Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 09.04.2013 r. Prawa konsumentów
 Prawa konsumentów Inna prawda firm

Nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników infolinii, wprowadzanie w błąd co do charakteru produktu, prowadzonej działalności – to przykłady skarg, które trafiają do UOKiK.

 

Telemarketer, handlowiec, doradca nie może wprowadzać w błąd. Tymczasem nie zawsze obowiązek ten jest przestrzegany.

 

Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za działania swoich pracowników. Nieprzekazywanie informacji o prawach konsumentów przez akwizytorów, wprowadzanie w błąd co do charakteru produktu bankowego czy nazwy przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, niepełne i nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników infolinii – to przykłady skarg, które stały się podstawą do przeprowadzenia postępowania i sprawdzenia praktyk przedsiębiorców.

 

Niepełne informacje od Vectry

 

Wątpliwości UOKiK-u wzbudziła praktyka operatora telewizji kablowej Vectra w Gdyni. Postępowanie zostało wszczęte w październiku 2012 roku po przeanalizowaniu protokołu z kontroli przekazanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dotyczyła ona rozmów konsultantów z konsumentami zmieniającymi umowę odbioru telewizji kablowej lub zamierzającymi ją zawrzeć. Wątpliwości obu Urzędów wzbudziły praktyki konsultantów udzielających wyjaśnień na temat produktów spółki. UOKiK ustalił, że pracownicy Vectry przekazywali niepełne i nierzetelne informacje. W większości przypadków klienci nie byli informowani o prawie odstąpienia od umowy, a także miejscu i sposobie składania reklamacji. Ponadto – zakwestionowano nieinformowanie o cenie czy terminie, do którego obowiązuje proponowana oferta. Vectra zobowiązała się do zmiany praktyk, dlatego nie została nałożona kara finansowa.

 

Remedium wprowadzał w błąd

 

Wątpliwości UOKiK-u wzbudziły także praktyki spółki Remedium – Doradcy Finansowi w Olsztynie, która zajmuje się doradztwem i pośrednictwem finansowym. Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w listopadzie 2012 roku. W jego rezultacie zakwestionowano między innymi wprowadzanie w błąd podczas oferowania usługi finansowej pt. Wysokooprocentowana umowa firmowa. Urząd ustalił, że przedsiębiorca udzielał niejasnych i niejednoznacznych informacji dotyczących umowy, jej charakteru, ryzyka. Dane na stronie internetowej i w reklamach sugerowały, że to produkt podobny do lokaty. Jak wykazała analiza materiałów zebranych przez UOKiK w rzeczywistości, to konsument jest pożyczkodawcą: pożycza przedsiębiorcy pieniądze, który później przeznacza je na swoją działalność gospodarczą. Zwrot pieniędzy nie jest w żaden sposób zabezpieczony. W opinii Urzędu doradcy finansowi, wykorzystując zaufanie konsumenta, nierzetelnie informowali o ferowanych produktach, przedstawiając wyłącznie korzyści bez określenia ryzyka i ewentualnych strat. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Remedium Doradcy Finansowi została nałożona kara finansowa 180 307 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

 

Getin Noble Banku pod lupą

 

Ponadto obecnie UOKiK prowadzi postępowanie wszczęte na podstawie skarg konsumentów dotyczących wprowadzania w błąd przez pracowników Getin Noble Banku. Z informacji UOKiK-u wynika, że klienci mogli być wprowadzani w błąd co do ryzyka związanego z inwestowaniem pieniędzy w trakcie prezentowania im możliwości przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy jest w toku, jeśli praktyki banku opisane przez konsumentów w skargach potwierdzą analizy Urzędu, bankowi grozi kara do 10% przychodu za wprowadzanie konsumentów w błąd.

data: 20.05.2013 r. Kofeina
 Kofeina Siła uzależnienia Czy zrezygnowanie z codziennej filiżanki kawy bezkofeinowej sprawia, że stajesz się rozdrażniony? Jeśli tak, to prawdopodobnie jesteś uzależniony.
Któż by się spodziewał, że kawa bezkofeinowa może i tak zawierać wystarczająco dużo kofeiny, by miała działanie pobudzające i polepszające koncentrację oraz – co za tym idzie – więcej
data: 13.05.2013 r. Zdrowie
 Zdrowie Wiara czyni cuda Lepszą sylwetkę i formę osiągają te osoby, które wierzą, że ćwiczą prawidłowo.   Naukowcy z Harvardu przeprowadzili ciekawy eksperyment wśród kobiet sprzątających w hotelach.   Połowie kobiet powiedziano, że sprzątnięcie 15 pokojów dziennie odpowiada ilości ćwiczeń, jakie specjaliści zalecają osobom, chcącym więcej
data: 28.04.2013 r. Farbowanie włosów
 Farbowanie włosów Kolorowe zagrożenie Obrzęk twarzy i zapalenie skóry – to coraz częstsze reakcje alergiczne na farby do włosów – ostrzegają eksperci z Londynu.   – Rosnąca presja konieczności farbowania włosów i „kult młodości” sprawiają, że coraz więcej ludzi, również młodych, farbuje włosy, nawet, gdy wiedzą, że są uczuleni więcej
data: 25.04.2013 r. Oszukańcze opakowania
 Oszukańcze opakowania Herbata z powietrzem Około połowę opakowania zielonej herbaty Herbapolu zajmuje powietrze.

Na pierwszy rzut oka widzimy całkiem pokaźne opakowanie z zieloną herbatą. Dopiero w domu, po otwarciu, kiedy wyjmiemy plastikową torebkę, okazuje się, że herbaty jest o połowę mniej, niż moglibyśmy przypuszczać. Owszem, na zewnętrznym opakowaniu producent podaje pojemność, ale wizualnie więcej
data: 16.04.2013 r. Dieta
 Dieta Już jeden hamburger szkodzi Myślisz, że jeden hamburger nie wpłynie negatywnie na twoje zdrowie? Nic bardziej mylnego. Z badań kanadyjskich naukowców wynika, że nawet jeden posiłek z dużą ilością tłuszczów nasyconych uszkadza tętnice.   Badacze z Uniwersytetu w Montrealu postanowili porównać, co dzieje się z naczyniami krwionośnymi po zjedzeniu dania z fast foodu oraz więcej
data: 09.04.2013 r. Oszukańcze opakowania
 Oszukańcze opakowania Mniejszy słoik, ta sama cena Opakowania egzotycznych sosów firmy Patak’s Original niedawno zmieniły pojemność na mniejszą. Tyle tylko, że ich cena nie zmalała.   Niedawno sos Korma oraz inne sosy kuchni azjatyckiej były dostępne w słoikach o pojemności 450 g. Dziś można je kupić w mniejszych opakowaniach – słoiki mają 375 g. Niestety w ślad za pojemnością nie zmniejszyła więcej
data: 06.04.2013 r. Żywność fortyfikowana
 Żywność fortyfikowana Witaminy nie zawsze zdrowe Czy żywność z dodatkiem witamin i minerałów jest zdrowsza od zwykłej? Zależy, co jest dodawane – wynika z badań.   Na półkach sklepowych coraz więcej jest tzw. żywności fortyfikowanej, czyli takiej, do której producenci sztucznie dodają witaminy i związki mineralne.   Produkty z wapniem czy potasem mogą wzbogacić więcej
data: 26.03.2013 r. Oszukańcze opakowanie
 Oszukańcze opakowanie Mniej czy więcej? Torebka z otrębami pszennymi Sante to kolejny przykład opakowania, które może wprowadzać konsumentów w błąd co do faktycznej ilości zawartego w nim produktu.   Otręby marki Sante można ostatnio było kupić w opakowaniach w dwóch wielkościach. To, które w sklepach pojawiło się niedawno, było wyraźnie większe od starego. Większa paczka, więcej
data: 18.03.2013 r. Sól wypadowa
 Sól wypadowa Ciąg dalszy sprawy z solą Po tym jak w zeszły wtorek opublikowaliśmy otrzymane od Głównego Inspektora Sanitarnego pismo i listę przedsiębiorców będące odpowiedzią na nasz wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczącej wytwarzania, pośredniczenia w sprzedaży oraz sprzedaży detalicznej soli lub produktów spożywczych, których składnikiem jest sól wypadowa, zaczęły więcej