Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Prawa konsumentów
Udostepnij
Artykuły: Mikołaj na zakupach PRO-TEST: Nr 12 (139) grudzień 2013
 Prawa konsumentów Prawa konsumentów Mikołaj na zakupach

Zwrot prezentu? Możliwy tylko, gdy kupujemy przez internet. Zabawka popsuta zaraz po zakupie? Trzeba złożyć reklamację. Kosztowny „gratis”? Porównuj ceny. Oto, jak nie stracić głowy wybierając prezenty.

 

„Zwrotów nie przyjmujemy” – czy taki napis jest zgodny z prawem? Tak, jeżeli kupujemy w sklepie tradycyjnym. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie z powrotem nieudany prezent i czy zwróci pieniądze. Jeżeli się na to zgadza, ma prawo określać własne warunki, na przykład termin, konieczność dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania czy metek. O czym jeszcze powinieneś pamiętać, kiedy kupujesz prezenty?

 

Zakupy w internecie – więcej praw

 

Więcej praw masz, kiedy kupujesz przez internet. Prezenty kupione w sieci można zwrócić. Musisz jednak poinformować o tym sprzedawcę w ciągu 10 dni od momentu odbioru towaru. Z tego prawa możesz skorzystać nawet wtedy, kiedy otworzyłeś opakowanie – z wyjątkiem płyt CD, DVD i programów komputerowych.

 

Towar musisz odesłać sprzedawcy na własny koszt, ale ten musi oddać ci koszty wysyłki.

 

Nie trzeba podawać powodu, dla którego rezygnujesz z zakupu.

 

Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje, jeśli kontrahentem jest drugi konsument oraz gdy kupowałeś na aukcji z opcją licytacji.

 

Reklamacja? Potrzebny dowód zakupu

 

Po zakupie prezentu warto zachować paragon, ponieważ może przydać się do złożenia reklamacji. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową kupna-sprzedaży, to znaczy ma wadę, możesz w ciągu dwóch lat od zakupu domagać się jego naprawy albo wymiany na nowy.

 

Reklamację złóż u sprzedawcy. Dołącz do niej dowód zakupu – na przykład paragon, potwierdzenie płatności kartą lub wyciąg z konta. Każdy sprzedawca musi przyjąć reklamację konsumenta, nawet wtedy, gdy kupował on w internecie.

 

O tym, czy sprzedawca zgadza się z twoim żądaniem, musi cię poinformować w ciągu 14 dni. To konsument, składając reklamację, decyduje, czy produkt ma być wymieniony na nowy lub naprawiony – zwrot gotówki jest możliwy wtedy, gdy ani naprawa, ani wymiana nie są możliwe.

 

Kupon w prezencie – zakupy grupowe

 

Zanim skorzystasz z portalu zakupów grupowych, sprawdź warunki, szczególnie termin, w jakim można zrealizować kupon. Jeżeli osoba obdarowana nie będzie zadowolona z wykonania usługi, warto złożyć reklamację do sprzedawcy. To on odpowiada za jakość produktu lub usługi realizowanych w ramach zakupów grupowych.

 

Od umowy nabycia kuponu też można odstąpić w ciągu 10 dni pod warunkiem, że nie zaczęło się go realizować. Zgłoś się wtedy do portalu zakupów grupowych.

 

Nieistniejące promocje

 

Kurtka za 80 zł zamiast 159 zł? Okazja nie do odrzucenia? Faktyczna cena przed obniżką wynosiła 96 zł. To jeden z przykładów fałszywych obniżek wykrytych przez Inspekcję Handlową, która skontrolowała promocje. Generalnie jednak wyniki kontroli nie były złe: Zastrzeżenia wzbudziło jedynie 7% ze sprawdzonych 2477 produktów. Inspektorzy najczęściej kwestionowali gratisy, za które często konsumenci musieli zapłacić – wyroby oferowane jako gratis w rzeczywistości tym gratisem nie były.

 

Zapewne zainteresuje cię też: Jak nie dać się złapać w pułapkę przedświątecznych zakupów.