Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Artykuły: Zachowania konsumentów
Udostepnij
Artykuły: Wielkie oszczędzanie PRO-TEST: Nr 5 (88) maj 2009
 Zachowania konsumentów Zachowania konsumentów Wielkie oszczędzanie Europejscy konsumenci jeszcze nigdy nie poświęcali tak dużo uwagi analizie wydatków i oszczędzaniu, jak dziś. Zachowania dzisiejszego konsumenta zmieniły się w ostatnich miesiącach w sposób najbardziej znaczący od czasów II Wojny Światowej – wynika ze studium, badającego globalny kryzys gospodarczy i jego wpływ na zachowania wydatkowe konsumentów.

Konsumentów coraz bardziej niepokoją ceny towarów – dziś częściej patrzymy na etykietkę z ceną, kiedy kupujemy żywność czy paliwo, niż jeszcze parę miesięcy temu. Fakt ten w połączeniu z gwałtownym wzrostem cen na rynkach towarowych w pierwszej połowie 2008 roku ma duży wpływ na planowanie wydatków: Czterech na pięciu (78%) europejskich konsumentów planuje ograniczenie wydatków na codzienne zakupy, zaś 89% Włochów i 85% Francuzów wykazuje największą skłonność do ograniczania codziennych wydatków – wynika z badania przeprowadzonego przez TNS, na zamówienie MasterCard, w ramach którego w marcu 2009 r. o zachowania zakupowe spytano ponad 3 tys. konsumentów z sześciu państw Europy.

Czego się boimy?

Mimo że pod wpływem kryzysu ceny towarów i usług uległy obniżeniu, u konsumentów utrzymał się niepokój odnośnie dostępności podstawowych dóbr. Może to wynikać ze spadku poziomu zamożności konsumentów. Załamanie się rynków nieruchomości, bankowego i giełdowego w 2008 r. sprawiło, że coraz mniej Europejczyków może potwierdzić swoją „stale wzrastającą zamożność”. Badanie ujawniło, że jeden na pięciu mieszkańców Europy (20%) planuje opóźnienie swego przejścia na emeryturę z powodu kryzysu finansowego, a 65% planuje zwiększenie oszczędności, by wyrównać straty poniesione w 2008 r.

Na zaufanie konsumentów wpływa kondycja biznesu. Sprzedawcy i usługodawcy detaliczni ujawnili, że w ciągu kolejnych 12 miesięcy ich główną odpowiedzią na kryzys będzie trwałe cięcie kosztów. Ponadto ankieta pokazuje, że 43% przebadanej populacji w krajach bałtyckich i 38% Hiszpanów wyraziło najwyższe w Europie przekonanie o możliwości utraty pracy w 2009 r. Najmniej zagrożeni czują się Niemcy i Francuzi – odpowiednio 19% i 18%.

Okazje na topie

Konsumenci przykładają w dzisiejszych czasach coraz większą wagę do zarządzania pieniędzmi. I tak 69% z nas chce ponosić wydatki tylko na to, na co nas stać. Priorytety zmieniły się i na pierwszym miejscu znajduje się obecnie takie zarządzanie pieniędzmi, aby wydawać je na niezbędne towary podstawowe. Na drugim miejscu jest oszczędzanie, z ograniczeniem wydatków na rzeczy „niekonieczne”. Konsumenci wskazali, że w konsekwencji takiego ustawienia priorytetów chcą korzystać z kart debetowych, by aktywnie monitorować wydatki i dokładniej zarządzać nimi korzystając z pomocy miesięcznych wyciągów.

Okazuje się też, że coraz chętniej poszukujemy okazji cenowych – dziś robi to 84% z nas, podczas gdy jeszcze sześć miesięcy temu na okazje zwracało uwagę 72% konsumentów.

Jakie jeszcze zmiany widać w zachowaniach konsumentów? Otóż badani wskazywali, że planują coraz intensywniej korzystać z internetu, by aktywnie wyszukiwać najlepsze okazje (wzrost do 66% z 56%). Podkreślali również potrzebę szerszej akceptacji kart debetowych i bezpieczeństwa transakcji w internecie (42%).