Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 21.06.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …SMS-owe pułapki

Telewizyjny konkurs SMS-owy Serialowe kody wymień na nagrody wprowadzał konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK. Urząd zakwestionował kampanię reklamową loterii zorganizowanej przez Mobile Formats.

 

UOKiK prowadzi obecnie dziewięć postępowań dotyczących konkursów SMS-owych. Wątpliwości Urzędu wzbudzają między innymi sugerowanie pewności wygranej i nieprzyznanie nagrody, niejasne informacje o cenie wiadomości czy wprowadzające w błąd hasła reklamowe. Zakończone niedawno postępowanie wykazało, że słabsi uczestnicy rynku zostali wprowadzeni w błąd.

 

Wątpliwości Urzędu wzbudziło hasło promujące telewizyjny konkurs SMS-owy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Postępowanie UOKiK-u dotyczyło loterii Serialowe kody wymień na nagrody i zostało wszczęte w marcu. Podstawą do podjęcia tych działań był artykuł prasowy. Urząd przeanalizował regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, listę laureatów i zdobytych nagród, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs.

 

Loteria trwała od maja do listopada 2010 roku, została zorganizowana na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej w Krakowie. Zgodnie z przepisami, to organ udzielający zezwolenia może nadzorować działania organizatora konkursu. Tymczasem spółka zachęcała do wysłania SMS-a hasłem: „Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów”. Nie ulega wątpliwości, że na podstawie tego komunikatu spółka, wykorzystując rangę Ministerstwa, mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne.

 

Ponadto wątpliwości UOKiK-u wzbudziła informacja w reklamach telewizyjnych oraz w wiadomościach wysłanych uczestnikom o tym, że losowanie nagród odbywa się codziennie. Spółka Mobile Formats informowała między innymi o tym, że „zostały tylko trzy godziny do losowania, losowanie za moment”, podczas gdy, jak ustalił Urząd, w tym czasie losowanie nagród się nie odbywało. Rzetelna informacja na ten temat mogłaby wpłynąć na decyzję odnośnie udziału w konkursie.

 

Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 85 058 zł. Decyzja nie jest ostateczna; przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu. 

data: 04.10.2011 r. Oszukańcza reklama
 Oszukańcza reklama Buty cię nie wyszczuplą Buty Reebok wcale nie wyszczuplają pośladków, tak jak zapewniał ich producent w reklamach.   Federalna Komisja Handlu (FTC) orzekła, że informacje zawarte w reklamach Reeboka były nieprawdziwe. Jak twierdzą jej przedstawiciele, producent nie potrafił potwierdzić wyszczuplającego działania swoich butów podczas śledztwa.   Reklamy, jakie koncern więcej
data: 21.09.2011 r. Zwyczaje konsumenckie
 Zwyczaje konsumenckie Pięciolatki przywiązane do marek Marki i loga bywają istotne już dla pięciolatków. Na to przywiązanie do marek od najmłodszych lat wpływa podejście rodziców, presja rówieśników i powszechny kult celebrytów.   Taką tezę postawiła dr Jane Pilchem, psycholog z brytyjskiego University of Leicester na łamach pisma „Childhood”. Twierdzi jednak, że zainteresowanie więcej
data: 20.09.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... ...łatwopalne foteliki Foteliki samochodowe z integralnym systemem podróżnym Xcursion Mothercare są niebezpieczne.   Foteliki zostały wykonane z łatwopalnego materiału, ale ich producent nie umieścił stosowanego ostrzeżenia dla konsumentów.   O zagrożeniu poinformowała firma Ashlaya Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Przedsiębiorca powiadomił Urząd Ochrony więcej
data: 16.09.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Życie bez papierosów jest ciekawsze „Eks-palacze. Nic ich nie zatrzyma” – to hasło kampanii antynikotynowej Komisji Europejskiej, która właśnie zainaugurowała jej drugą fazę. Kampania, prowadzona we wszystkich krajach Unii Europejskiej, pokazuje, jak wiele zalet ma życie bez papierosów.   Niemal 30% obywateli Unii pali tytoń. Nikotyna jest w UE najważniejszą przyczyną więcej
data: 01.09.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Zdrowa czekolada Jedzenie dużych ilości czekolady może zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej i udaru mózgu nawet o jedną trzecią, ale nadmiar tego przysmaku sprzyja rozwojowi innych chorób.   Korzystny wpływ czekolady na zdrowie jest znany od dawna – na przykład obniża ona ciśnienie tętnicze, działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Teraz jednak potwierdziły więcej
data: 20.08.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …niebezpieczne jednorożce Kolejna niebezpieczna zabawka w sklepach: Jednorożec firmy EuroMati zawiera toksyczne substancje.   Jednorożec stwarza zagrożenie zdrowotne dla najmłodszych konsumentów. Wykryto w nim niedozwolone ftalany.   Chodzi o zabawkę o nazwie „Lovely Neddy” wykonaną z miękkiego plastiku. W opakowaniu są dodatkowe akcesoria: torebka oraz spinka do włosów. więcej
data: 08.08.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Witaminy nasilają nałóg Palacze, którzy zażywają preparaty multiwitaminowe, traktują to jako usprawiedliwienie tego, by palić więcej – wynika z badań tajwańskich naukowców.   Naukowcy z Tajwanu przeprowadzili dwa eksperymenty – w grupie 74 oraz 80 osób palących codziennie papierosy. Wyniki ich badań opublikowało pismo „Addiction”. Co się okazało?   W więcej
data: 14.07.2011 r. Reklamacje
 Reklamacje Najczęstsze problemy konsumentów Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – z tym mamy najwięcej problemów konsumenckich.   W 2008 roku – ponad 300 tys., w 2009 – prawie 350 tys., w 2010 – ponad 386 tys. – tyle skarg wpływało do rzeczników konsumentów.   Nadal sztandarowym przykładem więcej
data: 25.06.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Grzyby ze zmywarki Chorobotwórcze grzyby coraz częściej można znaleźć w zmywarkach do naczyń. Te mikroskopijne organizmy mają się tam dobrze mimo dużych wahań temperatury, odczynu środowiska oraz silnego zasolenia – twierdzą naukowcy na łamach „Fungal Biology”.   Jesteśmy dziś coraz bardziej zależni od rozmaitego sprzętu domowego, na przykład zmywarek, więcej