Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Zanim wyjedziesz
Udostepnij
Artykuły: Drogie wakacje PRO-TEST: Nr 4 (87) kwiecień 2009
 Zanim wyjedziesz Zanim wyjedziesz Drogie wakacje Wahania kursów walut spędzają sen z oczu nie tylko osobom spłacającym kredyty hipoteczne. Również wakacyjny wyjazd za granicę może okazać się droższy niż planowaliśmy. Oferty wakacyjnego wypoczynku w 2009 roku kuszą nas już od kilku miesięcy. Co może organizator wyjazdu, a jakie prawa mamy my, konsumenci?
Dwa tygodnie na słonecznej plaży w Bułgarii, Grecji czy Hiszpanii to dla wielu osób wymarzony sposób spędzenia urlopu. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretną propozycję, ustalmy wszystkie szczegóły wyjazdu oraz zapoznajmy się z treścią umowy i regulaminem przed ich podpisaniem. Szczególną uwagę warto zwrócić na warunki dotyczące zmiany ceny wycieczki. Dla kupujących kilka miesięcy wcześniej usługę turystyczną zmartwieniem mogą okazać się wahania kursów walut.
Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych koszt imprezy, po podpisaniu przez nas umowy, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Pamiętajmy jednak, że każda zmiana ceny wycieczki w związku z wymienionymi wyjątkowymi sytuacjami powinna być zawsze udokumentowana przez organizatora turystyki. Niedopuszczalne są sytuacje, w których dopłaty wyznaczane są arbitralnie bez konkretnych, adekwatnych do sytuacji wyliczeń. Warto pamiętać, że w przypadku gdy nie zgadzamy się na dopłatę zaproponowaną nam przez organizatora, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Ponadto w sytuacji dokonanej już zapłaty za wycieczkę – biuro podróży jest zobowiązane zwrócić klientowi całą kwotę.

O czym pamiętać, kiedy wybieramy ofertę wakacyjnego wyjazdu?

  1. Dokąd i za ile: Upewnijmy się, że podana cena obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym na przykład ubezpieczenie NW czy przejazd z lotniska do hotelu, a także uwzględnia nasze preferencje, jak chociażby dopłatę za pokój z widokiem na morze. Warto wyjaśnić również, co oznaczają sformułowania: „blisko morza” (czy oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów?), „hotel czterogwiazdkowy” (standard tej samej kategorii obiektów np. w Egipcie i Polsce może się różnić).
  2. Rodzaj oferty: Pamiętajmy: bez względu na nazwę oferty – „first minute” czy „last minute” – przysługuje nam pełny zakres ochrony przewidziany przepisami, na przykład w przypadku zmiany ceny.
  3. Wahania walutowe: Gdy wycieczkę kupujemy wiele tygodni przed wyjazdem, warto zwrócić uwagę, w jakiej walucie i po jakim kursie organizator przelicza cenę wyjazdu w dniu, w którym podpisujemy umowę. Informacja ta jest ważna szczególnie, gdy kursy walut podlegają dużym wahaniom. Jeśli w dniu podpisania umowy przedsiębiorca stosuje kursy obowiązujące kilka miesięcy wcześniej – znacznie korzystniejsze dla klienta od obecnych – to istnieje duże ryzyko, że cena wycieczki ulegnie zmianie. Nie może się to jednak stać później niż na 21 dni przed wyjazdem, a przedsiębiorca musi udokumentować, że na podwyższenie ceny miały wpływ ściśle określone przypadki – po tym terminie cena wycieczki nie może już ulec zmianie.
  4. Ubezpieczenie na wypadek zmiany ceny: Przedsiębiorcy coraz częściej oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Przed jego wybraniem należy jednak uważnie zapoznać się z umową, żebyśmy wiedzieli, czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów.
  5. Zmiana warunków umowy: Organizatorzy turystyki często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków, w tym kategorii hotelu i jego rodzaju, położenia itp. w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie, bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od kontraktu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu – przykładowo kategorię hotelu – powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji konsument ma prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej.


Czytaj też:
Raport: Biura podróży: Zepsute wakacje:
Klucz do udanego urlopu: