Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 27.04.2015 r. Reklamacje butów
 Reklamacje butów Deichmann i Bata upomniane przez UOKiK

Problemy z reklamacją obuwia są jedną z najczęstszych spraw zgłaszanych przez konsumentów. Tym razem UOKiK zajął się sklepami Deichmann i Bata.

 

Skargi konsumentów związane z butami dotyczą zwykle odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostatnio dwie decyzje związane z reklamacją butów w działających całym kraju sieciach sklepów Deichmann Obuwie i Bata Polska.

 

Deichmann – obowiązkowa informacja o rozpatrzeniu reklamacji

 

Postępowanie przeciwko Deichmann Obuwie urząd wszczął w grudniu ubiegłego roku po analizie ponad 600 protokołów reklamacyjnych spółki przesłanych między innymi przez rzeczników konsumentów z całego kraju. UOKiK stwierdził, że w ponad 96% z nich spółka wpisywała, że w celu zapoznania się ze sposobem rozpatrzenia reklamacji klient zgłosi się do sklepu.

 

Tymczasem zgodnie z prawem to przedsiębiorca zobowiązany jest ustosunkować się do reklamacji. Przyjmuje się również, że przedsiębiorca, który w terminie 14 dni kalendarzowych nie odpowiedział konsumentowi na jego żądanie naprawy, wymiany lub obniżenia ceny uznał jego roszczenie. UOKiK zarzucił więc Spółce, że przerzuca na konsumentów obowiązek zapoznania się z odpowiedzią na złożone reklamacje poprzez konieczność osobistej wizyty w sklepie, w wyniku czego konsumenci mogli dowiedzieć się o rozstrzygnięciu reklamacji po upływie czternastodniowego terminu od jej złożenia, bez negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorcy.

 

Deichmann w toku postępowanie złożył zobowiązanie, które miało na celu wyeliminowanie bezprawnej praktyki. Urząd zaakceptował propozycję Spółki i nałożył na nią obowiązek wykonania zobowiązania w terminie 45 dni od momentu uprawomocnienia się decyzji. Przedsiębiorca zmodyfikuje stosowany przez siebie formularz reklamacji i zrezygnuje z zamieszczenia w nim m.in. rubryki sposób powiadomienia wypełnianej przez sprzedawcę. Spółka – w ramach wewnętrznych procedur - przeszkoli również pracowników z zasad przyjmowania reklamacji zgodnie z przepisami prawa.

 

Bata Polska – elementy ozdobne podlegają reklamacji

 

Druga z decyzji UOKiK dotyczy Bata Polska. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w listopadzie 2014 r. Urząd analizował dołączane przez przedsiębiorcę do obuwia Zasady użytkowania i konserwacji obuwia. Wątpliwości wzbudziła znajdująca się w nich informacja: Produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików oraz innych podobnych nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie lub uszkodzenie. Elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanego produktu.

 

UOKiK stwierdził, ze spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i wprowadzała ich w błąd co do przysługującego prawa do reklamacji. W ocenie Urzędu przedsiębiorca nie miał prawa wyłączyć swojej odpowiedzialności za uszkodzenie elementów ozdobnych obuwia i informować konsumentów, że nie stanowi ono podstawy do uwzględnienia, a tym bardziej – do złożenia reklamacji. W ocenie Urzędu uszkodzenie ozdobnych elementów może być dla użytkownika obuwia tak samo istotne, jak innego rodzaju wada fizyczna powstała w samej strukturze buta. Żaden przedsiębiorca nie może zatem odmówić przyjęcia reklamacji konsumenta, tylko z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, a funkcjonalność buta nie zmieniła się. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że towar, który otrzymają, będzie spełniał ich oczekiwania przez cały okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy (tj. dwa lata) – również w zakresie walorów estetycznych. 

 

Bata po wszczęciu postępowania administracyjnego wprowadziła nowy wzór Zasad użytkowania, który nie zawiera zakwestionowanego postanowienia. UOKiK stwierdził zaniechanie niedozwolonej praktyki i nałożył na Batę obowiązek zamieszczenia przy kasach we wszystkich sklepach oświadczenia o następującej treści: Na podstawie decyzji Prezesa UOKiK nr RBG-4/2015 informujemy, że przy produktach oferowanych przez Bata Poland Sp. z o.o. reklamacji podlegają również elementy ozdobne obuwia w postaci m.in. cekinów czy koralików. Ogłoszenie powinno znajdować się w sklepach do listopada 2016 r. UOKiK zobowiązał też przedsiębiorcę, by oświadczenie było czytelne określając m.in. wielkość czcionki. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu. 

data: 19.06.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Salmonellę w popularnym sezamie Bakterie Salmonella wykryto w próbce sezamu Kresto. Jego spożycie może spowodować zatrucie pokarmowe. Sprawdź, czy nie masz zanieczyszczonej partii sezamu w domu.   Bakterie w sezamie Kresto wykryła Państwowa Inspekcja Sanitarna w trakcie kontroli. Zbadano pięć próbek. Salmonella Amsterdam i Salmonella Livingstone znajdowały się w jednej z nich. Chodzi więcej
data: 24.04.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Olej z przekroczoną normą Olej z ryżu 100% marki MI’RA zawiera zbyt dużo szkodliwych dla zdrowia estrów glicydowych oraz estrów 3-monochloropropanodiolu (3-MCPD).   Badania oleju przeprowadziła Państwowa Inspekcja Sanitarna. Ich wyniki stwierdziły przekroczenie najwyższego dopuszczalnego poziomu estrów glicydowych (2332 ± 676 μg/kg) oraz estry 3-monochloropropanodiolu więcej
data: 21.08.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …chusteczki Bambino, w których mogą rozwijać się bakterie Firma Nivea, producent marki Bambino, poinformowała, że chusteczki spłukiwane Bambino Dzieciaki mogą nie spełniać standardów jakości. Jeśli masz je w domu, przestań ich używać, gdyż istnieje ryzyko rozwoju w nich bakterii.   Dokładnie chodzi o chusteczki spłukiwane toaletowe Bambino Dzieciaki o zapachu gruszki oraz o zapachu brzoskwini o numerach partii, więcej
data: 17.04.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Salmonellę w sezamie Masz ten sezam łuskany w domu? Nie jedz go! Może zawierać bakterie Salmonelli.   Ostrzeżenie o zagrożeniu dla zdrowia wydał Główny Inspektorat Sanitarny. W sezamie łuskanym wyryto bowiem pałeczki bakterii Salmonella.   Chodzi o sezam łuskany marki Radix-Bis w opakowaniach 300 g.   Jeśli masz powyższy sezam w domu, koniecznie sprawdź jego numer więcej
data: 19.03.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wafle z Salmonellą Jeśli kupiłeś wafle firmy Tadex, koniecznie sprawdź numer partii. Część z nich może bowiem zawierać Salmonellę.   O zagrożeniu poinformował Główny Inspektorat Sanitarny. Do wafli suchych produkowanych przez Zakład Handlowo-Usługowy \"Tadex\" Tadeusz Koniak wykorzystano mleko w proszku zanieczyszczone bakterią Salmonella Anatum.   Państwowa Inspekcja więcej
data: 27.02.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wafle z Rossmanna W waflach kukurydzianych sprzedawanych w Rossmannie mogą znajdować się kawałki metalu. Ich spożycie wiąże się z ryzykiem zranienia przewodu pokarmowego. Sklep rozpoczął akcję wycofywania wafli. Sprawdź, czy nie masz ich w domu!   Chodzi o wafle marki enerBiO wafle kukurydziane z solą morską 115 g oraz Genuss Plus wafle kukurydziane solone 115 g. więcej
data: 19.06.2018 r. Żywność
 Żywność Skażone jaja wycofywane ze sklepów Jaja z zawartością antybiotyków przekraczających dopuszczalny limit, trafiły do polskich sklepów. Trwa akcja ich wycofywania.   Główny Inspektorat Sanitarny ostrzegł, że do obrotu trafiły jaja z antybiotykami. Jaja były sprzedawane w sieciach sklepów Biedronka, Carrefour oraz Piotr i Paweł, ale niewykluczone, że były dostępne i w innych więcej
data: 26.02.2018 r. Decyzja Komisji Europejskiej
 Decyzja Komisji Europejskiej Ze sklepów zniknie masło orzechowe i mleko kokosowe Masła orzechowego, mleka kokosowego i jeszcze paru innych produktów roślinnych, których nazwy wskazują, że mamy do czynienia z przetworami mlecznymi, nie będzie można sprzedawać w polskich sklepach – uznała Komicja Europejska.   Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 14 czerwca 2017 r. wchodzi w życie. Jego sędziowie uznali, że producenci nie mogą więcej
data: 28.11.2017 r. Reklama wprowadzająca w błąd
 Reklama wprowadzająca w błąd Gigantyczna kara dla producenta suplementów Reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd – uznał UOKiK i nałożył na producenta suplementów olbrzymia karę.   Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane więcej