Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Zanim rozpalisz grill
Udostepnij
Artykuły: Grillowanie bezpieczne i zdrowe PRO-TEST: Nr 4 (231) kwiecień 2022
 Zanim rozpalisz grill Zanim rozpalisz grill Grillowanie bezpieczne i zdrowe Aby tradycji stało się zadość, w czasie majówki trzeba rozpalić grilla. Tylko jak grillować bezpiecznie? Jak rozpalić grilla? Jak przyrządzać grillowane potrawy, aby były zdrowsze i jeszcze smaczniejsze? A jeśli kupujesz nowy grill, na co koniecznie musisz zwrócić uwagę?

Zacznijmy od wyboru grilla. Oto siedem prostych zasad pomocnych w wyborze grilla, z którego będziesz zadowolony:

1. Duży ruszt. Zwróć uwagę, aby miejsce na grillowane przysmaki było wystarczająco duże, tak aby nikt nie został z pustym talerzem, nawet gdy na wspólne grillowanie zaprosisz wielu znajomych. Być może warto rozważyć zakup modelu z dwoma poziomami rusztów.

2. Ciężka sprawa. Sprawdź na opakowaniu, ile waży grill, który chcesz kupić. Niektóre (np. żeliwne) są naprawdę ciężkie, więc jeśli planujesz częste wypady z grillem poza miasto, lepiej wybierz coś lżejszego.

3. Chwiejny czy stabilny? Bardzo ważne, aby grill był stabilny – najlepiej, gdy stoi na czterech, a nie trzech nóżkach. Nie ma bowiem nic bardziej denerwującego na ogrodowym przyjęciu niż chwiejny grill – jeśli atmosfera jest ożywiona, nietrudno o potrącenie go, a wtedy smakowite przekąski wylądują na ziemi. Takiego zakończenia grillowania nikt przecież nie chce…

4. Grill na lata. Jest ciężki, ale przetrwa lata grillowania, w dodatku bardzo długo trzyma ciepło. Mowa o grillu żeliwnym. Jeśli postawisz go w ogrodzie i nie będziesz zbyt często przemieszczać, to grill żeliwny z pewnością okaże się dobrym wyborem.

5. Pokrywa. Jeżeli chcesz przeznaczyć trochę większą kwotę na grill, wybierz model beczkowy z pokrywą. Dzięki niej potrawy będą bardziej aromatyczne, bo cały zapach zostanie zatrzymany wewnątrz. Ale zwróć uwagę, czy pokrywa nie będzie ograniczać dostępu do rusztu – musi się w wystarczającym stopniu otwierać. Poza tym dzięki temu dym nie buchnie ci prosto w twarz.

6. Tacka na tłuszcz. Jeżeli grill wyposażono w tackę na ściekający tłuszcz, sprawdź, czy łatwo się ją wyjmuje. Jeśli nie, tłuszcz może wylądować na twoich spodniach.

7. Nieromantyczny. To fakt, grill gazowy lub elektryczny nie stworzy tak romantycznego nastroju, jak tradycyjny, ale za to jest szybki i wygodny w obsłudze. W końcu, gdy będziesz mieć ochotę na romantyczny wieczór, możesz po prostu rozpalić ognisko.

Kiedy już wybierzesz grill, czas na wielką ucztę pod gołym niebem. Ale i tu może cię czekać wpadka. Jak jej uniknąć? Oto osiem grzechów głównych popełnianych podczas grillowania:

1. Rozpalanie. Nie rozpalaj grilla zwykłym rozpuszczalnikiem lub benzyną – ich opary są toksyczne. Użyj specjalnie do tego przeznaczonej podpałki w płynie (jest wygodna i skuteczna) lub w kostkach z brykietu (niezbyt wygodne). Dobra podpałka spala się całkowicie, nie wydzielając żadnych zapachów mogących mieć wpływ na przyrządzane potrawy.

2. >Paliwo. Nie pal w grillu gazet, kartonów ani pomalowanych desek. Mogą one wydzielać podczas spalania substancje, które są nie tylko szkodliwe dla zdrowia, ale zepsują też smak potraw. Do wyboru mamy węgiel drzewny lub brykiet, czyli sprasowany miał z węgla drzewnego. Ten ostatni jest nieco droższy, ale za to dłużej trzyma temperaturę. Ma też minus: jego rozpalenie wymaga więcej czasu.

3. Unikaj tłoku. Tłoku na ruszcie oczywiście. Lepiej, gdy ruszt pozostanie w około 40% pusty. Dzięki temu, w momentach kiedy skapujący tłuszcz powoduje powstawanie dużych płomieni, będziesz mógł przełożyć potrawy w puste miejsce. Pamiętaj, żeby potraw nie kłaść bezpośrednio na ruszcie. Ale o tym za chwilę…

4. Czarne niebezpieczeństwo. Nie dopuść do przypalenia potraw z grilla – czarna przypalenizna jest rakotwórcza. Lepiej też nie przypiekać potraw zanadto, mimo że są wtedy apetyczne. Przypieczona na brązowo skórka kiełbaski zawiera duże ilości benzopirenów, które są rakotwórcze. Z kolei kromka chleba im jest bardziej zarumieniona, tym więcej zawiera akryloamidu – substancji, która w badaniach na zwierzętach okazała się również rakotwórcza.

5. Spalony tłuszcz. Skapujący na żar tłuszcz z pieczonej potrawy spala się, a wtedy także powstają rakotwórcze benzopireny, które wraz z unoszącym się dymem, osiadają na naszej pieczeni. Nie kładź więc potraw bezpośrednio na ruszcie, lecz na aluminiowej tacce lub folii. Potrawę można też zawinąć w folię.

6. Nitrozoaminy. Nie kładź na ruszt mięs peklowanych za pomocą saletry i wędzonych oraz niektórych konserw. W wysokich temperaturach za sprawą saletry tworzą się bowiem nitrozoaminy – one są również rakotwórcze.

7. Eksperymentuj. Ciągle tylko kiełbaski i kiełbaski? Takie menu może się szybko znudzić. Z powodzeniem możesz grillować również bardziej wymyślne mięsa oraz warzywa i owoce – zyskają niepowtarzalny aromat. Poeksperymentuj również z przyprawami – posyp nimi mięso przed położeniem na ruszcie. Możesz też mięso zamarynować. Żeby dodać potrawie jeszcze więcej aromatu, wrzuć do żaru owoce jałowca, łupiny orzecha lub kawałki drewna owocowego – na przykład jabłoni lub wiśni.

8. Gaszenie. Nigdy nie zostawiaj tlących się węgli, by zgasły same. Żarzące się resztki węgla najlepiej ugasić piaskiem. Płonącego tłuszczu nie gaś natomiast wodą. Możesz to zrobić, przykrywając ogień na przykład kocem lub używając gaśnicy.