Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 12.10.2009 r. Turystyka
 Turystyka Kara dla Triady

Biuro podróży Triada musi zapłacić ponad 4 mln zł kary za stosowanie nieuczciwych praktyk. Chodzi o to, że po podniesieniu ceny biuro nie zgadzało się na rezygnację klientów z wycieczki i zwrot wpłaconych przez nich pieniędzy.


Kara została nałożona decyzją Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie bowiem z ustawą koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę, biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę. Tymczasem UOKiK ustalił, że Triada nie wywiązywała się z tych obowiązków w momencie podniesienia kosztów wyjazdu.


Operator turystyki informował o podwyższeniu ceny imprezy ze względu na wzrost kosztów transportu, uniemożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy z jednoczesnym zwrotem całej wpłaconej przez niego kwoty. Ponadto do przesyłanego swoim klientom pisma biuro nie dołączało żadnych dokumentów, które potwierdzałyby zasadność podniesienia ceny imprezy. Triada informowała jedynie, że podwyżka związana jest ze zwiększeniem cen przelotów przez przewoźnika lotniczego. Zgodnie z ustawą podnosząc cenę wycieczki biuro podróży musi przedstawić dokumenty, na przykład w postaci kopii odpowiednich pism, które będą uzasadniały wzrost kosztów naszego wyjazdu.


Cieszy fakt, że jeszcze w trakcie postępowania Triada zmieniła inną zakwestionowaną przez Urząd praktykę – w umowach konsumenci mogą już dzisiaj znaleźć godzinę wyjazdu i powrotu z imprezy turystycznej. Obowiązek podawania tych informacji nakłada ustawa o usługach turystycznych.


Ukaranej Triadzie przysługuje jeszcze prawo do odwołania się od decyzji UOKiK-u do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

data: 09.10.2009 r. Paliwo
 Paliwo Biopaliwo ze śmieci Zastępując benzynę biopaliwem ze śmieci, można zredukować światowe emisje dwutlenku węgla od 29,2 do 86,1% – wyliczyli naukowcy z Singapuru i Szwajcarii.

Ich zdaniem, przemiana zanieczyszczeń w biopaliwo może być odpowiedzią zarówno na kryzys wzrostu zapotrzebowania na energię, jak i problem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Wyniki nowego badania opublikowano w piśmie „Global Change Biology Bioenergy” więcej
data: 08.10.2009 r. Dieta
 Dieta Jedzenie słodyczy powoduje agresję? Dzieci, które codziennie jedzą słodycze, częściej wyrastają na dorosłych skłonnych do agresji i przemocy. Do takiego wniosku doszli brytyjscy naukowcy, których badania publikuje „British Journal of Psychiatry”.

Naukowcy z Uniwersytetu w Cardiff po raz pierwszy zbadali wpływ diety dzieci na ich skłonność do przemocy w życiu dorosłym. więcej
data: 02.10.2009 r. Nawigacja
 Nawigacja Co do dwóch metrów Margines błędu dla systemu GPS zmniejszy się z około dziesięciu do dwóch metrów. A to za sprawą europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS, z ang. European Geostationary Navigation Overlay Service), który ma za zadanie zwiększyć dokładność sygnałów wykorzystywanych do nawigacji satelitarnej w Europie.   EGNOS powstał z inicjatywy więcej
data: 25.09.2009 r. Dieta
 Dieta Tłusto i słodko od najmłodszych lat McDonald’s, Burger King i KFC wciąż adresują swoje reklamy do dzieci. Dodajmy, że chodzi o reklamy żywności zbyt tłustej, zbyt słodkiej i zbyt słonej.   Mimo że wiele mówi się o niezdrowej diecie najmłodszych konsumentów i szerzącej się w związku z nią plagą otyłości, sieci fast foodów wciąż serwują niezdrowe dania przeznaczone więcej
data: 23.09.2009 r. Banki
 Banki Nieuczciwe banki BZ WBK i Santander Consumer Bank – te dwa banki nie udzielają konsumentom rzetelnych informacji o swojej ofercie – uznał UOKiK. BZ WBK, zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wprowadzał konsumentów w błąd odnośnie swojej oferty Konto24 prestiż. Urząd zakwestionował informacje zamieszczane w ulotkach reklamowych i na oficjalnej stronie więcej
data: 21.09.2009 r. Zdrowie
 Zdrowie Trujące liście w rukoli – Konsument znalazł trującą roślinę o nazwie starzec (Senecio) w opakowaniu rukoli, którą kupił w supermarkecie sieci Plus w Niemczech – poinformowały niedawno niemieckie media. Starzec może być przyczyną śmiertelnego uszkodzenia wątroby. Jego liście do złudzenia przypominają liście jadalnej rukoli.   Niecodzienne znalezisko niemieckiego konsumenta więcej
data: 18.09.2009 r. Bakterie pod prysznicem
 Bakterie pod prysznicem Zdrowie Codzienny prysznic oznacza, że na twarz spada nam deszcz mikroorganizmów, z których część może być groźna dla zdrowia. O wynikach najnowszych badań informuje ostatni numer „Proceedings of the National Academy of Science”.

Naukowcy z amerykańskiego University of Colorado w Boulder sięgnęli ostatnio po nowoczesne metody badawcze i przeanalizowali więcej
data: 04.09.2009 r. UE inwestuje w tworzenie niezależnych konsumenckich czasopism w sześciu krajach, w tym w Polsce
 UE inwestuje w tworzenie niezależnych konsumenckich czasopism w sześciu krajach, w tym w Polsce Niezależne testy w Polsce Wczoraj w Brukseli opublikowano ostateczne rezultaty trwającego trzy lata projektu UE współfinansowanego przez Komisję Europejską, dotyczącego niezależnych porównawczych testów produktów. Organizacje i czasopisma konsumenckie w Polsce, na Cyprze, w Czechach, Rumunii, Słowenii i na Węgrzech otrzymały wsparcie merytoryczne i finansowe. Polskę w projekcie reprezentowała więcej
data: 30.08.2009 r. Witamy na naszej nowej stronie!
 Witamy na naszej nowej stronie! Nowa strona ″Świat Konsumenta″ to od teraz PRO-TEST. Przez dziewięć lat istnienia nasz magazyn przechodził kolejne zmiany. Cały czas staramy się go ulepszać. Teraz zmieniliśmy tytuł, zmienił się też wydawca. Jest nim dziś Fundacja PRO-TEST. Nie zmienia się tylko jedno: niezależne testy, które publikujemy od lat i ludzie, którzy tworzą magazyn. więcej