Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Zakupy przez internet
Udostepnij
Artykuły: Krótki przewodnik po zakupach w sieci PRO-TEST: Nr 11 (149) listopad 2014
 Zakupy przez internet Zakupy przez internet Krótki przewodnik po zakupach w sieci

14 dni na zwrot towaru, zakaz obciążania nieuzasadnionymi kosztami – takich praw masz znacznie więcej, gdy kupujesz przez internet. Zanim kupisz, przeczytaj ten krótki przewodnik po zakupach w sieci.

                                        

W czerwcu 2014 r. Unia Europejska wprowadziła zmiany ważne dla kupujących przez internet. Nowe przepisy dają nam, konsumentom, większą ochronę niż przedtem.

 

Sprawdź, zanim kupisz

 

  • Jasna, dokładna i zrozumiała informacja na temat sprzedawanych produktów lub usług – to sprzedawca musi przekazać kupującemu, zanim ten dokona zakupu. Mało tego, wśród obowiązkowych informacji są też dane kontaktowe, w tym adres e-mail lub numer telefonu.

 

  • Cena podana kupującemu musi być ceną łączną obejmującą wszelkie dodatkowe obciążenia. W przeciwnym razie sprzedawca musi co najmniej poinformować nabywcę o sposobie obliczenia takiej ceny łącznej.

 

  • Wyczerpujące informacje na temat płatności, dostawy, prawa do odstąpienia od umowy, usług posprzedażowych, czasu obowiązywania umowy, mechanizmów rozwiązywania sporów oraz rejestru handlowego – to wszystko sprzedawca powinien przekazać kupującemu w ramach umowy sprzedaży. Informacje te powinny zostać zawarte w umowie, chyba że sprzedawca i kupujący wspólnie wyrażą zgodę na zmiany w postanowieniach umownych opublikowanych na przykład w witrynie internetowej sprzedawcy.

 

Potwierdzenie zakupu, dostawa i dodatkowe obciążenia

 

  • E-mail z potwierdzeniem zakupu lub potwierdzenie umieszczone na indywidualnym koncie kupującego w witrynie sprzedawcy muszą być niezwłocznie dostarczone kupującemu. Potwierdzenie to musi być sporządzone w formie umożliwiającej przechowywanie i uniemożliwiającej zmianę bez uprzedniej zgody kupującego.

 

  • Dodatkowe obciążenia z tytułu płatności, na przykład kartą kredytową, są dozwolone. Wysokość takiego obciążenia nie może jednak przewyższać obciążeń ponoszonych przez sprzedawcę z tytułu obsługi płatności dokonanej przez kupującego. Sprzedawca musi umożliwić kupującemu wyrażenie wyraźnej zgody na obciążenie go dodatkowymi „ukrytymi” obciążeniami takimi jak ubezpieczenie podróżne związane z rezerwacją przelotu itp. Sprzedawca nie może wpływać na kształt umowy przez umieszczenie w formularzu zakupu domyślnie zaznaczonych pól wyboru.

 

Zwrot niechcianych towarów

 

  • 14 dni od daty otrzymania towarów – tyle czasu mamy na odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej w sieci bez podawania przyczyny. Jeśli ostatni dzień wspomnianego okresu przypada na dzień wolny od pracy, okres ten jest wydłużany i upływa w najbliższy dzień roboczy.

 

  • Pisemne oświadczenie zawierające listę zwracanych towarów – to wystarczy przesłać sprzedawcy pocztą zwykłą, pocztą elektroniczną lub faksem, aby odstąpić od zakupu. Sprzedawca musi udostępnić kupującemu formularz odstąpienia od umowy, z którego kupujący może, ale nie musi skorzystać.

 

  • W przypadku zakupów dokonywanych od osób prywatnych, a nie od przedsiębiorstw, obowiązują przepisy inne niż wspomniane wyżej i czternastodniowy okres karencji nie ma zastosowania.

 

Zwrot pieniędzy

 

  • Zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni od daty otrzymania powiadomienia o odstąpieniu od zakupu – tyle właśnie czasu ma sprzedawca. Może on jednak wstrzymać zwrot pieniędzy do momentu otrzymania zwróconych towarów lub dowodu ich wysłania.

 

  • Kwota zwrotu musi obejmować wszelkie koszty przesyłki poniesione przez kupującego w momencie zakupu. Jeśli kupujący zażąda przesyłki niestandardowej (ekspresowej), może wówczas ponieść dodatkowe koszty. Koszt zwrotu towarów zazwyczaj ponosi kupujący.

 

  • Jeśli w trakcie dokonywania zakupu kupujący nie został poinformowany o obowiązku poniesienia kosztów zwrotu zakupu w 14-dniowym okresie karencji, sprzedawca musi ponieść również te koszty.

 

  • Przed odstąpieniem od zakupu nabyte towary muszą być w stanie nieużywanym. Prawo do odstąpienia od zakupu obejmuje możliwość sprawdzenia towaru jedynie w taki sam sposób, w jaki odbywa się to w sklepie.

 

Umowy o świadczenie usług

 

  • 14-dniowy okres karencji dotyczy także umów o świadczenie usług, w tym między innymi umowy z dostawcą internetu zawartej online lub z przedstawicielem handlowym. Jeśli jednak kupujący chce, aby sprzedawca rozpoczął świadczenie usług bez oczekiwania na upływ 14-dniowego okresu karencji, musi wyraźnie tego zażądać. Jeśli kupujący będzie chciał wówczas odstąpić od umowy, musi zapłacić za okres, w którym korzystał z usługi.

 

  • W przypadku małych przedsiębiorstw i pracowników wykwalifikowanych zastosowanie mają inne przepisy. W przypadku pilnych napraw, na przykład hydraulicznych, odwołanie zlecenia po ustaleniu ceny usługi jest niezgodne z prawem.

 

Zakup treści cyfrowych

 

  • Pobieranie i strumieniowe i przesyłanie danych – tu obowiązują osobne przepisy. Przed dokonaniem transakcji sprzedawca musi poinformować kupującego o tym, czy sprzedawane treści są obsługiwane przez określony sprzęt i oprogramowanie (interoperacyjność), oraz o ich funkcjonalności, w tym ograniczeniach geograficznych i możliwości wykonywania kopii na użytek własny.

 

  • W przypadku zakupu treści cyfrowych kupujący może odstąpić od umowy, ale po rozpoczęciu pobierania lub strumieniowego przesyłania danych prawo to może już nie mieć zastosowania, o ile sprzedawca spełnia warunki umowy.