Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły:
Udostepnij
Artykuły: Samochody miejskie PRO-TEST: Nr 3 listopad 2001
Samochody miejskie Ford Focus

W jednym spojrzeniu:
Ford Focus łączy w sobie drapieżność z klasyczną elegancją. Skośne światła przednie przypominają kota, szykującego się do skoku. Wnętrze klasyczne, konserwatywne.
Silniki jak to u forda - doskonałe. Dobry wybór dla wymagających. Bogaty wybór zarówno gamy kolorystycznej, jak i wyposażenia.

Bezpieczeństwo i komfort:
Idealny pojazd na długie trasy, szczególnie płaskie. Dość twarde zawieszenie doskonale trzyma samochód zarówno na zakrętach, jak i podczas szybkich przelotów autostradami. Poczucie panowania nad kierownicą. Gorsze drogi powodują znaczne zmniejszenie komfortu jazdy. Sprawia wrażenie większego niż jest w rzeczywistości. W ruchu miejskim dość sprawny. Przejazd przez torowisko nieprzyjemny. O bezpieczeństwo dbają strefy kontrolowanego zgniotu, dwie poduszki powietrzne i ABS.

Budżet
Z silnikiem benzynowym najoszczędniejszy jest w wersji 1.4 16V o mocy 75 KM. Auto co prawda nie grzeszy wtedy dynamiką, jednak pali zaledwie......... na 100 km.
Focus z takim silnikiem i w podstawowej wersji wyposażenia kosztuje ok. 47.000 zł.

Nasz wybór:
Ford Focus z silnikiem 1.4 16V to optymalne rozłożenie wartości cena/jakość. Niskie zużycie paliwa i niewygórowana cena.
Focus z silnikiem 1.8 Tdi o mocy 90 KM

Plusy:
Długowieczne silniki
Eleganckie wnętrze
Wysoka jakość
Mała popularność auta wśród złodziei

Minusy:
Zbyt twarde zawieszenie
Aby zamknąć tylną klapę, trzeba mieć ok. 180 cm wzrostu.



Renault Megane

W jednym spojrzeniu:
Po ostatniej modernizacji Megane wygląda bardziej rześko. Auto bardzo uniwersalne - młodzi odnajdą w nim sportowego ducha, starsi komfort i wygodę. Do wyboru trzy jednostki napędowe - dwie benzynowe - 1.4 16v o mocy 75 KM , 1.6 16V 110 KM oraz diesel - 1.9 o mocy 86 KM. Wygodny w korzystaniu bagażnik o pojemności 350 litrów.

Bezpieczeństwo i komfort:
Tradycyjnie, jak we francuskich autach, bardzo wysoki komfort podróżowania, zarówno po mieście jak i na trasie. Renault Megane nie przeszkadzają zbytnio dziury i wyrwy w jezdniach. Małe zastrzeżenia przy prędkościach powyżej 150 km/h (nieprzyjemne kołysanie przy mocnym wietrze). Stylistyka wnętrza spokojna, miękka, delikatna. Wszystkie przełączniki pod ręką. Siedzenia bardzo wygodne, odpowiednio wyprofilowane. Standardowo cztery poduszki powietrzne i ABS, elektryczne szyby i centralny zamek. Klimatyzacja wymaga dopłaty.

Budżet:
Niska cena zakupu (od 44.100 zł) . Z najmniejszym silnikiem auto bardzo oszczędne - zużycie paliwa na trasie ok. 5,8 litra, podczas jazdy miejskiej ok. 8.0 litra. Duża liczba punktów serwisowych na terenie całego kraju. Diesel już za 49. 400 PLN - ok. 4,8 litra na trasie i niecałe 6 litrów na mieście, przy całkiem niezłej dynamice. Niewielki spadek wartości podczas odsprzedaży.

Nasz wybór:
Diesel - co prawda nie najnowszej technologii, ale bardzo żywotny i przede wszystkim tani podczas eksploatacji.

Plusy:
Zachęcająca cena
Sprawdzona konstrukcja
Miękkie zawieszenie
Wygodne fotele
Duża liczba punktów serwisowych
Wysoki poziom wyposażenia

Minusy:
Zawieszenie wymaga częstszych niż w innych autach przeglądów
Mała stabilność przy większych prędkościach


Nissan Almera


W jednym spojrzeniu:
Nowa Almera to już kolejne wcielenie tego popularnego auta klasy kompakt. "Napompowana" karoseria obiecuje dużo miejsca w środku. Agresywna, sportowa sylwetka i nowoczesny wystrój wnętrza to ukłon w stronę młodzieży. Starsi wybiorą Nissana za tradycyjną japońską jakość. Na razie tylko dwa silniki do wyboru. Almera została uznana za niezawodny samochód w segmencie C przez ADAC (Niemiecki Związek Automobilowy).

Bezpieczeństwo i komfort:
Auto neutralne - komfort jazdy wysoki zarówno w gęstym, "dziurawym" ruchu ulicznym, jak i na trasie. Żadnych zastrzeżeń do jakości wyposażenia. W pakiecie standardowym znajdziemy nie tylko elektrycznie sterowane szyby czy centralny zamek, ale także klimatyzację. Wysoki poziom bezpieczeństwa - aktywne zagłówki, dwie lub cztery (w droższej wersji Luxury oraz Sport) poduszki powietrzne, ABS najnowszej generacji i dodatkowo system rozdziału siły hamowania na poszczególne koła, a także asystent nagłego hamowania.
Ponad 20 schowków! Silniki 1,5 16v - 90 KM oraz 1,8 16v - 114 KM dają bardzo dużo satysfakcji. Nienaganna kultura pracy i spory moment obrotowy - to główne cechy tych nowoczesnych jednostek napędowych.

Budżet:
O niezawodności japońskich aut nikogo przekonywać nie trzeba. Poparte jest to - tak jak w przypadku Nissana Almera - trzyletnią gwarancją. Średnie spalanie mniejszego silnika to ok.5,5 litra na trasie, 8,5 po mieście. Silnik 1,8 na trasie pali podobnie, jednak po mieście ok. 10,2 litra.
Cena Almery trzydrzwiowej: ok. 47 000 zł
pięciodrzwiowej: ok. 49 000 zł

Nasz wybór:
Zdecydowanie silnik 1,5 litra. Nieduże spalanie, może nieco słabe przyspieszenie - prawie 14 sekund do 100. Prędkość maksymalna satysfakcjonująca - 173 km/h.

Plusy:
Japońska jakość i trzyletnia gwarancja
Wysoki poziom wyposażenia standardowego
Bardzo korzystna cena

Minusy:
Niewielka liczba punktów serwisowych na terenie Polski.
Energiczny silnik + źle dobrane przełożenia skrzyni = kiepskie przyspieszenie


Fiat Brava

W jednym spojrzeniu:
Sylwetka już nieco przestarzała, jednak w dalszym ciągu ma prawo się podobać. Do wyboru trzy silniki - dwa benzynowe i super nowoczesny i oszczędny turbo diesel.

Bezpieczeństwo i komfort:
O bezpieczeństwo podróżujących dba system ABS oraz dwie poduszki powietrzne - standardowo. Auto prowadzi się pewnie i przyjemnie. Silniki benzynowe - 1,3 litra o mocy 82 KM i 1,6 litra o mocy 103 KM są żwawe i chętnie reagują na dodanie gazu. Wnętrze auta jest miłe i przytulne, pozbawione ostrych kształtów i krawędzi. Wyposażenie standardowe obejmuje zarówno centralny zamek, jak i elektryczne szyby.

Budżet:
Auta włoskiego producenta znane są z apetytu na paliwo - nie inaczej jest i w tym przypadku. Jednostki benzynowe, co prawda dają dużą porcję przyjemnych wrażeń, jednak do oszczędnych nie należą. Miasto - ok.11 litrów, trasa 6,5 litra na 100 km.
Turbo Diesel (1,9 litra 105 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa zachowuje się o wiele bardziej przyzwoicie: 6,3 litra na 100 km po mieście, ok. 5 l na trasie przy zachowaniu dużej dynamiki.
Nieduży spadek wartości przy odsprzedaży i z racji popularności - duża szansa na szybkie przeprowadzenie transakcji.

Nasz wybór:
Turbo diesel kosztuje co prawda 55 800 zł, ale silnik jest jedną z najnowocześniejszych tego typu jednostek. Oszczędności na paliwie - znaczne!

Plusy:
Super diesel
Wygodne i ładne wnętrze
Silniki benzynowe bardzo dynamiczne

Minusy:
Apetyt na paliwo wersji benzynowych