Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
Testy: Sól
Testy: Słone mity PRO-TEST: Nr 7-8 (101) lipiec-sierpień 2010
 Sól Sól Słone mity Nie solę moich potraw, więc nie mogę jeść za dużo sodu.
Fałsz. Około 65-70% sodu pochodzi nie z domowej solniczki, tylko z wysokoprzetworzonej żywności, takiej jak płatki, chleb, sosy czy wędliny. Sód występuje też w żywności w sposób naturalny. Zanim więc uznasz, że nie jesz zbyt dużo soli, sprawdzaj na etykietach, ile jej tak naprawdę pochłaniasz.

Jedzenie bez soli nie ma smaku.
Fałsz. Jeśli jesteś przyzwyczajony do słonych potraw, na początku po ograniczeniu ilości soli, może ci jej brakować. Ale nasze kubki smakowe przyzwyczają się do mniejszej ilości soli już po kilku tygodniach. Wtedy dania z mniejszą ilością soli będą ci znów smakowały. Aby dodać nieco smaku, sól możesz zastąpić sokiem cytrynowym, ziołami i przyprawami.

Tylko starsze osoby muszą uważać na zbyt duże ilości spożywanej soli.
Fałsz. Jedzenie zbyt dużych ilości soli w każdym wieku może podnosić ciśnienie krwi. To prawda, że ryzyko choroby serca lub zawału jest mniejsze, gdy jesteś młodszy. Ale jeśli masz wysokie ciśnienie już w młodym wieku, masz większą szansę, że te problemy dotkną właśnie ciebie.

Sól morska i jej podobne są lepsze od zwykłej soli stołowej.
Fałsz. Sól to chlorek sodu. To właśnie sód w nim zawarty jest odpowiedzialny za podnoszenie ciśnienia krwi. Nie ma przy tym znaczenia, ile sól kosztuje, skąd pochodzi i czy jest gruba czy delikatna – to wciąż ten sam sód.

Jeśli zmniejszę ilość soli w mojej diecie, będę spożywać jej za mało.
Fałsz. Tak naprawdę bardzo trudno jeść za mało soli. Znajduje się w tak wielu gotowych produktach, jak chociażby chleb, płatki, sosy czy przekąski, że raczej nie sposób, by mieć jej niedobór.

Jedząc sól, dostarczam mojemu organizmowi odpowiednią ilość jodu.
Fałsz. Byłaby to prawda tylko w przypadku, gdybyśmy jedli jedynie sól z dodatkiem jodu. Tymczasem znaczna większość sodu w naszej diecie pochodzi z produktów wysokoprzetworzonych, które nie zawierają jodowanej soli.

Dodatki do artykułu Słone mity
3 praktyczne porady