Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Nadciśnienie
Udostepnij
Artykuły: Pod ciśnieniem PRO-TEST: Nr 4 (132) kwiecień 2013
 Nadciśnienie Nadciśnienie Pod ciśnieniem

Bóle i zawroty głowy, krwawienia z nosa, zaburzenia widzenia, bezsenność, obrzęki łydek – to pierwsze symptomy, mogące świadczyć o nadciśnieniu krwi. Zignorowane i nieleczone może prowadzić do nieodwracalnych zmian. Ważna jest nie tylko diagnoza i terapia lekowa, ale także – odpowiednia profilaktyka.

 

W przeciwieństwie do zbyt niskiego ciśnienia, które zwykle nie nastręcza większych problemów, ignorowanie stanu odwrotnego, czyli nadciśnienia, prowadzi do niezwykle poważnych konsekwencji zdrowotnych. Nie tylko może przyspieszyć rozwój miażdżycy, ale także zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, udaru czy zawału serca. A zmiany, które następują w układzie sercowo-naczyniowym czy nerkach często są nieodwracalne.

 

Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka!

 

Podwyższone ciśnienie krwi najczęściej dotyka osób otyłych, palących czy nadużywających alkoholu. Częściej „ciśnieniowcami” są mężczyźni niż kobiety, ale wiele zależy od uwarunkowań genetycznych. Jeżeli w naszej rodzinie są osoby, które chorują lub chorowały na nadciśnienie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że problem ten dotknie także nas.

 

Podwyższone ciśnienie może wiązać się też z prowadzeniem stresującego lub niehigienicznego trybu życia, przyjmowaniem leków zawierających sterydy czy niektórych tabletek antykoncepcyjnych.

 

Jak zdiagnozować nadciśnienie?

 

Nadciśnienie możemy stwierdzić na podstawie kilkukrotnych pomiarów ciśnienia tętniczego. Powinny być one dokonywane o różnych porach dnia, zawsze w stanie spoczynku.

 

Jakie ciśnienie jest idealne? Oto krótka ściągawka, jak odczytywać wyniki pomiaru ciśnienia:

 

Ciśnienie rozkurczowe – zwane potocznie „dolnym”, umożliwia powrót krwi do serca. Jego optymalna wartość to 80 mmHg, ale jeśli nie przekroczy 90 mmHg, to nadal jest dobre.

 

Ciśnienie skurczowe – zwane „górnym”, pozwala utlenionej krwi przepłynąć z serca do tkanek i narządów. To właśnie podwyższone górne ciśnienie stanowi największe zagrożenie dla życia i sprzyja niebezpiecznym powikłaniom sercowo-naczyniowym: miażdżycy, chorobie wieńcowej, przerostowi lewej komory serca, zawałom i udarom mózgu. Idealne ciśnienie skurczowe wynosi 120 mmHg, ale dopóki będzie zawierało się w granicach 120-140 mmHg, wszystko w porządku.

 

Ciśnienie tętna – to po prostu różnica między ciśnieniem skurczowym i rozkurczowym. U zdrowego człowieka wynosi od 40 do 60 mmHg.

 

Na początek warto mierzyć ciśnienie kilka razy dziennie, aby sprawdzić jak zmienia się w różnych sytuacjach, na przykład rano po wstaniu, podczas pracy, po wysiłku fizycznym, podczas oglądania telewizji, przed przyjęciem leków lub w kilka godzin po ich zażyciu.

 

W domu czy u lekarza?

 

Ciśnienie powinniśmy mierzyć nie tylko w czasie okresowych wizyt lekarskich, ale także w domu, przy pomocy ciśnieniomierza.

 

Ciśnieniomierze zegarowe, czyli mechaniczne, wyposażone są w pompkę ręczną, zegar i stetoskop. Dokładność pomiaru zależy przede wszystkim od umiejętności posługiwania się takim urządzeniem i umiejętności odczytu, zatem interpretacji otrzymanych wyników.

 

Ciśnieniomierze naramienne lub nadgarstkowe, czyli automatyczne, przeznaczone są do użytku domowego. Tego typu aparaty wyposażone są w elektroniczny wyświetlacz oraz szereg dodatkowych funkcji, jak na przykład zapisywanie wcześniejszych pomiarów.

 

Jak samemu obniżyć ciśnienie?

 

Ale profilaktyka to nie tylko regularne kontrolowanie ciśnienia krwi, lecz przede wszystkim – prowadzenie zdrowego trybu życia, aktywność fizyczna i zbilansowana dieta.

 

Wysiłek fizyczny może zdziałać cuda. A zatem odłóż pilot od telewizora, zacznij korzystać ze schodów zamiast z windy. Wybierz się na mały spacer. Spraw sobie rower lub psa. Rozejrzyj się za odpowiadającymi ci zajęciami sportowymi w klubie fitness. A może polubisz jogging? Pamiętaj, że już codzienny półgodzinny spacer obniży skurczowe (tzw. górne) ciśnienie krwi o pięć do dziesięciu punktów.

 

A dieta? Ona także ma niezwykły wpływ na ciśnienie krwi. Co więc jeść? Na początek rozdaj zapasy batonów czekoladowych i chipsów, zrób porządek w lodówce i spiżarni i sporządź listę zakupów, na której na pierwszym miejscu znajdą się: warzywa, owoce, rośliny strączkowe, chleb i makaron pełnoziarnisty oraz produkty mleczne. Wymień produkty wysokotłuszczowe na ich odpowiedniki o mniejszej zawartości tłuszczu. Wprowadź do diety oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek lub olej rzepakowy. Przestań tyle solić. Zmniejszenie ilości zjadanej soli może u wielu osób cierpiących na choroby związane z ciśnieniem znacznie zmniejszyć jego poziom.