Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 26.01.2016 r. Nowa piramida żywienia
 Nowa piramida żywienia Podstawa to ruch

Podstawą nowej piramidy zdrowego żywienia z 2016 r. są różne formy aktywności fizycznej, a nie – jak do tej pory – konkretne produkty spożywcze. Co jeszcze zmieniło się w zaleceniach dotyczących zdrowego odżywiania i trybu życia?

 

Nowa wersja piramidy jest zgodna z najnowszymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Poza wysiłkiem fizycznym propagują one dietę, w której powinno być jak najmniej cukrów, soli i tłuszczu, a jak najwięcej błonnika (czyli warzyw i owoców oraz produktów zbożowych).

 

– Nie tylko to, co jemy, ale również to, jak często jesteśmy aktywni fizycznie, decyduje o naszym zdrowiu – dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, prof. Mirosław Jarosz. – Z tego powodu zmieniliśmy nazwę piramidy, teraz jest to piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej – dodaje. Ważny jest każdy rodzaj aktywności, zarówno bieganie i jazda na rowerze, jak również spacery oraz wchodzenie po schodach. Ważne także, żeby wysiłek był regularny, najlepiej 30-45 minut dziennie.

 

Według prof. Jarosza wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie korzystnych dla zdrowia substancji i wpływa na przemianę materii. Działa on podobnie jak cenne składniki pokarmowe, wchodzi z nimi w korzystne interakcje, chroni przed nadwagą i otyłością, wydłuża życie.

 

Spośród produktów spożywczych najważniejsze są warzywa i owoce. – Należy sięgać po nie jak najczęściej. Badania nie pozostawiają wątpliwości, że każda ich porcja zmniejsza ryzyko wielu schorzeń, w tym głównie chorób sercowo-naczyniowych oraz nowotworów, i wydłuża życie – akcentuje prof. Jarosz. Dziennie powinno się spożywać co najmniej 400 g tych produktów. Trzy czwarte dziennego spożycia powinno przypadać na warzywa, a jedna czwarta – na owoce.

 

– Niepokojące jest jednak, że od 2010 r. spada w Polsce spożycie warzyw i owoców, co może w przyszłości zwiększyć zachorowalność naszych rodaków na zawały serca, udary mózgu i choroby nowotworowe – zwraca uwagę prof. Jarosz.

 

Na trzecim miejscu w nowej piramidzie są produkty zbożowe, w tym szczególnie pełnoziarniste (z tzw. pełnego przemiału). Powinny być one spożywane podczas większości posiłków. Kolejne miejsce zajmuje mleko. Należy wypijać dziennie co najmniej dwie duże szklanki tego napoju, który można zastąpić jogurtem i kefirem lub częściowo – serem.

 

Dopiero na piątym miejscu są produkty mięsne, które powinny być jedynie dodatkiem do warzyw, w tym roślin strączkowych, oraz produktów zbożowych. Najbardziej zalecane są ryby i jaja, a najmniej czerwone mięso i wędliny. Powinno się spożywać tygodniowo nie więcej niż 0,5 kg wołowiny, wieprzowiny i drobiu oraz wędlin.

 

– Czerwone mięso uznano niedawno za kancerogenne, jego spożycie należy ograniczyć, lepiej je zastąpić rybami i drobiem, ale spożycie ryb w naszym kraju ostatnio spadło – podkreśla prof. Jarosz.

 

Na ostatnim miejscu, na szczycie piramidy, postawiono tłuszcze, których spożycie powinno być ograniczane, szczególnie tłuszczów zwierzęcych. – Od 1992 r. w diecie Polaków spożycie tłuszczów zwierzęcych spadło, co jest korzystne, ale jednocześnie niepokojąco wzrosła konsumpcja tłuszczów roślinnych – mówi prof. Jarosz.

 

Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że ogółem spożycie tłuszczów zwiększyło się w naszym kraju trzykrotnie, co przyczyniło się do wzrostu nadwagi i otyłości. Dzieci z nadwagą i otyłych jest u nas trzy, cztery razy więcej niż przed ponad 20 laty. Najwięcej jest ich w woj. mazowieckim, gdzie prawie co trzeci nastolatek w wieku 10-15 lat ma kłopoty tuszą.

 

W piramidzie nie znalazło się miejsce dla cukru i słodyczy, bo należy ich unikać. Można je zastąpić owocami i orzechami. Lepiej również nie dosalać potraw, a gotowe produkty spożywcze, które kupujemy, powinny mieć niską zawartość soli, ponieważ zwiększa ona ryzyko zawału serca i udaru mózgu oraz raka żołądka. – Można ją zastępować ziołami, takimi jak rozmaryn, oregano, tymianek, kurkuma, imbir i cynamon, tym bardziej, że poprawiają smak i mają wiele cennych składników – proponuje prof. Jarosz.

 

Na nasze zdrowie wpływa również wypijanie odpowiedniej ilości płynów. Dziennie należy spożywać co najmniej 1,5 litra płynów. Eksperci, poza wodą i sokami, zalecają picie kawy i herbaty. Od trzech do pięciu filiżanek kawy dziennie, również tej bezkofeinowej, zmniejsza ryzyko wielu chorób, takich jak udary mózgu i cukrzyca, a nawet choroby Alzheimera i choroby Parkinsona.

Źródło:www.naukawpolsce.pap.pl

data: 09.02.2016 r. Kontrola restauracji z kuchnią zagraniczną
 Kontrola restauracji z kuchnią zagraniczną Zanim zjesz Kong phadprik thai dam – takie danie oferował jeden ze skontrolowanych restauratorów. Niestety, informował jedynie o egzotycznej nazwie, zamiast o polskiej i składnikach potrawy. W pierwszym dniu chińskiego Nowego Roku, Inspekcja Handlowa przypomina o tym, na co zwracać uwagę, kiedy korzystamy z oferty barów serwujących dania kuchni zagranicznych.   Lżejsza więcej
data: 26.11.2015 r. Odchudzanie
 Odchudzanie Dłuższa przerwa od jedzenia pomaga schudnąć Wydłużenie okresu przerwy w jedzeniu w ciągu doby pomaga schudnąć.   W dzisiejszych czasach wiele osób jada nieregularnie. Śniadanie, obiad, kolacja o stałych porach – tak było dawniej. Dziś często łapiemy w biegu przekąskę za przekąską, a dopiero wieczorem jemy dużo i… nie zawsze zdrowo. Efekt? Nadprogramowe kilogramy.   Jedzenie więcej
data: 06.11.2015 r. Wstrzymanie lotów na Bliskim Wschodzie
 Wstrzymanie lotów na Bliskim Wschodzie Kto dostanie odszkodowanie Z powodu zagrożenia terroryzmem Lufthansa wstrzymała loty na Półwysep Synaj i do znanego egipskiego miasta urlopowego Sharm el-Sheikh. Czy pasażerowie mogą domagać się odszkodowania od linii lotniczych?   Wstrzymanie lotów to środek ostrożności zalecony przez brytyjskie, irlandzkie, ukraińskie oraz francuskie władze na podstawie poważnego zagrożenia więcej
data: 31.10.2015 r. Mięso a rak
 Mięso a rak Czy zrezygnować z wędlin? Najnowsze badania WHO klasyfikują wędliny jako rakotwórcze. Zaś mięso czerwone, na przykład wieprzowina czy wołowina, jest podejrzewane o powodowanie raka. Czy to oznacza, że każda zjedzona kiełbaska staje się zagrożeniem dla naszego życia? Specjalnie dla Was Pro-Test analizuje wyniki najnowszych badań i daje wskazówki, jak zdrowo jeść.   WHO więcej
data: 27.10.2015 r. Zdrowie
 Zdrowie Europa nadużywa alkoholu Europejczycy najbardziej na świecie nadużywają alkoholu i najczęściej palą papierosy, a niedługo mogą być najbardziej otyli – wynika z raportu WHO.   W opracowaniu Światowej Organizacji Zdrowia uwzględniono 53 kraje, zarówno państwa Unii Europejskiej, jak również Izrael oraz kraje dawnego bloku sowieckiego, takie jak na przykład więcej
data: 13.10.2015 r. Odporność
 Odporność Przyroda jak lekarstwo Obcowanie z przyrodą chroni przed rozwojem wielu groźnych chorób, bo zapewnia wzmocnienie systemu odpornościowego.   Analiza setek badań poświęconych relacji pomiędzy spędzaniem czasu na łonie natury a zdrowiem psychicznym i fizycznym pozwoliła stwierdzić, że przyroda zapobiega występowaniu wielu chorób, w tym depresji, cukrzycy, raka więcej
data: 22.08.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …nocne lampki z Ikei Po tym, jak mały chłopiec został porażony prądem, lampki Patrull z Ikei są wycofywane ze sprzedaży. Osoby, które kupiły lampkę, powinny niezwłocznie przestać jej używać.   Dziewiętnastomiesięczny chłopiec został porażony prądem i zraniony w dłoń, kiedy usiłował wyciągnąć nocną lampkę z gniazdka elektrycznego, a plastikowa osłona lampki odpadła. więcej
data: 02.07.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczne meble Tchibo Meble balkonowe marki Tchibo mogą być powodem wypadku.   Zestawy mebli balkonowych (numer artykułu 313300, 313301) dostępne w sklepie internetowym Tchibo w Polsce w kolekcji 9/2015 w lutym bieżącego roku, mogą być niebezpieczne dla użytkowników.   Jak poinformowała spółka Tchibo, oparcia krzeseł mogą ulec pęknięciu i spowodować wypadek. Wszyscy więcej
data: 01.07.2015 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczną zabawkę Drewniany robot marki Tiger może stwarzać zagrożenie dla dzieci.   Jak poinformował producent, drewniana zabawka – robot z ruchomymi kończynami i uszami – może stwarzać zagrożenie dla dzieci. Podczas zabawy odłączały się w niej małe elementy – uszy robota – które mogą powodować zadławienie.   Feralny robot ma numer produktu: więcej