Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 29.11.2012 r. Test kalendarzy adwentowych
 Test kalendarzy adwentowych Szkodliwe świąteczne czekoladki

Czekoladki z kalendarzy adwentowych dla dzieci zawierają szkodliwe oleje mineralne – wynika z testu niemieckiej Fundacji Warentest. Dziewięć z 24 przebadanych kalendarzy zawiera szczególnie niebezpieczne związki – aromatyczne oleje mineralne, które są podejrzewane o powodowanie raka. Do czekolady przedostały się prawdopodobnie z kartonowych opakowań.

 

Partnerska organizacja Fundacji Pro-Test z Niemiec przetestowała przed świętami 24 kalendarze adwentowe z czekoladkami dla dzieci. W każdym z nich badacze wykryli szkodliwe oleje mineralne i ich pochodne. Jednak najbardziej zanieczyszczone okazały się produkty dziewięciu marek: Rausch, Confiserie Heilemann, Arko (w tych trzech było ich najwięcej), Riegelein „The Simpsons”, Feodora Vollmilch-Hochfein Chocolade, Smarties, Hachez Adventskalender „Schöne Weihnachtszeit”, Friedel Adventskalender oraz Lindt „Adventskalender für Kinder”. One zawierały aromatyczne oleje mineralne podejrzewane o działanie rakotwórcze.

 

Niektóre z tych kalendarzy są dostępne również w Polsce. Na zdjęciu obok można sprawdzić, jaki obrazek widnieje na dziewięciu wyżej wymienionych kalendarzach.

 

Ponadto badacze wykryli w testowanej czekoladzie również inne rodzaje olejów mineralnych, których oddziaływanie na nasze zdrowie nie jest jeszcze do końca poznane. Dotychczas przeprowadzone badania na zwierzętach wskazują, że ich spożywanie może uszkadzać wątrobę.

 

Eksperci z Fundacji Warentest ostrzegają, by nie jeść czekoladek z powyższych dziewięciu kalendarzy. W szczególności nie powinny ich jeść dzieci.

 

Aromatyczne oleje mineralne nie powinny w ogóle znajdować się w produktach spożywczych – twierdzą zgodnie eksperci z Fundacji Warentest i z Federalnego Instytutu ds. Oceny Ryzyka. To, że producenci mogą ich uniknąć, dowodzą wyniki części z przetestowanych kalendarzy, w których badacze nie wykryli tej potencjalnie rakotwórczej substancji.

 

W jaki sposób toksyczne związki znalazły się w czekoladkach? Najprawdopodobniej pochodzą z opakowań wyprodukowanych z papieru z recyklingu, a ściślej - z farb drukarskich z gazet, z których opakowanie powstało. Część olejów mineralnych mogła też przedostać się do czekolady z olejów maszynowych w łańcuchu produkcyjnym. Badania dowodzą, że im dłużej kalendarz jest przechowywany, tym więcej olejów mineralnych gromadzi się w czekoladzie. Fakt, że zawiera ona dużo tłuszczu, sprzyja kumulowaniu się w niej olejów.

 

Po publikacji wyników testu w Niemczech zawrzało. Jak zareagowali producenci? Arko, w którego kalendarzu znajdowało się bardzo dużo szkodliwych związków, zadeklarował, że natychmiast wycofa produkt z rynku, a konsumentom, którzy go nabyli, zwróci równowartość ceny. Niektórzy producenci z kolei podważają wyniki testu i metody badań. Firma Hachez Chocolade zarzuca Warentestowi rozpowszechnianie informacji wręcz „wyssanych z palca”. Producent czekolady Milka, Kraft Foods, zaznacza, że zawartość olejów mineralnych nie dotyczy tylko czekolady, gdyż związki te są wszechobecne w środowisku naturalnym. Dwóch kolejnych producentów zleciło własne badania czekoladek.

 

Niestety nie tylko czekolada z kalendarzy adwentowych może być źródłem olejów mineralnych w naszej diecie. W Niemczech co drugie kartonowe opakowanie żywności wyprodukowano z papieru z recyklingu. Związki te mogą więc przedostawać się również do innych produktów spożywczych, w szczególności tych o długim okresie przydatności do spożycia, takich jak ryż, kasza, płatki kukurydziane, müsli czy mieszanki do wypieku ciast. 

data: 04.12.2012 r. Akcja supermarketów
 Akcja supermarketów W walce przeciw cenom jo-jo Supermarkety w Wielkiej Brytanii wspólnie postanowiły, że ich przedświąteczne promocje będą… uczciwe.   Brytyjski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Office of Fair Trading, OFT) uznał, że supermarkety stosują tzw. ceny jo-jo, czyli specjalnie je podwyższają, aby później obniżyć i oferować towar w promocji.   Teraz osiem więcej
data: 30.11.2012 r. Po teście kalendarzy adwentowych
 Po teście kalendarzy adwentowych Niemcy będą chronieni przed olejami mineralnymi z żywności Federalne Ministerstwo Ochrony Konsumentów zareagowało na test kalendarzy adwentowych Fundacji Warentest. Mają powstać przepisy chroniące konsumentów przed olejami mineralnymi z żywności.   Przypomnijmy, partnerska organizacja Fundacji Pro-Test z Niemiec, przeprowadziła przed adwentem test 24 kalendarzy adwentowych dla dzieci. Wszystkie zawierały szkodliwe więcej
data: 27.11.2012 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczny jeździk dla dzieci Jeździk dla małych dzieci Step2 X-Rider jest niebezpieczny – kiedy dziecko przechyli się do przodu, jeździk może się przewrócić, a maluch spaść na głowę.   Producent jeździka w kształcie skuteru, Step2 X-Rider otrzymał cztery zgłoszenia od amerykańskich konsumentów, których dzieci spadły z zabawki. Kiedy dzieci wychyliły się do przodu więcej
data: 22.11.2012 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …rolety niebezpieczne dla dzieci Rolety firmy Karwel są niebezpieczne – ich łańcuszek może stać się przyczyną uduszenia.   Przy łańcuszku rolet wewnętrznych (ściennych, mini) firmy Karwel brakuje zabezpieczenia, które chroniłoby przed przypadkowym zaciągnięciem pętli i zaplątaniem się w nią. Jest to szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci, które bardzo łatwo więcej
data: 20.11.2012 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wady w Toyotach Jesteś właścicielem Toyoty? Niektóre jej modele mogą mieć wady, a nawet być niebezpieczne.   W części samochodów marki Toyota może dojść do powstania luzu połączenia wału końcowego z przekładnią kierowniczą w układzie kierowniczym z elektrycznym wspomaganiem. Przy częstym obciążaniu kierownicy w położeniu skrajnym, przy niskiej prędkości więcej
data: 17.11.2012 r. Nierzetelna reklama
 Nierzetelna reklama Lidl wprowadzał w błąd Reklamy Lidla wprowadzały konsumentów w błąd. UOKiK nakazał sieci dyskontów zapłacić blisko 2 mln zł kary.   Na początku tego roku w radiu, telewizji, prasie, na stronach internetowych i na bilbordach pojawiły się reklamy, w których Lidl powoływał się na wyniki kontroli produktów oferowanych pod marką własną marką, więcej
data: 12.11.2012 r. Zdrowie
 Zdrowie Grejpfrut nie zawsze zdrowy Że grejpfrut jest idealnym składnikiem zdrowej diety, że pomaga schudnąć i że jest przy tym smaczny – to wiadomo nie od dzisiaj. Ale okazuje się, że nie zawsze jest wskazany.   Zjedzenie grejpfruta lub wypicie soku z niego może przysporzyć nam problemów, jeśli jednocześnie zażywamy niektóre leki. W soku owocu znajduje się bowiem związek, który więcej
data: 05.11.2012 r. Nowe logo Pro-Testu
 Nowe logo Pro-Testu Numer jeden Fundacja Pro-Test zmieniła swoje logo. Prosta forma i jedynka symbolizująca najlepsze produkty to główne zmiany.   Duży czerwony prostokąt, mniejszy – czarny z nazwą „Pro-Test” i duża jedynka – to nowy logotyp Fundacji Pro-Test.   Numer jeden w teście – takich produktów życzymy sobie wszyscy. Jedynka w naszym logotypie więcej
data: 03.11.2012 r. Neuromarketing
 Neuromarketing Reklama wprost do mózgów Podczas kupowania kierujemy się marką w większym stopniu, niż nam się wydaje. To, jak istotna jest dla konsumentów marka, udowodniły badania neurologa Reada Montague’a z Baylor College of Medicine. Studiując wyniki sondaży prowadzonych wśród konsumentów Coca-Coli i Pepsi spostrzegł on ciekawe zjawisko. Otóż kiedy ankietowani próbowali więcej