Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 21.01.2014 r. Nieuczciwe praktyki banków
 Nieuczciwe praktyki banków Getin Noble Bank ukarany

Getin Noble Bank bezprawnie wprowadzał w błąd swoich klientów zawierających umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy – uznał UOKiK. Bank musi zapłacić teraz ponad 6,7 mln zł kary.

 

– Pani długo zachwalała produkt jako zupełnie bezpieczny, pozbawiony ryzyka finansowego – to przykład jednej z wielu skarg na Getin Noble Bank nadesłanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK uznała, że bank nie informował klientów o najważniejszym – o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności oraz o wysokich kosztach rozwiązania umowy.

 

Podstępne polisolokaty

 

Do UOKiK-u dociera wiele skarg od konsumentów na produkty inwestycyjno-oszczędnościowe: ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, tzw. polisolokaty. Umowa jest zawierana na wiele lat. Konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty, które są lokowane w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe. Inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynieść zysk dopiero po wielu latach, na przykład po 10 czy 15.

 

Konsumenci najczęściej skarżą się, że tego typu produkty są im przedstawiane jako standardowa lokata czy krótkoterminowe ubezpieczenie. Wiele osób zawierając kontrakt nie ma świadomości, że jego wcześniejsze zerwanie może oznaczać utratę oszczędności. Ponadto zysk uzależniony jest od ponoszonego ryzyka inwestycji.

 

Prezes UOKiK przygląda się tego typu produktom – obecnie prowadzi 10 postępowań. Pierwszymi decyzjami na tym rynku są wydane właśnie dwie decyzje wobec Getin Noble Banku. W jego wypadku wątpliwości wzbudziły wprowadzające w błąd informacje przekazywane przez pracowników banku oraz ulotki reklamowe.

 

Nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników

 

Podczas prowadzonego od listopada 2012 r. postępowania urząd przeanalizował blisko 100 skarg konsumentów. Zebrał też obszerny materiał dowodowy, między innymi informacje o liczbie reklamacji zgłaszanych bankowi w związku z tym produktem. Tylko od września 2009 r. do maja 2013 r. było ich kilka tysięcy. Urząd przeanalizował również propozycje szkoleń dotyczących sposobu sprzedaży wieloletnich produktów inwestycyjno-oszczędnościowych, w tym prowadzenia rozmów z klientami, jakie bank przygotował dla swoich pracowników oraz placówek franczyzowych.

 

Oferta ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym była przedstawiana tym konsumentom, którzy chcieli założyć standardową lokatę lub odnowić umowę. Urząd ustalił, że pracownicy banku i placówek współpracujących prowadzili z klientami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. Proponowano im „rozwiązanie korzystniejsze od standardowych lokat terminowych”. Zachęcając do nabycia produktu, odwoływano się do zysku i bezpieczeństwa. Potwierdzają to skargi konsumentów: „Przedstawiając mi ofertę ulokowania moich pieniędzy, Pani używała sformułowania Konto Oszczędnościowe, co spowodowało u mnie poczucie, że moje pieniądze będą lokowane bezpiecznie. Samo słowo „oszczędzanie” kojarzy się z tylko i wyłącznie z odkładaniem i nietraceniem pieniędzy.”

 

Zdaniem UOKiK-u konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z zawarciem umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy, w tym wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych oszczędności.

 

Zapewnienia pracowników o wypłacie wyższych zysków niż w przypadku produktów standardowych, o większej ilości gotówki było najsilniej oddziałującym bodźcem na decyzje klientów banku. Podkreślanie wyłącznie korzyści, odwołanie do kwot, które zostałyby wypłacone po 15 latach oszczędzania, było prezentowane w oparciu o wyliczenia, tabele i wykresy. Skarżący się konsumenci wskazywali, że dzięki analizom, danym oraz kalkulacjom wierzyli, że podejmują racjonalną decyzję. Na zadawane przez klientów pytania o możliwość wypłaty środków czy długi czas trwania kontraktu, zabrakło jasnych odpowiedzi z informacjami o ryzyku utraty wszystkich oszczędności oraz o bardzo wysokich kosztach rozwiązania umowy.

 

Zdaniem UOKiK-u każdy klient ma prawo do poznania istotnych cech produktu. Pracownicy banków muszą przekazywać dane w sposób jasny, jednoznaczny i niewprowadzający w błąd. Powinni informować w takim samym stopniu zarówno o korzyściach, jak i o ryzyku. Sprzeczne z dobrymi obyczajami jest ukrywanie przed klientem istotnych cech produktu.

 

Za stosowanie wprowadzenie konsumentów w błąd kara nałożona na Getin Noble Bank wyniosła 5 658 465 mln zł. Prezes nakazała również publikację sentencji decyzji na stronie internetowej banku. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania zakwestionowanych działań.

 

Ulotki reklamowe wprowadzające w błąd

 

Od października 2012 r. UOKiK badał również materiały reklamowe Getin Noble Banku. W wydanej właśnie decyzji prezes urzędu zakwestionowała niewłaściwy sposób podania informacji o zagrożeniach związanych z lokowaniem pieniędzy w długoletnie produkty inwestycyjno-oszczędnościowe.

 

Tym razem wątpliwości wzbudziły ulotki reklamowe dotyczące grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym: Lucro oraz Plan Oszczędnościowy Bezpieczna Przyszłość (POBP). Ulotki były rozpowszechniane w oddziałach Getin Noble Banku oraz w placówkach franczyzowych. Hasła reklamujące polisolokaty zachęcały: „Zyskaj w bezpieczny i stabilny sposób ze 100% ochroną kapitału** lub Twoja większa emerytura.” Obie ulotki zawierały także wyliczenia o przewidywalnym zysku. Korzyści zostały odpowiednio wyeksponowane, a wyjaśnienia o możliwości utraty oszczędności zostały napisane małą czcionką i niejasno, branżowym językiem.

 

Urząd stwierdził, że klienci banku nie byli w rzetelny sposób poinformowani o tym, że w sytuacji wcześniejszej rezygnacji z ubezpieczenia mogliby stracić zgromadzone środki.

 

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w postaci wprowadzających w błąd ulotek nałożona kara wyniosła 1 131 693 zł. Bank zaprzestał wykorzystywania kwestionowanych ulotek.

 

Obie decyzje nie są ostateczne, ponieważ bank ma prawo odwołać się do sądu. 

data: 17.01.2014 r. Kosmetyki apteczne
 Kosmetyki apteczne Lepsze czy gorsze? Kupujesz kosmetyki w aptece, bo myślisz, że są lepsze od tych ze zwykłego sklepu? Testy pokazały całą prawdę o kosmetykach aptecznych.   Co tak szczególnego jest w kosmetykach sprzedawanych w aptece, że nie można kupić ich w zwykłej drogerii, tylko w miejscu, w którym kupujemy leki? Nic – twierdzą eksperci niemieckiej Fundacji Warentest, która więcej
data: 15.01.2014 r. Psychologia
 Psychologia Sposób na zadowolenie z życia Brytyjscy naukowcy odkryli, co wpływa na trwałe zadowolenie z życia.   Ani podwyżka, ani awans w pracy nie wpływają na wzrost naszego zadowolenia z życia w takim stopniu jak przeprowadzka w miejsce, skąd mamy blisko do terenu zielonego.   Park lub las przy domu sprawiają, że nasze uczucie zadowolenia z życia utrzymuje się latami. Tymczasem inne czynniki, dzięki więcej
data: 14.01.2014 r. Ekologia
 Ekologia Podatek od pestycydów Nowy podatek w Danii ma chronić zdrowie konsumentów i środowisko.   Dania wprowadziła nowy podatek – od pestycydów. Im bardziej szkodliwy jest dany środek ochrony roślin, tym wyższy podatek trzeba za niego zapłacić.   Nowe prawo ma na celu zmniejszenie ilości najbardziej szkodliwych dla zdrowia i środowiska pestycydów stosowanych w więcej
data: 10.01.2014 r. Reklamy
 Reklamy Popcorn uodparnia na reklamy Jesz w kinie popcorn? W takim razie reklamy wyświetlane przed filmem nie mają na ciebie wpływu.   Reklamy, w których pokazywane są nowe produkty, nie są skuteczne, jeżeli ich odbiorcy właśnie zajadają się popcornem – do takich wniosków doszli niemieccy naukowcy z uniwersytetu w Kolonii.   Przeprowadzili oni psychologiczny eksperyment, z którego więcej
data: 07.01.2014 r. Oliwa z oliwek
 Oliwa z oliwek Oliwa przeciwzapalna Dobra wiadomość dla zwolenników oliwy z oliwek: jeżeli tylko sięgamy po właściwy jej gatunek, oliwa może uchronić nas przed rakiem.   Uczeni z Filadelfii w USA zidentyfikowali zawarty w oliwie tłoczonej na zimno związek o działaniu podobnym do leków przeciwzapalnych, takich jak na przykład ibuprofen. A ponieważ stany zapalne towarzyszą więcej
data: 04.01.2014 r. Ocieplenie klimatu
 Ocieplenie klimatu Jabłka coraz słodsze Jabłka stają się coraz słodsze i bardziej mączne. To wynik ocieplenia klimatu – twierdzą naukowcy z Japonii.   Japońscy uczeni wzięli pod lupę dwie odmiany jabłek: fuji i tsugaru. Badali je od 1970 do 2010 roku. Z dekady na dekadę temperatura w niektórych japońskich regionach podnosiła się o 0,31 do 0,34°C. To ocieplanie się klimatu przyspieszyło więcej
data: 30.12.2013 r. Sylwester
 Sylwester Ile kosztuje nas Sylwester? Fajerwerki, wieczorowe kreacje, bale, imprezy, wyjazdy – sylwestrowe atrakcje kosztują. Ile wydamy na nie w tym roku?   Na zbliżający się Sylwester połowa z nas wyda nie więcej niż 200 zł – wynika z badania Money.pl. Co piąty ankietowany przeznaczy wyższą kwotę, ale nie przekraczającą 500 zł. Bardziej zaszaleją nieliczni. Tylko nieco ponad 4% więcej
data: 27.12.2013 r. Po świętach
 Po świętach Na co i ile wydaliśmy? Święta, święta i… portfele puste. Na co i ile wydaliśmy na tegoroczne Boże Narodzenie?   Prawie połowa z nas kupiła bliskim prezent u jubilera, w drogerii lub perfumerii – wynika z badania Money.pl. Blisko 40% kupiło coś w sklepie z zabawkami. Kolejne na liście były odzież oraz książki, płyty i gry. Najmniej popularnym prezentem więcej
data: 12.12.2013 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …ryzyko uduszenia kablem lampek z Ikei Po tym, jak dziecko udusiło się kablem lampki Smila, Ikea wzywa do zaprzestania używania tych lamp i skorzystania z zestawu naprawczego.   Do wypadku śmiertelnego doszło w Wielkiej Brytanii. Szesnastomiesięczne dziecko udusiło się kablem z lampki Smila zwisającym nad jego łóżeczkiem. Aby zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości, Ikea prosi wszystkich klientów więcej