Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 21.01.2014 r. Nieuczciwe praktyki banków
 Nieuczciwe praktyki banków Getin Noble Bank ukarany

Getin Noble Bank bezprawnie wprowadzał w błąd swoich klientów zawierających umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy – uznał UOKiK. Bank musi zapłacić teraz ponad 6,7 mln zł kary.

 

– Pani długo zachwalała produkt jako zupełnie bezpieczny, pozbawiony ryzyka finansowego – to przykład jednej z wielu skarg na Getin Noble Bank nadesłanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK uznała, że bank nie informował klientów o najważniejszym – o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności oraz o wysokich kosztach rozwiązania umowy.

 

Podstępne polisolokaty

 

Do UOKiK-u dociera wiele skarg od konsumentów na produkty inwestycyjno-oszczędnościowe: ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, tzw. polisolokaty. Umowa jest zawierana na wiele lat. Konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty, które są lokowane w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe. Inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynieść zysk dopiero po wielu latach, na przykład po 10 czy 15.

 

Konsumenci najczęściej skarżą się, że tego typu produkty są im przedstawiane jako standardowa lokata czy krótkoterminowe ubezpieczenie. Wiele osób zawierając kontrakt nie ma świadomości, że jego wcześniejsze zerwanie może oznaczać utratę oszczędności. Ponadto zysk uzależniony jest od ponoszonego ryzyka inwestycji.

 

Prezes UOKiK przygląda się tego typu produktom – obecnie prowadzi 10 postępowań. Pierwszymi decyzjami na tym rynku są wydane właśnie dwie decyzje wobec Getin Noble Banku. W jego wypadku wątpliwości wzbudziły wprowadzające w błąd informacje przekazywane przez pracowników banku oraz ulotki reklamowe.

 

Nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników

 

Podczas prowadzonego od listopada 2012 r. postępowania urząd przeanalizował blisko 100 skarg konsumentów. Zebrał też obszerny materiał dowodowy, między innymi informacje o liczbie reklamacji zgłaszanych bankowi w związku z tym produktem. Tylko od września 2009 r. do maja 2013 r. było ich kilka tysięcy. Urząd przeanalizował również propozycje szkoleń dotyczących sposobu sprzedaży wieloletnich produktów inwestycyjno-oszczędnościowych, w tym prowadzenia rozmów z klientami, jakie bank przygotował dla swoich pracowników oraz placówek franczyzowych.

 

Oferta ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym była przedstawiana tym konsumentom, którzy chcieli założyć standardową lokatę lub odnowić umowę. Urząd ustalił, że pracownicy banku i placówek współpracujących prowadzili z klientami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. Proponowano im „rozwiązanie korzystniejsze od standardowych lokat terminowych”. Zachęcając do nabycia produktu, odwoływano się do zysku i bezpieczeństwa. Potwierdzają to skargi konsumentów: „Przedstawiając mi ofertę ulokowania moich pieniędzy, Pani używała sformułowania Konto Oszczędnościowe, co spowodowało u mnie poczucie, że moje pieniądze będą lokowane bezpiecznie. Samo słowo „oszczędzanie” kojarzy się z tylko i wyłącznie z odkładaniem i nietraceniem pieniędzy.”

 

Zdaniem UOKiK-u konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z zawarciem umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy, w tym wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych oszczędności.

 

Zapewnienia pracowników o wypłacie wyższych zysków niż w przypadku produktów standardowych, o większej ilości gotówki było najsilniej oddziałującym bodźcem na decyzje klientów banku. Podkreślanie wyłącznie korzyści, odwołanie do kwot, które zostałyby wypłacone po 15 latach oszczędzania, było prezentowane w oparciu o wyliczenia, tabele i wykresy. Skarżący się konsumenci wskazywali, że dzięki analizom, danym oraz kalkulacjom wierzyli, że podejmują racjonalną decyzję. Na zadawane przez klientów pytania o możliwość wypłaty środków czy długi czas trwania kontraktu, zabrakło jasnych odpowiedzi z informacjami o ryzyku utraty wszystkich oszczędności oraz o bardzo wysokich kosztach rozwiązania umowy.

 

Zdaniem UOKiK-u każdy klient ma prawo do poznania istotnych cech produktu. Pracownicy banków muszą przekazywać dane w sposób jasny, jednoznaczny i niewprowadzający w błąd. Powinni informować w takim samym stopniu zarówno o korzyściach, jak i o ryzyku. Sprzeczne z dobrymi obyczajami jest ukrywanie przed klientem istotnych cech produktu.

 

Za stosowanie wprowadzenie konsumentów w błąd kara nałożona na Getin Noble Bank wyniosła 5 658 465 mln zł. Prezes nakazała również publikację sentencji decyzji na stronie internetowej banku. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania zakwestionowanych działań.

 

Ulotki reklamowe wprowadzające w błąd

 

Od października 2012 r. UOKiK badał również materiały reklamowe Getin Noble Banku. W wydanej właśnie decyzji prezes urzędu zakwestionowała niewłaściwy sposób podania informacji o zagrożeniach związanych z lokowaniem pieniędzy w długoletnie produkty inwestycyjno-oszczędnościowe.

 

Tym razem wątpliwości wzbudziły ulotki reklamowe dotyczące grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym: Lucro oraz Plan Oszczędnościowy Bezpieczna Przyszłość (POBP). Ulotki były rozpowszechniane w oddziałach Getin Noble Banku oraz w placówkach franczyzowych. Hasła reklamujące polisolokaty zachęcały: „Zyskaj w bezpieczny i stabilny sposób ze 100% ochroną kapitału** lub Twoja większa emerytura.” Obie ulotki zawierały także wyliczenia o przewidywalnym zysku. Korzyści zostały odpowiednio wyeksponowane, a wyjaśnienia o możliwości utraty oszczędności zostały napisane małą czcionką i niejasno, branżowym językiem.

 

Urząd stwierdził, że klienci banku nie byli w rzetelny sposób poinformowani o tym, że w sytuacji wcześniejszej rezygnacji z ubezpieczenia mogliby stracić zgromadzone środki.

 

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w postaci wprowadzających w błąd ulotek nałożona kara wyniosła 1 131 693 zł. Bank zaprzestał wykorzystywania kwestionowanych ulotek.

 

Obie decyzje nie są ostateczne, ponieważ bank ma prawo odwołać się do sądu. 

data: 15.02.2014 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczne Toyoty Niektóre samochody Toyota Prius mogą być niebezpieczne dla użytkowników.   Chodzi o Toyoty Prius wyprodukowane od 14.01.2009 do 05.02.2014. Usterka może w skrajnych przypadkach spowodować ich zatrzymanie podczas jazdy, zwiększając ryzyko wypadku.   Problem wynika w możliwej wady modułu mocy (IPM) w zespole falownika, będącego częścią hybrydowego zespołu napędowego. więcej
data: 13.02.2014 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczne foteliki Graco 3,7 mln fotelików samochodowych Graco może mieć wadę klamry zapinania pasów bezpieczeństwa. Usterka zwiększa ryzyko odniesienia obrażeń dziecka w razie wypadku.   Firma Graco rozpoczęła akcję naprawczą fotelików samochodowych dla dzieci wyprodukowanych w latach 2009-2013. Akcją objęte są następujące modele fotelików: więcej
data: 11.02.2014 r. Odchudzanie
 Odchudzanie Przerwa na spalanie Aby zwiększyć zużycie kalorii i spalanie tkanki tłuszczowej podczas ćwiczeń fizycznych, trzeba w ich trakcie zrobić dwudziestominutową przerwę.   Przerwa, która następuje po około 30 minutach godzinnego treningu takiego, jak jogging, pływanie jazda na rowerze czy spacer, sprawia, że spalanie tłuszczu jest większe niż gdybyśmy ten sam wysiłek wykonywali więcej
data: 06.02.2014 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wózki Britax ucinające palce Użytkowanie niektórych modeli wózków Britax może skutkować amputacją palców.   Jak informuje producent, modele wózków Britax: B-Agile 3, B-Agile 4, B-Agile Double oraz B-Motion 4 mają wadliwe mechanizmy składania. Użytkowanie tych wózków jest niebezpieczne. Podczas ich składania może w najgorszym wypadku dojść więcej
data: 03.02.2014 r. Zwierzęta domowe a zdrowie
 Zwierzęta domowe a zdrowie Nieskuteczna motywacja Właściciele zwierząt domowych często chorują, mają nadwagę i nie uprawiają sportu.   Fińscy naukowcy obalili stereotyp aktywnego i dynamicznego właściciela psa. Z ich badań wynika, że przeciętny posiadacz domowego zwierzęcia znacznie więcej pali i mniej się rusza niż osoby, które nie mają zwierząt. A to ujemnie wpływa na jego zdrowie.   Skąd więcej
data: 31.01.2014 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczne łóżka z Ikei Dwa modele łóżek sprzedawanych w Ikei mogą być niebezpieczne dla użytkowników. Istnieje ryzyko zranienia.   Ikea poinformowała, że metalowy element łączący barierkę z ramą łóżka może pęknąć. Pęknięty pręt może z kolei odsłonić ostre krawędzie. To stwarza ryzyko zranienia.   Ikea otrzymała już siedem zgłoszeń przypadków więcej
data: 17.01.2014 r. Kosmetyki apteczne
 Kosmetyki apteczne Lepsze czy gorsze? Kupujesz kosmetyki w aptece, bo myślisz, że są lepsze od tych ze zwykłego sklepu? Testy pokazały całą prawdę o kosmetykach aptecznych.   Co tak szczególnego jest w kosmetykach sprzedawanych w aptece, że nie można kupić ich w zwykłej drogerii, tylko w miejscu, w którym kupujemy leki? Nic – twierdzą eksperci niemieckiej Fundacji Warentest, która więcej
data: 15.01.2014 r. Psychologia
 Psychologia Sposób na zadowolenie z życia Brytyjscy naukowcy odkryli, co wpływa na trwałe zadowolenie z życia.   Ani podwyżka, ani awans w pracy nie wpływają na wzrost naszego zadowolenia z życia w takim stopniu jak przeprowadzka w miejsce, skąd mamy blisko do terenu zielonego.   Park lub las przy domu sprawiają, że nasze uczucie zadowolenia z życia utrzymuje się latami. Tymczasem inne czynniki, dzięki więcej
data: 14.01.2014 r. Ekologia
 Ekologia Podatek od pestycydów Nowy podatek w Danii ma chronić zdrowie konsumentów i środowisko.   Dania wprowadziła nowy podatek – od pestycydów. Im bardziej szkodliwy jest dany środek ochrony roślin, tym wyższy podatek trzeba za niego zapłacić.   Nowe prawo ma na celu zmniejszenie ilości najbardziej szkodliwych dla zdrowia i środowiska pestycydów stosowanych w więcej