Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Jedzenie z grilla
Udostepnij
Artykuły: Grillowane = zdrowe? PRO-TEST: Nr 4 (143) kwiecień 2014
 Jedzenie z grilla Jedzenie z grilla Grillowane = zdrowe?

Mięso z grilla ma mniej tłuszczu, a więc jest zdrowsze. Ale – uwaga – podczas grillowania mogą powstawać również substancje szkodliwe dla zdrowia. Oto 6 zasad grillowania, dzięki którym jedzenie z rusztu będzie zdrowsze i smaczniejsze.

 

ZASADA 1

Nie przypalaj!

 

Nie dopuszczaj do przypalenia potraw z grilla – czarna przypalenizna jest rakotwórcza. Lepiej też nie przypiekać potraw zanadto. To fakt – wtedy są bardziej apetyczne – ale przypieczona na brązowo skórka kiełbaski zawiera duże ilości benzopirenów, które również przyczyniają się do powstawania nowotworów.

 

Z kolei im jest bardziej zarumienisz kromkę chleba, tym więcej powstanie w niej groźnego dla zdrowia akryloamidu. To substancja, która w badaniach na zwierzętach okazała się także rakotwórcza.

 

ZASADA 2

Grilluj na tacce lub w folii!

 

Skapujący na żar tłuszcz z pieczonej potrawy spala się, a wtedy również powstają rakotwórcze benzopireny, które wraz z unoszącym się dymem, osiadają na naszej pieczeni. Dobrze jest więc grillować na aluminiowej tacce lub folii. Można też potrawę zawinąć w folię.

 

ZASADA 3

Używaj węgla lub brykietu do grilla!

 

W grillu należy palić specjalnie do tego przeznaczonym węglem lub brykietem, a nie kartonami, gazetami czy pomalowanymi deskami. Podczas spalania mogą one bowiem wydzielać substancje, które są nie tylko szkodliwe dla zdrowia, ale także zepsują smak potraw.

 

ZASADA 4

Grilluj tylko odpowiednie mięsa!

 

Mięs peklowanych za pomocą saletry i wędzonych oraz z niektórych konserw nie należy kłaść na ruszt. W wysokich temperaturach za sprawą saletry tworzą się bowiem nitrozoaminy – one również są rakotwórcze.

 

 

ZASADA 5

Eksperymentuj ze składnikami!

 

Jedzenie z grilla to nie tylko mięsa i kiełbasy. Z powodzeniem możesz grillować również warzywa i owoce – zyskają niepowtarzalny aromat.

 

ZASADA 6

Zyskaj dodatkowy aromat!

 

Żeby dodać potrawie jeszcze więcej aromatu, możesz do żaru wrzucić owoce jałowca, łupiny orzecha lub kawałki drewna owocowego – na przykład jabłoni lub wiśni. Spróbuj też przed grillowaniem zamarynować mięso albo posypać je przyprawami.