Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 21.09.2011 r. Zwyczaje konsumenckie
 Zwyczaje konsumenckie Pięciolatki przywiązane do marek

Marki i loga bywają istotne już dla pięciolatków. Na to przywiązanie do marek od najmłodszych lat wpływa podejście rodziców, presja rówieśników i powszechny kult celebrytów.

 

Taką tezę postawiła dr Jane Pilchem, psycholog z brytyjskiego University of Leicester na łamach pisma „Childhood”. Twierdzi jednak, że zainteresowanie pięciolatków kulturą konsumpcji i modą nie musi oznaczać, że maluchom grozi „utrata” dzieciństwa.

 

Jak zauważa badaczka, bez wątpienia dla części maluchów marki i loga bywają szalenie ważne. Pilcher zainteresowała się wpływem mody na dzieci w wieku od lat pięciu do dwunastu. Jak przypomina, w styczniu – po tzw. raporcie Bayleya (publikacji nt. komercjalizacji i seksualizacji dzieci) – na Wyspach Brytyjskich coraz częściej pojawiały się głosy, że małe dzieci zaczynają upodabniać się do nastolatków w zachowaniu i sposobie, w jaki kreują swoją tożsamość za pomocą mody. Niepokojów związanych z wpływem mody na dzieci Pilcher nie lekceważy. Z drugiej jednak strony za mało realne uznaje oczekiwanie, że dzieci nie będą się zmieniać. – Przecież zmienia się całe społeczeństwo, coraz bardziej opanowane przez konsumpcję i kult celebrytów – zauważa.

 

Badaczka jest zdania, że „dzieci pozostają dziećmi pod wieloma względami”, a przed przedwczesną przemianą w nastolatki może je chronić większe zainteresowanie i interwencja rodziców. – Należy przyglądać się, co tak naprawdę rodzice kupują swoim pociechom i jak z nimi rozmawiają przy okazji zakupów – tłumaczy Pilcher. Nawet jeśli rodzice kapitulują i kupią pociechom coś, czego sami nie pochwalają, to przecież mogą wyraźnie stawiać granice, na przykład określać, kiedy dziecko może założyć ekstrawaganckie ubranie. – Na przykład na błyszczący podkoszulek z odkrytymi ramionami można dziecku pozwalać wyłącznie z okazji bezpiecznej, pilnowanej przez dorosłych szkolnej dyskoteki i nigdzie poza nią – sugeruje.

 

Pilcher i jej zespół zauważyli, że nawet małe dzieci sporo wiedzą na temat handlu i świetnie się orientują, gdzie kupić ubranie, na którym im zależy. Stwierdzili też, że istnieje silny związek między przywiązaniem dziecka do marek a podejściem rodziny.

 

W kształtowaniu postaw dzieci uczestniczą nie tylko rodzice. – Moda dociera do nich na różne sposoby, na przykład poprzez nacisk ze strony rówieśników, a zwłaszcza kolegów tej samej płci, i wraz ze sposobem pojmowania tego, co jest „fajne” – mówi badaczka. Dzieci nie unikną też wpływu kultu celebrytów, których mogą chcieć naśladować – albo odrzucić.

(naukawpolsce.pap.pl)

data: 04.10.2011 r. Oszukańcza reklama
 Oszukańcza reklama Buty cię nie wyszczuplą Buty Reebok wcale nie wyszczuplają pośladków, tak jak zapewniał ich producent w reklamach.   Federalna Komisja Handlu (FTC) orzekła, że informacje zawarte w reklamach Reeboka były nieprawdziwe. Jak twierdzą jej przedstawiciele, producent nie potrafił potwierdzić wyszczuplającego działania swoich butów podczas śledztwa.   Reklamy, jakie koncern więcej
data: 20.09.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... ...łatwopalne foteliki Foteliki samochodowe z integralnym systemem podróżnym Xcursion Mothercare są niebezpieczne.   Foteliki zostały wykonane z łatwopalnego materiału, ale ich producent nie umieścił stosowanego ostrzeżenia dla konsumentów.   O zagrożeniu poinformowała firma Ashlaya Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Przedsiębiorca powiadomił Urząd Ochrony więcej
data: 16.09.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Życie bez papierosów jest ciekawsze „Eks-palacze. Nic ich nie zatrzyma” – to hasło kampanii antynikotynowej Komisji Europejskiej, która właśnie zainaugurowała jej drugą fazę. Kampania, prowadzona we wszystkich krajach Unii Europejskiej, pokazuje, jak wiele zalet ma życie bez papierosów.   Niemal 30% obywateli Unii pali tytoń. Nikotyna jest w UE najważniejszą przyczyną więcej
data: 01.09.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Zdrowa czekolada Jedzenie dużych ilości czekolady może zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej i udaru mózgu nawet o jedną trzecią, ale nadmiar tego przysmaku sprzyja rozwojowi innych chorób.   Korzystny wpływ czekolady na zdrowie jest znany od dawna – na przykład obniża ona ciśnienie tętnicze, działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Teraz jednak potwierdziły więcej
data: 20.08.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …niebezpieczne jednorożce Kolejna niebezpieczna zabawka w sklepach: Jednorożec firmy EuroMati zawiera toksyczne substancje.   Jednorożec stwarza zagrożenie zdrowotne dla najmłodszych konsumentów. Wykryto w nim niedozwolone ftalany.   Chodzi o zabawkę o nazwie „Lovely Neddy” wykonaną z miękkiego plastiku. W opakowaniu są dodatkowe akcesoria: torebka oraz spinka do włosów. więcej
data: 08.08.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Witaminy nasilają nałóg Palacze, którzy zażywają preparaty multiwitaminowe, traktują to jako usprawiedliwienie tego, by palić więcej – wynika z badań tajwańskich naukowców.   Naukowcy z Tajwanu przeprowadzili dwa eksperymenty – w grupie 74 oraz 80 osób palących codziennie papierosy. Wyniki ich badań opublikowało pismo „Addiction”. Co się okazało?   W więcej
data: 14.07.2011 r. Reklamacje
 Reklamacje Najczęstsze problemy konsumentów Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – z tym mamy najwięcej problemów konsumenckich.   W 2008 roku – ponad 300 tys., w 2009 – prawie 350 tys., w 2010 – ponad 386 tys. – tyle skarg wpływało do rzeczników konsumentów.   Nadal sztandarowym przykładem więcej
data: 25.06.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Grzyby ze zmywarki Chorobotwórcze grzyby coraz częściej można znaleźć w zmywarkach do naczyń. Te mikroskopijne organizmy mają się tam dobrze mimo dużych wahań temperatury, odczynu środowiska oraz silnego zasolenia – twierdzą naukowcy na łamach „Fungal Biology”.   Jesteśmy dziś coraz bardziej zależni od rozmaitego sprzętu domowego, na przykład zmywarek, więcej
data: 21.06.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …SMS-owe pułapki Telewizyjny konkurs SMS-owy Serialowe kody wymień na nagrody wprowadzał konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK. Urząd zakwestionował kampanię reklamową loterii zorganizowanej przez Mobile Formats.   UOKiK prowadzi obecnie dziewięć postępowań dotyczących konkursów SMS-owych. Wątpliwości Urzędu wzbudzają między innymi sugerowanie pewności więcej