepnij
Artykuły: Gdy upada biuro podróży PRO-TEST: Nr 7 (123) lipiec 2012
 Prawa konsumenta Prawa konsumenta Gdy upada biuro podróży Początek wakacji zaczął się niemiłą niespodzianką dla tysięcy osób, które wykupiły wycieczkę w biurze podróży Sky Club lub należącej do niego Triadzie: biuro zbankrutowało, a jego klienci stracili wakacje i pieniądze. Jakie prawa im przysługują?

Od tygodni czekasz na upragniony urlop, odkładasz pieniądze, żeby móc wyjechać na wymarzoną wycieczkę, już wszystko jest zarezerwowane, wyjazd opłacony, a tu nagle… okazuje się, że biuro podróży upada. Co zrobić w takiej sytuacji? Cóż, urlop przepadnie, ale o zwrot wpłaconych pieniędzy możesz walczyć. Co gwarantuje ci prawo?

Jak wrócić?

Gdy upada biuro podróży, ochronę turystom zapewnia ustawa o usługach turystycznych. Zaś marszałek województwa właściwego dla siedziby biura uruchamia specjalną procedurę.

W przypadku SkyClub Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego rozpoczął organizację powrotu do Polski ponad 4700 osób, które biuro wysłało już na wycieczki. To właśnie na powrót turystów przebywających poza granicami kraju są przeznaczone w pierwszej kolejności zabezpieczenia finansowe biura podróży.

Trzeba tu zaznaczyć, że każde biuro podróży w momencie, kiedy jest zakładane, musi mieć zabezpieczenia finansoweubezpieczenia lub gwarancje bankowe. Dzięki tym pieniądzom będzie można w razie bankructwa zwracać klientom poniesione koszty. Jak poinformowali przedstawiciele Sky Club, gwarancje ubezpieczeniowe tego biura wynoszą 25 mln zł.

Co musi zapewnić biuro?

Zgodnie z artykułem 5 ustawy o usługach turystycznych każdy organizator turystyki musi z tych obowiązkowych gwarancji ubezpieczeniowych lub bankowych zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności:

1.pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu,

2.zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,

3.zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki.

Gdzie zgłosićsiępo zwrot pieniędzy?

Poszkodowani turyści powinni zgłaszać się do Marszałka Województwa właściwego dla siedziby biura podróży, który zgodnie z prawem, jest upoważniony do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju, a także występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia, na zasadach określonych w treści tych umów.