Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły:
Udostepnij
Artykuły: Sezon narciarski rozpoczęty PRO-TEST: Nr 4 grudzień 2001
Sezon narciarski rozpoczęty Wybór nart to nie lada problem - musimy zdecydować się, jakiej firmy sprzęt wybrać oraz jaki model nart jest dla nas najodpowiedniejszy. Co sezon producenci przygotowują nowości. Kto gubi się w gąszczu ofert salonów narciarskich, niech przeczyta nasz przewodnik po najnowszych modelach nart.

Kiedy kupujemy narty, powinniśmy zdecydować się, na czym najbardziej nam zależy: na łatwości skręcania, na osiąganiu dużych prędkości na stoku, na dobrym amortyzowaniu wibracji czy może szukamy nart uniwersalnych - odpowiednich dla każdego i na każdy stok.
Zanim wybierzemy narty powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: Jakimi jesteśmy narciarzami? Jeżeli jeździmy słabo, lepiej wybrać narty krótsze. Początkujący narciarze będą czuli się bezpiecznie na nartach easy carve, nie rozwijają one bowiem dużych prędkości. Zastanówmy się też nad kupieniem nart fun carve - typowo carvingowych, o najbardziej wciętej talii, które świetnie trzymają się twardego, oblodzonego stoku i łatwo wchodzą w skręt. Mówi się, iż narty carvingowe zachowują się tak dobrze w skręcie, że właściwie jadą same.
Jeżeli jesteśmy narciarzami zaawansowanymi, wybierzmy narty nieco dłuższe. Narty slalomowe (do jazdy krótkimi, ciętymi skrętami) i gigantowe (do bardzo szybkiej jazdy) powinny być o 10-15 cm wyższe od nas (choć w tej chwili nie ma już jednoznacznej definicji długości nart - każdy dobiera sobie taką długość, jaka mu najbardziej odpowiada). Jednak im narta bardziej carvingowa, tym powinna być krótsza (najdłuższe wersje niektórych modeli nie przekraczają 160 cm).

Taliowana rewolucja

Narty carvingowe to prawdziwa rewolucja w narciarstwie, która rozpoczęła się mniej więcej w połowie lat 90. Teraz właściwie już wszystkie narty są mniej lub bardziej taliowane, tzn. zwężone w środku, z szerszymi przodami i tyłami. Dzięki takiej budowie narty, skręty stają się bardziej cięte, a krawędzie doskonale trzymają się stoku. Wiązania carvingowe też są inne niż tradycyjne - mają specjalną płytkę, która je podwyższa. Carving - to modne ostatnio słowo jest jednak często nadużywane. Oznacza bowiem styl jazdy na krawędziach, z ciętymi skrętami i bez kijów.

Nasze rady

- Jeśli zależy ci na sprzęcie dobrej jakości, nie kupuj nart w supermarkecie, bowiem często są tam sprzedawane serie sprzętu z wadami albo nietrafione modele. Mimo że pochodzą od najbardziej znanych producentów i są tańsze niż w salonach narciarskich czy specjalistycznych sklepach sportowych, nie daj się zwieść.
- Jeżeli masz zamiar wyjechać na narty w drugiej połowie lutego, możesz okazyjnie kupić sprzęt zarówno w Polsce, jak i za granicą. W krajach alpejskich są wtedy duże obniżki cen.

Najnowsze modele nart i butów:

Dynastar Speed Carve - narta dla instruktorów i amatorów o sportowym stylu jazdy i doskonałej technice; promień skrętu wynosi 17 m; bardzo łatwo wchodzi w skręt, ma dużą stabilność przy znacznej prędkości, dynamicznie wychodzi ze skrętu i doskonale trzyma się oblodzonego stoku; została uznana za nartę roku w USA (2499 zł).
Dynastar Hugo Boss - inna wersja narty Speed Carve - czarna, stylowa, w szacie graficznej Hugo Bossa (2999 zł).
Dynastar Speed SX Autodrive - narta przeznaczona dla amatorów o zaawansowanym stylu jazdy i niezłej technice; promień skrętu wynosi 17 m; charakteryzuje się niespotykanie łatwym wejściem w skręt, dużą stabilnością przy średniej i średnio-dużej prędkości. Poza tym dynamicznie wychodzi ze skrętu i doskonale trzyma się na oblodzonym stoku (1899 zł).
Dynastar Intuitiv - koncepcja Intuitiv to nowość, inspirowana kształtem jachtów Pucharu Ameryki (proszę zwrócić uwagę na rewolucyjny, wklęsły kształt dziobu, który pozwala na lepsze prowadzenie nart i dosłownie "płynięcie w puchu". Przypomina kształt dziobu jachtu - konstruktorzy słusznie spostrzegli, że światy wody i śniegu nie są wcale tak bardzo odległe: na śniegu podobnie, jak na wodzie, dążymy do poruszania się intuicyjnie (stąd nazwa serii).
Dynastar Agyl Sup - narta wspomagająca narciarza, a więc dobra do nauki jazdy; przeznaczona do jazdy w każdym terenie, dla osób o średniej technice jazdy, ceniących sobie komfort; dobrze trzyma się na lodzie (1179 zł).
Dynastar Omeglass - super nowość do slalomu specjalnego, jej promień skrętu wynosi 11 m, wymiary: 113 mm szerokości z przodu, 64 mm - w środku i 104 mm - na tyłach. Produkowana jest w wersjach o długości 152 cm i 157 cm.
Dynastar Skicross (2499 zł) i Salomon Crossmax (z systemem Pilot) (2989 zł) - skicross to nowa dyscyplina w narciarstwie, która polega na tym, że zawodnicy ścigają się, pokonując muldy, puch i inne tego typu przeszkody; te modele nart nadają się właśnie do takiej jazdy.
Salomon Scream 8 Pilot - w systemie Pilot wiązania są mocowane bolcami poprzecznymi do ścianki bocznej narty, dzięki temu podczas skrętu narta wygina się w większy łuk (2489 zł).
Rossignol Power 9X Pulsion System - narta wyczynowa do slalomu giganta, przeznaczona dla ekspertów; doskonałą dynamikę zapewnia płyta zintegrowana z nartą, która przenosi nacisk na przednią i tylna część narty (2599 zł).
Atomic 10-11 - narta o promieniu skrętu 11 m i bardzo wysokiej płycie, służąca do fun carvingu, czyli jazdy szerokimi łukami bez kijów - to kultowa narta dla zakochanych w carvingu; jest zbudowana w technologii beta, tzn. na narcie są dwie podłużne wypukłości, które umożliwiaja trzymanie się nawet na bardzo stromych stokach (1999zł).
Fischer Radarc - to również narta do Fun Carvingu; jej projektantom przyświecała podobna idea co twórcom narty Atomic 10 -11 (1499 zł).
Volkl Motion - narta typu allround carve, czyli dla tych, którzy lubią tradycyjną technikę jazdy, ale mają ochotę spróbować umiarkowanego carvingu; ma szynę, która jest zintegrowana z rdzeniem narty i do której przymocowuje się wiązania (2389 zł).
Head XP 100 - bardzo skrętna narta, o naturze slalomowej; wyróżnia się radykalnym taliowaniem; nadaje się do jazdy rekreacyjnej dla dobrych narciarzy (2199 zł).


Buty:
Lange V9 RRS - to pierwsze buty z "bezpiecznikiem" podobnym do tych, w jakie wyposażone są wiązania narciarskie - system Rear Release pomaga zredukować ryzyko kontuzji kolana podczas upadku do tyłu (1599 zł).

do tych, w jakie wyposażone są wiązania narciarskie - system Rear Release pomaga zredukować ryzyko kontuzji kolana podczas upadku do tyłu (1599 zł)