Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Nieuczciwe pokazy
Udostepnij
Artykuły: Pułapka na seniorów PRO-TEST: Nr 7-8 (212) lipiec-sierpień 2020
 Nieuczciwe pokazy Nieuczciwe pokazy Pułapka na seniorów Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem, żeby naciągnąć ich na zakup.

Ostatnio takie właśnie praktyki stosowała firma Quantumlive. Zapraszała na spotkania, podczas których miały odbyć się bezpłatne badania diagnostyczne przy pomocy urządzenia AM Scan lub metodą R. Volla. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia, a osoby wykonujące rzekome badania nie miały uprawnień do przeprowadzania diagnostyki. Konsumenci dopiero po „badaniu” byli informowani pisemnie, że jego wynik nie może odzwierciedlać rzeczywistego stanu zdrowia i nie zastępuje badań medycznych. Handlowcy przedstawiali im także ofertę zakupu urządzeń do magnetoterapii.

Kary dla nieuczciwych firm

– Na pokazy handlowe, które są organizowane pod pretekstem bezpłatnych badań medycznych, przychodzą często osoby starsze, o złym stanie zdrowia. Łatwo nimi manipulować i namawiać je do zakupu produktów, które rzekomo miałyby im pomóc. Niedopuszczalne jest zapraszanie konsumentów na pseudobadania, które w rzeczywistości nie mają żadnej wartości diagnostycznej – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył ponad 114 tys. zł kary na nieuczciwą firmę. Uznał, że spółka Quantumlive naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, wprowadzając ich w błąd w telefonicznych zaproszeniach.

– To już kolejna decyzja dotycząca nieuczciwych pokazów handlowych. Będziemy nadal przyglądać się takim praktykom i karać nieuczciwe firmy – dodaje Tomasz Chróstny.

Dodatki do artykułu 9 zasad jak nie dać się nabrać na pokazie