Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 27.04.2015 r. Reklamacje butów
 Reklamacje butów Deichmann i Bata upomniane przez UOKiK

Problemy z reklamacją obuwia są jedną z najczęstszych spraw zgłaszanych przez konsumentów. Tym razem UOKiK zajął się sklepami Deichmann i Bata.

 

Skargi konsumentów związane z butami dotyczą zwykle odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostatnio dwie decyzje związane z reklamacją butów w działających całym kraju sieciach sklepów Deichmann Obuwie i Bata Polska.

 

Deichmann – obowiązkowa informacja o rozpatrzeniu reklamacji

 

Postępowanie przeciwko Deichmann Obuwie urząd wszczął w grudniu ubiegłego roku po analizie ponad 600 protokołów reklamacyjnych spółki przesłanych między innymi przez rzeczników konsumentów z całego kraju. UOKiK stwierdził, że w ponad 96% z nich spółka wpisywała, że w celu zapoznania się ze sposobem rozpatrzenia reklamacji klient zgłosi się do sklepu.

 

Tymczasem zgodnie z prawem to przedsiębiorca zobowiązany jest ustosunkować się do reklamacji. Przyjmuje się również, że przedsiębiorca, który w terminie 14 dni kalendarzowych nie odpowiedział konsumentowi na jego żądanie naprawy, wymiany lub obniżenia ceny uznał jego roszczenie. UOKiK zarzucił więc Spółce, że przerzuca na konsumentów obowiązek zapoznania się z odpowiedzią na złożone reklamacje poprzez konieczność osobistej wizyty w sklepie, w wyniku czego konsumenci mogli dowiedzieć się o rozstrzygnięciu reklamacji po upływie czternastodniowego terminu od jej złożenia, bez negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorcy.

 

Deichmann w toku postępowanie złożył zobowiązanie, które miało na celu wyeliminowanie bezprawnej praktyki. Urząd zaakceptował propozycję Spółki i nałożył na nią obowiązek wykonania zobowiązania w terminie 45 dni od momentu uprawomocnienia się decyzji. Przedsiębiorca zmodyfikuje stosowany przez siebie formularz reklamacji i zrezygnuje z zamieszczenia w nim m.in. rubryki sposób powiadomienia wypełnianej przez sprzedawcę. Spółka – w ramach wewnętrznych procedur - przeszkoli również pracowników z zasad przyjmowania reklamacji zgodnie z przepisami prawa.

 

Bata Polska – elementy ozdobne podlegają reklamacji

 

Druga z decyzji UOKiK dotyczy Bata Polska. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w listopadzie 2014 r. Urząd analizował dołączane przez przedsiębiorcę do obuwia Zasady użytkowania i konserwacji obuwia. Wątpliwości wzbudziła znajdująca się w nich informacja: Produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików oraz innych podobnych nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie lub uszkodzenie. Elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanego produktu.

 

UOKiK stwierdził, ze spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i wprowadzała ich w błąd co do przysługującego prawa do reklamacji. W ocenie Urzędu przedsiębiorca nie miał prawa wyłączyć swojej odpowiedzialności za uszkodzenie elementów ozdobnych obuwia i informować konsumentów, że nie stanowi ono podstawy do uwzględnienia, a tym bardziej – do złożenia reklamacji. W ocenie Urzędu uszkodzenie ozdobnych elementów może być dla użytkownika obuwia tak samo istotne, jak innego rodzaju wada fizyczna powstała w samej strukturze buta. Żaden przedsiębiorca nie może zatem odmówić przyjęcia reklamacji konsumenta, tylko z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, a funkcjonalność buta nie zmieniła się. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że towar, który otrzymają, będzie spełniał ich oczekiwania przez cały okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy (tj. dwa lata) – również w zakresie walorów estetycznych. 

 

Bata po wszczęciu postępowania administracyjnego wprowadziła nowy wzór Zasad użytkowania, który nie zawiera zakwestionowanego postanowienia. UOKiK stwierdził zaniechanie niedozwolonej praktyki i nałożył na Batę obowiązek zamieszczenia przy kasach we wszystkich sklepach oświadczenia o następującej treści: Na podstawie decyzji Prezesa UOKiK nr RBG-4/2015 informujemy, że przy produktach oferowanych przez Bata Poland Sp. z o.o. reklamacji podlegają również elementy ozdobne obuwia w postaci m.in. cekinów czy koralików. Ogłoszenie powinno znajdować się w sklepach do listopada 2016 r. UOKiK zobowiązał też przedsiębiorcę, by oświadczenie było czytelne określając m.in. wielkość czcionki. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu. 

data: 30.04.2015 r. Obalamy mity
 Obalamy mity Łączyć pomidora z ogórkiem czy nie? Często słyszysz pewnie o tym, że nie wolno łączyć ogórka z pomidorem. Ile w tym prawdy?   Ostatnio często możemy przeczytać, że pomidora i ogórka nie wolno jeść łącznie. Dlaczego? Chodzi tylko o to, że pewien enzym ogórka – o nazwie askorbinaza – rozkłada witaminę C z pomidora.   Niemniej jednak źródeł witaminy więcej
data: 04.04.2015 r. Kontrola jajek
 Kontrola jajek Ktoś tu sobie robi jaja Na pudełku grafika przedstawiająca kury na wolnym wybiegu, a w środku… jaja pochodzące z chowu klatkowego – to przykład niewłaściwego oznakowania jajek. Nieprawidłowości jest jednak znacznie więcej.   Czy jajka na twoim stole wielkanocnym to te, które rzeczywiście chciałeś kupić?   Z kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję więcej
data: 31.03.2015 r. W walce z otyłością
 W walce z otyłością WHO ogranicza cukier Światowa Organizacja Zdrowia obniża o połowę zalecane dzienne maksymalne spożycie cukru.   W walce z plagą otyłości Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) od dawna zaleca ograniczanie cukru w diecie. Jej dotychczasowa rada – by energia pochodząca z cukru stanowiła nie więcej niż 10% spożywanych przez nas kalorii – wciąż jest wyzwaniem dla większości więcej
data: 24.02.2015 r. Banki
 Banki Ranking kont osobistych Tytuł najlepszego konta osobistego zdobyło Konto rozsądne Alior Banku. Najlepszą aplikację mobilną swoim klientom udostępnia Bank Zachodni WBK. Z kolei na najlepszą obsługę klienta można liczyć w mBanku.   To wyniki największego badania ofert banków w polskim internecie przeprowadzonego przez portal Money.pl, który przeanalizował 82 konta osobiste więcej
data: 23.02.2015 r. Ekologia
 Ekologia Brudna strona uzdrowisk Działalność części uzdrowisk – wbrew ich nazwie – zagraża naturze. Wytwarzane po zabiegach ścieki trafiają do środowiska i niszczą je – wynika z kontroli NIK.   Eksperci są pewni, że siarczany i chlorki pochodzące z zakładów leczniczych to ścieki przemysłowe, które nieodpowiednio odprowadzane niszczą kanalizację i degradują więcej
data: 17.02.2015 r. Odchudzanie
 Odchudzanie Nie licz obsesyjnie kalorii, bo nie schudniesz Zbytnie przywiązywanie wagi do liczby zjadanych kalorii wcale nie pomaga w odchudzaniu, bo niektóre kalorie sprzyjają tyciu, inne zaś przed nim chronią.   Kalorie kaloriom nierówne – uważa dr James J. DiNicolantonio z Mid America Heart Institute w Saint Luke i obala mit dotyczący konieczności liczenia kalorii na diecie. Sugeruje, że ważniejsze od więcej
data: 06.02.2015 r. Odchudzanie
 Odchudzanie Trzy duże czy pięć małych? Ile posiłków jeść, żeby schudnąć: trzy czy pięć? Odpowiedź może wydać się zaskakująca.   „Jedz często, małe posiłki – to korzystnie wpływa na metabolizm i pomaga schudnąć” – jak często spotykasz się z takim zaleceniem?   A czy wiesz, że to nic innego, jak... bezmyślnie powtarzany mit? Jedna z tych teorii dietetycznych więcej
data: 21.01.2015 r. Zafałszowane masło
 Zafałszowane masło Znane masło nie jest… masłem Masło produkowane przez dużego producenta tak naprawdę nie było… masłem – ustalił UOKiK i nałożył na niego gigantyczną karę.   Od 80 do 90% tłuszczu mlecznego i ani grama roślinnego – to składnik masła. Tymczasem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że masło firmy Masmal Dairy było zafałszowane tłuszczem roślinnym, więcej
data: 14.01.2015 r. Kontrola produktów na prąd
 Kontrola produktów na prąd Niedociągnięcia w informowaniu Niemal co trzeci produkt wykorzystujący energię elektryczną (m.in. pralki, klimatyzatory, lampy) nie spełnia wymogów dotyczących oznakowania oraz towarzyszącej dokumentacji.   W 2014 roku Inspekcja Handlowa badała, czy produkty wprowadzone do obrotu są właściwie oznakowane i towarzyszy im dokumentacja, zgodnie z rozporządzeniami Komisji Europejskiej. więcej