Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Testy:
Testy: Co wykazało badanie? PRO-TEST: Nr 10 (92) październik 2009
 Co wykazało badanie? Na jakie pułapki nieuczciwych sprzedawców internetowych konsumenci są najczęściej narażeni?

  • Wprowadzające w błąd informacje dotyczące praw konsumenta (66% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości). Kupujący albo nie byli wcale informowani albo zostali źle poinformowani o „prawie do zwrotu” – prawie do anulowania zamówienia wykonanego na odległość w ciągu minimum siedmiu dni (w Polsce ten termin jest dłuższy i wynosi 10 dni) i zwrotu produktu bez podawania przyczyny. Oto przykład: Na stronie znajduje się informacja, że sprzedawca nie przyjmuje zwrotów lub że zwrot pieniędzy może nastąpić jedynie w formie bonu na zakupy a nie gotówki. W innych przypadkach konsumenci zostali wprowadzeni w błąd odnośnie prawa do naprawy lub wymiany wadliwego produktu w ciągu dwóch lat od daty zakupu (zostali poinformowani, na przykład, że takie prawo przysługuje im przez rok).
  • Wprowadzające w błąd informacje dotyczące pełnej ceny (45% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości). Przykładowo, brakowało informacji o dodatkowych kosztach dostawy lub były one trudne do znalezienia. Koszty te dorzucano dopiero na ostatnim etapie płatności. Inne strony internetowe z kolei obiecywały „darmowe dostawy” lub transakcje zawierające wszelkie koszty, nawet jeśli koszty dostawy były faktycznie naliczone.
  • Brakujące lub niepełne dane kontaktowe sprzedawcy (33% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości). Brakowało danych dotyczących nazwy sprzedawcy, adresu siedziby lub adresu e-mail, lub były one niepełne. W związku z tym nie można było skontaktować się ze sprzedawcą w przypadku problemów.
  • Dodatki do artykułu Akcja "przeszukanie"
    Badanie w liczbach
    Co wykazało badanie?