Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 27.04.2015 r. Reklamacje butów
 Reklamacje butów Deichmann i Bata upomniane przez UOKiK

Problemy z reklamacją obuwia są jedną z najczęstszych spraw zgłaszanych przez konsumentów. Tym razem UOKiK zajął się sklepami Deichmann i Bata.

 

Skargi konsumentów związane z butami dotyczą zwykle odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostatnio dwie decyzje związane z reklamacją butów w działających całym kraju sieciach sklepów Deichmann Obuwie i Bata Polska.

 

Deichmann – obowiązkowa informacja o rozpatrzeniu reklamacji

 

Postępowanie przeciwko Deichmann Obuwie urząd wszczął w grudniu ubiegłego roku po analizie ponad 600 protokołów reklamacyjnych spółki przesłanych między innymi przez rzeczników konsumentów z całego kraju. UOKiK stwierdził, że w ponad 96% z nich spółka wpisywała, że w celu zapoznania się ze sposobem rozpatrzenia reklamacji klient zgłosi się do sklepu.

 

Tymczasem zgodnie z prawem to przedsiębiorca zobowiązany jest ustosunkować się do reklamacji. Przyjmuje się również, że przedsiębiorca, który w terminie 14 dni kalendarzowych nie odpowiedział konsumentowi na jego żądanie naprawy, wymiany lub obniżenia ceny uznał jego roszczenie. UOKiK zarzucił więc Spółce, że przerzuca na konsumentów obowiązek zapoznania się z odpowiedzią na złożone reklamacje poprzez konieczność osobistej wizyty w sklepie, w wyniku czego konsumenci mogli dowiedzieć się o rozstrzygnięciu reklamacji po upływie czternastodniowego terminu od jej złożenia, bez negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorcy.

 

Deichmann w toku postępowanie złożył zobowiązanie, które miało na celu wyeliminowanie bezprawnej praktyki. Urząd zaakceptował propozycję Spółki i nałożył na nią obowiązek wykonania zobowiązania w terminie 45 dni od momentu uprawomocnienia się decyzji. Przedsiębiorca zmodyfikuje stosowany przez siebie formularz reklamacji i zrezygnuje z zamieszczenia w nim m.in. rubryki sposób powiadomienia wypełnianej przez sprzedawcę. Spółka – w ramach wewnętrznych procedur - przeszkoli również pracowników z zasad przyjmowania reklamacji zgodnie z przepisami prawa.

 

Bata Polska – elementy ozdobne podlegają reklamacji

 

Druga z decyzji UOKiK dotyczy Bata Polska. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w listopadzie 2014 r. Urząd analizował dołączane przez przedsiębiorcę do obuwia Zasady użytkowania i konserwacji obuwia. Wątpliwości wzbudziła znajdująca się w nich informacja: Produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików oraz innych podobnych nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie lub uszkodzenie. Elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanego produktu.

 

UOKiK stwierdził, ze spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i wprowadzała ich w błąd co do przysługującego prawa do reklamacji. W ocenie Urzędu przedsiębiorca nie miał prawa wyłączyć swojej odpowiedzialności za uszkodzenie elementów ozdobnych obuwia i informować konsumentów, że nie stanowi ono podstawy do uwzględnienia, a tym bardziej – do złożenia reklamacji. W ocenie Urzędu uszkodzenie ozdobnych elementów może być dla użytkownika obuwia tak samo istotne, jak innego rodzaju wada fizyczna powstała w samej strukturze buta. Żaden przedsiębiorca nie może zatem odmówić przyjęcia reklamacji konsumenta, tylko z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, a funkcjonalność buta nie zmieniła się. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że towar, który otrzymają, będzie spełniał ich oczekiwania przez cały okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy (tj. dwa lata) – również w zakresie walorów estetycznych. 

 

Bata po wszczęciu postępowania administracyjnego wprowadziła nowy wzór Zasad użytkowania, który nie zawiera zakwestionowanego postanowienia. UOKiK stwierdził zaniechanie niedozwolonej praktyki i nałożył na Batę obowiązek zamieszczenia przy kasach we wszystkich sklepach oświadczenia o następującej treści: Na podstawie decyzji Prezesa UOKiK nr RBG-4/2015 informujemy, że przy produktach oferowanych przez Bata Poland Sp. z o.o. reklamacji podlegają również elementy ozdobne obuwia w postaci m.in. cekinów czy koralików. Ogłoszenie powinno znajdować się w sklepach do listopada 2016 r. UOKiK zobowiązał też przedsiębiorcę, by oświadczenie było czytelne określając m.in. wielkość czcionki. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu. 

data: 31.10.2015 r. Mięso a rak
 Mięso a rak Czy zrezygnować z wędlin? Najnowsze badania WHO klasyfikują wędliny jako rakotwórcze. Zaś mięso czerwone, na przykład wieprzowina czy wołowina, jest podejrzewane o powodowanie raka. Czy to oznacza, że każda zjedzona kiełbaska staje się zagrożeniem dla naszego życia? Specjalnie dla Was Pro-Test analizuje wyniki najnowszych badań i daje wskazówki, jak zdrowo jeść.   WHO więcej
data: 27.10.2015 r. Zdrowie
 Zdrowie Europa nadużywa alkoholu Europejczycy najbardziej na świecie nadużywają alkoholu i najczęściej palą papierosy, a niedługo mogą być najbardziej otyli – wynika z raportu WHO.   W opracowaniu Światowej Organizacji Zdrowia uwzględniono 53 kraje, zarówno państwa Unii Europejskiej, jak również Izrael oraz kraje dawnego bloku sowieckiego, takie jak na przykład więcej
data: 13.10.2015 r. Odporność
 Odporność Przyroda jak lekarstwo Obcowanie z przyrodą chroni przed rozwojem wielu groźnych chorób, bo zapewnia wzmocnienie systemu odpornościowego.   Analiza setek badań poświęconych relacji pomiędzy spędzaniem czasu na łonie natury a zdrowiem psychicznym i fizycznym pozwoliła stwierdzić, że przyroda zapobiega występowaniu wielu chorób, w tym depresji, cukrzycy, raka więcej
data: 22.08.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …nocne lampki z Ikei Po tym, jak mały chłopiec został porażony prądem, lampki Patrull z Ikei są wycofywane ze sprzedaży. Osoby, które kupiły lampkę, powinny niezwłocznie przestać jej używać.   Dziewiętnastomiesięczny chłopiec został porażony prądem i zraniony w dłoń, kiedy usiłował wyciągnąć nocną lampkę z gniazdka elektrycznego, a plastikowa osłona lampki odpadła. więcej
data: 02.07.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczne meble Tchibo Meble balkonowe marki Tchibo mogą być powodem wypadku.   Zestawy mebli balkonowych (numer artykułu 313300, 313301) dostępne w sklepie internetowym Tchibo w Polsce w kolekcji 9/2015 w lutym bieżącego roku, mogą być niebezpieczne dla użytkowników.   Jak poinformowała spółka Tchibo, oparcia krzeseł mogą ulec pęknięciu i spowodować wypadek. Wszyscy więcej
data: 01.07.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczną zabawkę Drewniany robot marki Tiger może stwarzać zagrożenie dla dzieci.   Jak poinformował producent, drewniana zabawka – robot z ruchomymi kończynami i uszami – może stwarzać zagrożenie dla dzieci. Podczas zabawy odłączały się w niej małe elementy – uszy robota – które mogą powodować zadławienie.   Feralny robot ma numer produktu: więcej
data: 22.05.2015 r. Reklamacja
 Reklamacja Paragon niepotrzebny Reklamację można złożyć, nawet, jeśli nie mamy paragonu. Sklepy, które twierdzą, że paragon jest niezbędny, mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Robiła tak między innymi duża sieć hipermarketów.   Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości więcej
data: 15.05.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …barierki z Ikei Ikea wycofuje barierki, które mogą być niebezpieczne dla użytkowników. Mimo że mają chronić dzieci przed spadnięciem ze schodów, mogą stwarzać ryzyko upadku.   Ikea została poinformowana o przypadkach, gdy tarcie pomiędzy ścianą a barierką rozporową okazało się niewystarczające, by utrzymać barierkę we właściwej pozycji. Ponadto umieszczona więcej
data: 30.04.2015 r. Obalamy mity
 Obalamy mity Łączyć pomidora z ogórkiem czy nie? Często słyszysz pewnie o tym, że nie wolno łączyć ogórka z pomidorem. Ile w tym prawdy?   Ostatnio często możemy przeczytać, że pomidora i ogórka nie wolno jeść łącznie. Dlaczego? Chodzi tylko o to, że pewien enzym ogórka – o nazwie askorbinaza – rozkłada witaminę C z pomidora.   Niemniej jednak źródeł witaminy więcej