Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły:
Udostepnij
Artykuły: Kontrola sklepów internetowych PRO-TEST: Nr 10 (92) październik 2009
 Kontrola sklepów internetowych 55% sklepów internetowych w UE oferujących sprzęt elektroniczny wprowadza konsumentów w błąd. W Polsce jest ich jeszcze więcej – wśród skontrolowanych sklepów odsetek tych, których klienci mogą czuć się oszukiwani, wynosi aż 80%.
Sklepy internetowe mnożą się jak grzyby po deszczu. Nic dziwnego: coraz chętniej robimy w nich zakupy. Nie wszystkie są jednak uczciwe… Reklamy wprowadzające w błąd, nieuczciwe praktyki stosowne przez sprzedawców w sieci – czy natknąłeś się na takie problemy? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak albo że natkniesz się na nie, jeśli będziesz kupował przez internet. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonego w całej Unii Europejskiej, w tym i w Polsce, dochodzenia dotyczącego nieuczciwych praktyk stosowanych przez portale internetowe sprzedające sprzęt elektroniczny.
W badaniu przeprowadzonym przez krajowe urzędy ochrony konsumentów pod egidą Komisji Europejskiej wzięło udział 26 państw członkowskich UE oraz Norwegia i Islandia. Dochodzenie objęło 369 stron internetowych sprzedających sześć najbardziej popularnych urządzeń elektronicznych w Unii: aparaty cyfrowe, telefony komórkowe, przenośne odtwarzacze muzyczne, odtwarzacze DVD, sprzęt komputerowy i konsole do gier. Wśród stron internetowych znalazło się 200 największych portali sprzedających sprzęt elektroniczny oraz ponad 100 portali, które zostały wybrane z powodu skarg klientów. – Celem naszych działań stały się portale internetowe sprzedające sprzęt elektroniczny, gdyż wiem, z napływających do mnie e-maili oraz z liczby skarg otrzymywanych przez Europejskie Centra Konsumenckie, że strony te są prawdziwym problemem dla konsumentów – tłumaczy Meglena Kunewa, unijna komisarz UE ds. ochrony konsumentów.
Z przeprowadzonych w maju kontroli wynika, że klienci aż 55% skontrolowanych stron internetowych mogą być co najmniej wprowadzani w błąd. W Polsce badaniem objęto 10 witryn, z których aż do ośmiu kontrolerzy zgłosili zastrzeżenia. Nieprawidłowości dotyczyły zwłaszcza wprowadzających w błąd informacji dotyczących praw konsumenta dokonującego zakupu, błędnych informacji odnośnie do całkowitego kosztu produktu lub niepełnych danych kontaktowych sprzedawcy.

Elektroniczny boom

Sprzęt elektroniczny należy do produktów najchętniej kupowanych właśnie za pośrednictwem internetu. W 2007 r. konsumenci zostawili w sklepach online około 6,8 mld euro kupując samą tylko elektronikę. Prawie jeden konsument na czterech w Unii, który kiedykolwiek dokonał zakupów przez internet, nabył sprzęt elektroniczny (w tym aparat fotograficzny). Ponad jedna trzecia skarg odnośnie sprzedaży internetowej, które wpłynęły w 2007 r. do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyła zakupu urządzeń elektronicznych.

Co dalej?
– Odkryliśmy, że ponad połowa sprzedawców detalicznych sprzedających w internecie sprzęt elektroniczny wprowadza konsumentów w błąd. Problem ten ma ogólnoeuropejski zakres i takie też rozwiązanie należy znaleźć. W przeciągu najbliższych miesięcy potrzeba będzie wiele pracy, aby uzdrowić ten sektor, ale europejskim konsumentom się to należy – mówi Kunewa.
Po początkowych kontrolach przeprowadzonych przez organy poszczególnych krajów teraz nadszedł czas na egzekwowanie. Krajowe organy skontaktują się ze sprzedawcami i poproszą o wyjaśnienie lub skorygowanie stwierdzonych problemów. Jeżeli znajdzie się sklep, którego właściciel nie będzie chciał dostosować swojej witryny do obowiązujących przepisów, może dostać karę grzywny, a sklepowi grozi nawet zamknięcie. Nazwy stron internetowych, które zostały objęte dochodzeniem, zostały opublikowane na pierwszym etapie tylko przez trzy kraje: Islandię, Łotwę i Norwegię.

Dodatki do artykułu Akcja "przeszukanie"
Badanie w liczbach
Co wykazało badanie?