Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Prawa pasażera lotniczego
Udostepnij
Artykuły: Odwołany samolot, opóźniony lot PRO-TEST: Nr 12 (161) grudzień 2015
 Prawa pasażera lotniczego Prawa pasażera lotniczego Odwołany samolot, opóźniony lot

Podróże podczas okresu świątecznego mogą być źródłem wielkiego stresu. Długie kolejki, nieprzewidywalna pogoda, a w następstwie opóźnienia i odwołania lotów. Co robić w takim wypadku? Jakie prawa ci przysługują?

 

Na lotniskach często można zaobserwować pasażerów śpiących na swoich bagażach przy automatach do odprawy. Nie jest to z pewnością pocieszający widok. Nikt przecież nie chce spędzić świąt na lotnisku. W tym kontekście ciekawe jest, co ustaliła firma refund.me w swoim sondażu: Otóż aż 26% europejskich podróżnych musiało już spędzić noc na lotnisku w wyniku opóźnienia lub odwołania lotu. Natomiast 50% podróżnych stwierdziło, że personel lotniskowy nie okazał się pomocny w tej nieprzyjemnej sytuacji.

 

Jakie masz prawa?

 

Zgodnie z Unijnym Rozporządzeniem 261/2004 pasażerowie, którzy doświadczyli opóźnień i odwołań lotów, mają prawo do zakwaterowania i wyżywienia w czasie oczekiwania. Mają też prawo do transportu z lotniska do miejsca zakwaterowania i z powrotem.

 

Niestety w takich sytuacjach pasażerowie często nie czują się wystarczająco informowani przez przewoźników. Według badania refund.me, prawie połowa Europejczyków (48%) oczekuje od linii lotniczych pomocy w tych niemiłych momentach, która jednak nie zostaje im zaoferowana.

 

W przypadku, gdy pasażerom grozi nocleg na lotnisku, kiedy na przykład ich lot opóźnia się o trzy godziny i dłużej, podróżni mają prawo do odszkodowania pieniężnego w wysokości 600 euro na pasażera. Tymczasem obecnie zaledwie 2% pasażerów walczy o swoje prawa składając wniosek o odszkodowanie. Szacuje się, że w Polsce pasażerowie lotniczy rezygnują rocznie z wypłacenia 21 mln zł w kwocie odszkodowań, gdyż nie znają oni Rozporządzenia Unijnego, które określa ich prawa.

 

Walcz o swoje pieniądze

 

– Opóźnienia lub odwołania lotów mogą oznaczać dla pasażerów nagłą zmianę planów, często jednak może dojść do skrajnych przypadków, kiedy zachodzi konieczność nocowania na lotnisku w oczekiwaniu na następny lot – wyjaśnia Eve Büchner, założycielka refund.me. – W takich sytuacjach linie lotnicze zobowiązane są do wypłaty odszkodowania za niedogodności, jednak nie zawsze wypełniają one swój obowiązek – dodaje Büchner.

 

Według spółki refund.me w okresie Bożego Narodzenia pasażerowie składają tyle wniosków o rekompensatę, że ich liczba stanowi 20% wniosków z całego roku. Podobnie jak przed rokiem, również i tym razem świąteczne opóźnienia lotnicze mogą stać się poważnym źródłem frustracji dla podróżujących po Europie. Dlatego warto znać chociaż swoje prawa i… z nich korzystać.