Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 14.07.2011 r. Reklamacje
 Reklamacje Najczęstsze problemy konsumentów

Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – z tym mamy najwięcej problemów konsumenckich.

 

W 2008 roku – ponad 300 tys., w 2009 – prawie 350 tys., w 2010 – ponad 386 tys. – tyle skarg wpływało do rzeczników konsumentów.

 

Nadal sztandarowym przykładem towaru, który reklamujemy, bo się psuje, są buty. No właśnie – reklamacja – rzadko wiedzą o niej nie tylko konsumenci; również sprzedawcy są nieświadomi przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Rzecznicy konsumentów interweniowali na przykład, kiedy sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców albo nie przestrzegał czternastodniowego terminu na jej rozpatrzenie. Zdarzało się też, że sprzedawca uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie. Niejednokrotnie sprzedawca odrzucał reklamację zepsutych butów, obwiniając za wadę samego konsumenta.

 

O tym, że coraz więcej kupujemy przez internet świadczy rosnąca liczba problemów z zakupami online. Kłopoty pojawiają się także, kiedy kupujemy poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek, na przykład do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach. Liczba takich skarg wzrosła z ponad 18 tys. w 2009 roku do blisko 25 tys. rok później. Problemy dotyczyły niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach czy niewysłania zamówionego towaru.

 

Wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do internetu, zawyżone rachunki – to tylko niektóre problemy dotyczące usług telekomunikacyjnych. W zeszłym roku rzecznicy udzielili 37 330 porad związanych z telekomunikacją.

 

Inne najczęstsze interwencje to: W przypadku usług budowlanych (16 103 porady) – brak zawarcia umowy w formie pisemnej, odmowa przyjęcia reklamacji, używanie materiałów niskiej jakości, opóźnienia, żądanie zapłaty wyższej ceny niż umówiona. W przypadku usług turystycznych (8 225 porad) – gorszy standard zakwaterowania i środka transportu, niekorzystna zmiana programu wycieczki, niska jakość wyżywienia, skrócenie imprezy.

 

W ciągu trzech lat wzrosła liczba skarg dotycząca usług finansowych – z ponad 15 tys. w 2008 roku do niemal 22 tys. w roku 2010. W zeszłym roku najwięcej ich było w województwach małopolskim i mazowieckim, najmniej w lubelskim. Dotyczyły między innymi trudności w zrozumieniu umów kredytów hipotecznych, działalności firm windykacyjnych, którym sprzedano dług kredytobiorcy, uzyskaniu potwierdzenia rozliczenia spłaty kredytu, błędnego naliczenia opłat, problemów z wydostaniem się z tzw. spirali długów. Przykład? Do rzecznika konsumentów w Rypinie zgłosiła się starsza konsumentka z niską rentą. Instytucje finansowe przyznały tej pani 23 różne obciążenia na kwotę 80 tys. zł. Po odliczeniu kwot na spłatę rat konsumentka musi utrzymać się z sumy 300 zł miesięcznie. Dzięki interwencji rzecznika z Rypina udało się racjonalnie rozłożyć płatności, a instytucje skończyły z agresywnymi działaniami windykacyjnymi.

 

W przypadku sporu konsument–przedsiębiorca z reguły bez interwencji rzecznika słabsza strona nie może wyegzekwować przysługujących jej praw. Rzecznicy konsumentów bardzo często występują do przedsiębiorców z wezwaniami w celu wyjaśnienia okoliczności i polubownego rozpatrzenia sporu. W ubiegłym roku korzystali z tej możliwości ponad 60 tys. razy. Najczęściej w przypadku umów sprzedaży – ponad 28 tys. – interweniując między innymi w przypadku odmowy uznania roszczeń po upływie sześciu miesięcy od daty zakupu obuwia. Większość tych interwencji zakończyła się zgodnie z oczekiwaniami konsumentów. 

data: 08.08.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Witaminy nasilają nałóg Palacze, którzy zażywają preparaty multiwitaminowe, traktują to jako usprawiedliwienie tego, by palić więcej – wynika z badań tajwańskich naukowców.   Naukowcy z Tajwanu przeprowadzili dwa eksperymenty – w grupie 74 oraz 80 osób palących codziennie papierosy. Wyniki ich badań opublikowało pismo „Addiction”. Co się okazało?   W więcej
data: 25.06.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Grzyby ze zmywarki Chorobotwórcze grzyby coraz częściej można znaleźć w zmywarkach do naczyń. Te mikroskopijne organizmy mają się tam dobrze mimo dużych wahań temperatury, odczynu środowiska oraz silnego zasolenia – twierdzą naukowcy na łamach „Fungal Biology”.   Jesteśmy dziś coraz bardziej zależni od rozmaitego sprzętu domowego, na przykład zmywarek, więcej
data: 21.06.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …SMS-owe pułapki Telewizyjny konkurs SMS-owy Serialowe kody wymień na nagrody wprowadzał konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK. Urząd zakwestionował kampanię reklamową loterii zorganizowanej przez Mobile Formats.   UOKiK prowadzi obecnie dziewięć postępowań dotyczących konkursów SMS-owych. Wątpliwości Urzędu wzbudzają między innymi sugerowanie pewności więcej
data: 17.06.2011 r. Przedszkola
 Przedszkola Przedszkolny kryzys Rośnie liczba dzieci, które nie są przyjmowane do przedszkoli. Placówki, w których brakuje miejsc, próbują samodzielnie rozwiązać problem i przyjmują więcej dzieci, niż pozwalają im na to przepisy. Jednak przepełnione grupy ograniczają możliwości rozwoju przedszkolaków i mogą stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.   Wzrasta więcej
data: 15.06.2011 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …trujące ubranka W sprzedaży pojawiły się niemowlęce body z trującym formaldehydem. Teraz trwa akcja ich wycofywania.   W niemowlęcym body firmy PH Z. Smyk wykryto 44,9 mg/kg formaldehydu – to więcej niż dopuszczają obowiązujące w Polsce normy. Tym samym ubranko stwarza zagrożenie dla zdrowia dzieci, które je noszą.   Chodzi o body w kolorze zielonym z wzorem więcej
data: 28.05.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Palec gracza Dzieci, które długo używają urządzeń do grania i telefonów komórkowych często doświadczają bólu palców i nadgarstków.   To odkrycie amerykańskich naukowców dowodzi, że długotrwałe granie może negatywnie wpływać na zdrowie stawów. Wyniki badań, którymi objęto 257 uczniów w wieku od dziewięciu więcej
data: 22.05.2011 r. Panga
 Panga Już nie odradzana? Zniszczone obszary rzeczne, setka ryb na jednym metrze sześciennym wody, niekontrolowane wykorzystanie antybiotyków – to zarzuty ekologów kierowane pod adresem wietnamskich hodowli pangi. Dlatego odradzali oni kupowanie tej ryby. Czy teraz zmienią zdanie?   Organizacja ekologiczna WWF uzgodniła ostatnio z przedstawicielami wietnamskiego przemysłu rybnego, więcej
data: 15.04.2011 r. Niebezpieczne zabawki
 Niebezpieczne zabawki Toksyczne dzwonki zatrzymane 1,5 tys. dzwonków do rowerów dziecięcych wykonanych z materiałów zawierających toksyczne substancje zatrzymali celnicy w Mielcu. Miały trafić do handlu na terenie całej Polski – poinformowała PAP Edyta Chabowska z Izby Celnej w Przemyślu.   Zabawki zostały zgłoszone do odprawy jeszcze w połowie lutego br. Podczas kontroli towaru jeden z więcej
data: 05.04.2011 r. Opakowania
 Opakowania Tekturowe zagrożenie Tekturowe opakowania pochodzące z recyklingu mogą zawierać toksyczne substancje.   Najnowsze badania szwajcarskich naukowców wykazały, że w tekturowych opakowaniach żywności mogą znajdować się oleje mineralne pochodzące z tuszów drukarskich. Badania wykonało laboratorium w Zurychu.   Tymczasem z badań na zwierzętach wiemy, że związki olejów więcej