Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Testy:
Testy: Grillowane = zdrowe? PRO-TEST: Nr 5 (44) maj 2005
 Grillowane = zdrowe? Grillowane = zdrowe?
Mięso z grilla ma mniej tłuszczu, a więc jest zdrowsze. Ale podczas grillowania mogą powstawać również substancje szkodliwe dla zdrowia. Pamiętajmy więc o kilku zasadach grillowania:
• Nie dopuszczajmy do przypalenia potraw z grilla - czarna przypalenizna jest rakotwórcza. Lepiej też nie przypiekać potraw zanadto, mimo że są wtedy apetyczne. Przypieczona na brązowo skórka zawiera wysokie ilości benzopirenów, które są rakotwórcze.
• Skapujący na żar tłuszcz z pieczonej potrawy spala się, a wtedy również powstają rakotwórcze benzopireny, które wraz z unoszącym się dymem, osiadają na naszej pieczeni. Dobrze jest więc grillować na aluminiowej tacce lub folii. Można też potrawę zawinąć w folię.
• W grillu należy palić specjalnie do tego przeznaczonym węglem lub brykietem, a nie kartonami, gazetami czy pomalowanymi deskami. Mogą one bowiem wydzielać podczas spalania substancje, które są nie tylko szkodliwe dla zdrowia, ale zepsują też smak potraw.
• Mięs peklowanych za pomocą saletry i wędzonych oraz z niektórych konserw nie należy kłaść na ruszt. W wysokich temperaturach bowiem za sprawą saletry tworzą się nitrozoaminy, które są także rakotwórcze.
• Potrawy z grilla to nie tylko mięsa i kiełbasy. Z powodzeniem możemy grillować również warzywa i owoce - zyskają niepowtarzalny aromat.
• Żeby dodać potrawie jeszcze więcej aromatu, możemy do żaru wrzucić owoce jałowca, łupiny orzecha lub kawałki drewna owocowego - na przykład jabłoni lub wiśni. Spróbujmy też przed grillowaniem zamarynować mięso albo posypać przyprawami.
Dodatki do artykułu Stalowy czy żeliwny?
Grillowane = zdrowe?
Jak rozpalić grill?
Jak zgasić grill?