Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Testy: Kontrowersyjne reklamy
Testy: Specjalista od skandali W wywoływaniu reklamowych skandali PRO-TEST: Nr 6 (89) czerwiec 2009
 Kontrowersyjne reklamy Kontrowersyjne reklamy Specjalista od skandali W wywoływaniu reklamowych skandali

Specjalista od skandali

W wywoływaniu reklamowych skandali nie ma sobie chyba równych włoska firma odzieżowa, Benetton. Niemal każda jej kampania reklamowa wzbudzała żywe emocje na całym świecie. Najpierw, w 1984 r., zdjęcia przedstawiające grupy młodych ludzi o różnych kolorach skóry, podgrzewały w Afryce Południowej debatę o rasizmie. Z kolei wizerunek czarnej kobiety karmiącej piersią białe dziecko spotkał się z krytyką w Stanach Zjednoczonych za to, że utrwala stereotyp czarnej mamki podporządkowanej białym. Do serii reklam, które wzbudziły kontrowersje ze względów rasowych należą też zdjęcia przedstawiające różne białe i czarne zwierzęta – na przykład czarną owcę całującą białego wilka lub dwa kopulujące konie. Benetton nie unikał i prowokacji politycznej. Otóż kiedy podczas zimnej wojny Gorbaczow złożył wizytę Mitterandowi w Paryżu, na trasie jego przejazdu wzdłuż Pól Elizejskich, wisiały plakaty z reklamą Benettona. Tym razem zdjęcia przedstawiały dwójkę całujących się czarnych dzieci. Jedno z nich było owinięte flagą amerykańską, drugie – radziecką. Zdezorientowany Gorbaczow miał ponoć spytać: „Kto to jest ten Benetton?”

– Ludzie oskarżają nas o to, że jedyne, co robimy to prowokowanie. To nieprawda. Ja chcę pokazywać piękno różnorodności w czasach, kiedy media zniekształcają obraz świata: spłycają go i uniformizują – twierdzi fotograf, Oliviero Toscani, który był główną siłą napędzająca skandale. – To paradoks, że nasze kampanie, promujące pokój i tolerancję, wzbudzają tyle kontrowersji – uważają w Benettonie.
Dodatki do artykułu Specjalista od skandali W wywoływaniu reklamowych skandali