Wymarzony urlop wymaga przygotowań. Bez względu na to, czy wybierzesz krajowe wczasy czy zagraniczną wycieczkę, powinieneś być świadomy swoich praw.
Zły standard hotelu? Nieodpowiednia organizacja wyjazdu? Zmiana godzin lotu? Problemy w razie rezygnacji z wyjazdu? Utrudnianie złożenia reklamacji? To główne zarzuty pod adresem biur podróży czy pośredników sprzedających bilety lotnicze, jakie napływają od konsumentów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Żeby uniknąć problemów, dobrze jest poznać swoje prawa.
A więc przypominamy – zanim wyjedziesz:
Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.
Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.
Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie (np. telefonicznie, mailowo, pisemnie).
Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10%, za hałas w nocy do 40%, a za brak wyżywienia do 50% niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.