Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 21.09.2011 r. Zwyczaje konsumenckie
 Zwyczaje konsumenckie Pięciolatki przywiązane do marek

Marki i loga bywają istotne już dla pięciolatków. Na to przywiązanie do marek od najmłodszych lat wpływa podejście rodziców, presja rówieśników i powszechny kult celebrytów.

 

Taką tezę postawiła dr Jane Pilchem, psycholog z brytyjskiego University of Leicester na łamach pisma „Childhood”. Twierdzi jednak, że zainteresowanie pięciolatków kulturą konsumpcji i modą nie musi oznaczać, że maluchom grozi „utrata” dzieciństwa.

 

Jak zauważa badaczka, bez wątpienia dla części maluchów marki i loga bywają szalenie ważne. Pilcher zainteresowała się wpływem mody na dzieci w wieku od lat pięciu do dwunastu. Jak przypomina, w styczniu – po tzw. raporcie Bayleya (publikacji nt. komercjalizacji i seksualizacji dzieci) – na Wyspach Brytyjskich coraz częściej pojawiały się głosy, że małe dzieci zaczynają upodabniać się do nastolatków w zachowaniu i sposobie, w jaki kreują swoją tożsamość za pomocą mody. Niepokojów związanych z wpływem mody na dzieci Pilcher nie lekceważy. Z drugiej jednak strony za mało realne uznaje oczekiwanie, że dzieci nie będą się zmieniać. – Przecież zmienia się całe społeczeństwo, coraz bardziej opanowane przez konsumpcję i kult celebrytów – zauważa.

 

Badaczka jest zdania, że „dzieci pozostają dziećmi pod wieloma względami”, a przed przedwczesną przemianą w nastolatki może je chronić większe zainteresowanie i interwencja rodziców. – Należy przyglądać się, co tak naprawdę rodzice kupują swoim pociechom i jak z nimi rozmawiają przy okazji zakupów – tłumaczy Pilcher. Nawet jeśli rodzice kapitulują i kupią pociechom coś, czego sami nie pochwalają, to przecież mogą wyraźnie stawiać granice, na przykład określać, kiedy dziecko może założyć ekstrawaganckie ubranie. – Na przykład na błyszczący podkoszulek z odkrytymi ramionami można dziecku pozwalać wyłącznie z okazji bezpiecznej, pilnowanej przez dorosłych szkolnej dyskoteki i nigdzie poza nią – sugeruje.

 

Pilcher i jej zespół zauważyli, że nawet małe dzieci sporo wiedzą na temat handlu i świetnie się orientują, gdzie kupić ubranie, na którym im zależy. Stwierdzili też, że istnieje silny związek między przywiązaniem dziecka do marek a podejściem rodziny.

 

W kształtowaniu postaw dzieci uczestniczą nie tylko rodzice. – Moda dociera do nich na różne sposoby, na przykład poprzez nacisk ze strony rówieśników, a zwłaszcza kolegów tej samej płci, i wraz ze sposobem pojmowania tego, co jest „fajne” – mówi badaczka. Dzieci nie unikną też wpływu kultu celebrytów, których mogą chcieć naśladować – albo odrzucić.

(naukawpolsce.pap.pl)

data: 26.10.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Nie odstawiaj aspiryny Nigdy sam nie odstawiaj aspiryny, jeżeli zażywasz ją po ataku serca lub udarze mózgu, grozi ci bowiem kolejny atak.   Osoba, która po ataku serca czy też udarze mózgu, zażywa rozcieńczający krew kwas acetylosalicylowy, czyli popularną aspirynę, nigdy nie powinna przerywać stosowania więcej
data: 17.10.2011 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …kaleczący namiot dla dzieci Kupiłeś w Ikei namiot dziecięcy BUSA? Jak najszybciej usuń go z miejsc dostępnych dla dzieci! Namiot stwarza ryzyko zranienia.   Rama namiotu ze stalowego drutu może się złamać w trakcie użytkowania. W efekcie ostre końce drutu mogą przebić tkaninę namiotu, co wiąże się z ryzykiem skaleczeń lub obrażeń kłutych u dzieci bawiących się namiotem.   Przedstawiciele więcej
data: 04.10.2011 r. Oszukańcza reklama
 Oszukańcza reklama Buty cię nie wyszczuplą Buty Reebok wcale nie wyszczuplają pośladków, tak jak zapewniał ich producent w reklamach.   Federalna Komisja Handlu (FTC) orzekła, że informacje zawarte w reklamach Reeboka były nieprawdziwe. Jak twierdzą jej przedstawiciele, producent nie potrafił potwierdzić wyszczuplającego działania swoich butów podczas śledztwa.   Reklamy, jakie koncern więcej
data: 20.09.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... ...łatwopalne foteliki Foteliki samochodowe z integralnym systemem podróżnym Xcursion Mothercare są niebezpieczne.   Foteliki zostały wykonane z łatwopalnego materiału, ale ich producent nie umieścił stosowanego ostrzeżenia dla konsumentów.   O zagrożeniu poinformowała firma Ashlaya Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Przedsiębiorca powiadomił Urząd Ochrony więcej
data: 16.09.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Życie bez papierosów jest ciekawsze „Eks-palacze. Nic ich nie zatrzyma” – to hasło kampanii antynikotynowej Komisji Europejskiej, która właśnie zainaugurowała jej drugą fazę. Kampania, prowadzona we wszystkich krajach Unii Europejskiej, pokazuje, jak wiele zalet ma życie bez papierosów.   Niemal 30% obywateli Unii pali tytoń. Nikotyna jest w UE najważniejszą przyczyną więcej
data: 01.09.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Zdrowa czekolada Jedzenie dużych ilości czekolady może zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej i udaru mózgu nawet o jedną trzecią, ale nadmiar tego przysmaku sprzyja rozwojowi innych chorób.   Korzystny wpływ czekolady na zdrowie jest znany od dawna – na przykład obniża ona ciśnienie tętnicze, działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Teraz jednak potwierdziły więcej
data: 20.08.2011 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …niebezpieczne jednorożce Kolejna niebezpieczna zabawka w sklepach: Jednorożec firmy EuroMati zawiera toksyczne substancje.   Jednorożec stwarza zagrożenie zdrowotne dla najmłodszych konsumentów. Wykryto w nim niedozwolone ftalany.   Chodzi o zabawkę o nazwie „Lovely Neddy” wykonaną z miękkiego plastiku. W opakowaniu są dodatkowe akcesoria: torebka oraz spinka do włosów. więcej
data: 08.08.2011 r. Zdrowie
 Zdrowie Witaminy nasilają nałóg Palacze, którzy zażywają preparaty multiwitaminowe, traktują to jako usprawiedliwienie tego, by palić więcej – wynika z badań tajwańskich naukowców.   Naukowcy z Tajwanu przeprowadzili dwa eksperymenty – w grupie 74 oraz 80 osób palących codziennie papierosy. Wyniki ich badań opublikowało pismo „Addiction”. Co się okazało?   W więcej
data: 14.07.2011 r. Reklamacje
 Reklamacje Najczęstsze problemy konsumentów Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – z tym mamy najwięcej problemów konsumenckich.   W 2008 roku – ponad 300 tys., w 2009 – prawie 350 tys., w 2010 – ponad 386 tys. – tyle skarg wpływało do rzeczników konsumentów.   Nadal sztandarowym przykładem więcej