Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Mało znane warzywo
Udostepnij
Artykuły: Rzeżucha PRO-TEST: Nr 4 (154) kwiecień 2015
 Mało znane warzywo Mało znane warzywo Rzeżucha Te delikatne listki i cieniutkie łodyżki wprowadzają wiosnę do naszych domów, gdzie królują szczególnie w czasie Wielkanocy. Ale rzeżuchę – bo o niej mowa – warto jeść przez okrągły rok, nie tylko od święta. Oto dlaczego…

Rzeżucha (Lepidium sativum L.) należy do tej samej rodziny, co… kapusta. Ta delikatna roślinka, którą wysiewamy w domu na ligninie rośnie również w naturze. Może wtedy osiągać aż 30-60 cm wysokości.

Rzeżucha przywędrowała do nas z Azji, Etiopii i Egiptu. Dziś przyozdabia nasze wielkanocne stoły. Ale nie traktujmy rzeżuchy tylko i wyłącznie jako ozdoby. Jest ona bowiem prawdziwą skarbnicą witamin i związków mineralnych. Czy wiesz, że pod względem ich zawartości przewyższa wiele innych warzyw i owoców?

Przede wszystkim rzeżucha to bogactwo witaminy C. Z kolei wapnia zawiera najwięcej ze wszystkich warzyw – jest pod względem jego zawartości drugą rośliną po orzechach laskowych. Zawiera też witaminy: A, B, PP i K oraz magnez. Ponadto dostarczy ci żelazo, magnez i chrom.

Każdy, kto jadł rzeżuchę, bez wahania określi jej smak jako ostry. Tą ostrość rzeżucha zawdzięcza glikozydowi izosiarkocyjanowemu, inaczej mówiąc – siarce. Dzięki jej zawartości to niepozorne warzywo ma moc wzmacniania włosów.

Na korzystnym działaniu rzeżuchy dla urody poznały się też Francuzki, które ponoć zmywają piegi i plamy pigmentacyjne sokiem z rzeżuchy, znanym ze swego działania wybielającego.

Rzeżucha ma jeszcze jedną bardzo ważną, szczególnie w dzisiejszych czasach, zaletę: Nie ma w niej pozostałości pestycydów, bo przecież uprawiamy ją samodzielnie.

Żeby wysiać rzeżuchę, najpierw musisz namoczyć jej nasiona w kubku z wodą. Kiedy zaczną pojawiać się białe kiełki, rozsmaruj kleiste już nasiona na naczyniu (np. talerzu) wyłożonym ligniną. Szybko zauważysz pierwsze zielone listki, a po około 8-10 dniach uprawa będzie gotowa do zbiorów. Ucinaj rzeżuchę nożyczkami i dodawaj do sałatek, jedz na kanapkach albo zrób odżywczy zielony koktajl.

Zielony koktajl

Składniki: garść szpinaku, dwie łyżki świeżo ściętej rzeżuchy, kiwi, 3 plastry ananasa (może być z puszki), pół szklanki wody, mleko do smaku

Sposób przyrządzania: Wszystkie składniki, oprócz mleka wrzuć do blendera. Zmiksuj. Nalej do szklanki, dodając mleko do uzyskania pożądanego smaku.