Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 16.10.2009 r. Energia
 Energia Enion ukarany

Zakład Energetyczny Enion ograniczał konsumentom możliwość reklamowania wadliwie działających urządzeń do pomiaru zużytej energii elektrycznej – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 8 mln zł.


Postępowanie w sprawie spółki Enion zaczęło się, kiedy ta odmówiła konsumentowi korekty należności za dostarczoną energię elektryczną, mimo że urządzenie pomiarowe zawyżało jej zużycie.


W trakcie postępowania UOKiK sprawdzał między innymi procedury reklamacji stosowane przez Enion dotyczące prawidłowości działania liczników rejestrujących zużycie energii. Zgodnie z prawem każdy może zgłosić przedsiębiorstwu energetycznemu reklamację urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego, w tym również żądać jego laboratoryjnego sprawdzenia. Jeżeli nie stwierdzono by nieprawidłowości w jego działaniu, klient zakładu energetycznego może zostać obciążony kosztami badania. Konieczne jest jednak wcześniejsze laboratoryjne sprawdzenie takiego urządzenia.


Tymczasem według UOKiK-u wynika, że Enion obciążał konsumentów kosztami już po wstępnym zbadaniu urządzenia przez swojego pracownika. Sprawdzanie urządzenia przez przedsiębiorstwo energetyczne we własnym zakresie jest jedynie badaniem orientacyjnym, którego wyniki nie mogą być podstawą do stwierdzenia z całą pewnością, że urządzenie nie funkcjonuje poprawnie. Tym samym nie można na podstawie tych wyników obciążać konsumentów kosztami jego przeprowadzenia. Podstawę taką może stanowić jedynie badanie laboratoryjne.


Co więcej, Urząd zakwestionował także sposób postępowania przedstawicieli spółki przy sprawdzaniu, czy urządzenie pomiarowe funkcjonuje poprawnie. Dla każdego typu licznika energii elektrycznej ustalony jest dopuszczalny limit błędu wskazań. Jeżeli konsument ma wątpliwość co do poprawności jego działania, jest on sprawdzany za pomocą licznika wzorcowego. Jeżeli badanie wykaże, że wskazania urządzenia mieszczą się w granicach dopuszczalnego limitu jest on uznawany za sprawnie działający i nie podlega dalszemu sprawdzaniu. Tymczasem, jak ustalił UOKiK, Enion oceniając poprawność licznika stosował zawyżone limity – za wadliwy uznawał dopiero taki licznik, którego wskazania przekraczały co najmniej dwukrotnie dopuszczalną granicę błędu.


UOKiK nakazał zakładowi energetycznemu zmianę powyższych praktyk. Na przedsiębiorcę została nałożona również kara w wysokości 8,5 mln zł. Ponadto spółka Enion została zobowiązana do opublikowania w dodatkach lokalnych do wybranych dzienników wydawanych na terenie działania spółki oświadczenia informującego o bezprawności działania. Decyzja nie jest ostateczna. Jak informuje UOKiK, przedsiębiorca odwołał się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

data: 23.11.2009 r. Wynalazki
 Wynalazki Nie płacz! Dlaczego dziecko płacze? Odpowiedzi na to pytanie rodzice szukają od wieków. Teraz z pomocą ma przyjść im aplikacja iPhone, która – jak twierdzą jej producenci – jest w stanie rozpoznać pięć różnych rodzajów płaczu niemowlęcia.   Przedstawiciele hiszpańskiej firmy, Biloop Technologic, która wypuściła na rynek aplikację, więcej
data: 12.11.2009 r. Zdrowie
 Zdrowie Śpij na zapas Odsypianie w czasie weekendów nie rekompensuje nam ciągłego braku snu – donoszą amerykańscy naukowcy. Fizjologiczne następstwa niewyspania będziemy odczuwali co najmniej przez tydzień, nawet jeśli po kilku ciężkich i bezsennych dniach zwiększymy sobie dawkę snu – czytamy w dzienniku „New York Times”.

W 2003 więcej
data: 11.11.2009 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczne ładowarki Nokia Nokia wycofuje ładowarki do telefonów. Akcja dotyczy 14 mln urządzeń na całym świecie wyprodukowanych w 2009 r. Wadliwa ładowarka może się otworzyć. Dotknięcie jej wewnętrznych komponentów podczas ładowania, grozi porażeniem prądem. Firma bezpłatnie wymienia ładowarki na nowe.
Akcją wymiany wadliwych ładowarek objęte są urządzenia więcej
data: 29.10.2009 r. Bezpieczeństwo
 Bezpieczeństwo Ryzykowny sen Kołdry, śpiwory i materace do łóżeczek – z tymi przedmiotami dla niemowląt wiąże się więcej śmiertelnych wypadków, niż z jakimikolwiek innymi produktami dla dzieci. Dlatego mają zostać zaostrzone normy dotyczące ich bezpieczeństwa.   Jest zielone światło dla poprawy bezpieczeństwa małych dzieci podczas snu – poinformowała Komisja więcej
data: 26.10.2009 r. Kursy językowe
 Kursy językowe Kara dla TFLS Ograniczanie prawa do rozwiązania umowy? Wyższe niż dopuszczalne odsetki za opóźnienia w zapłacie za kurs angielskiego? To praktyki szkół językowych, które są niedozwolone. Przekonała się o tym szkoła TFLS, której umowy skontrolował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podwyższanie ceny kursu, gdy zmniejszy się liczba uczestników więcej
data: 23.10.2009 r. Test prostownic do włosów
 Test prostownic do włosów Gorące uchwyty Chcesz mieć gładkie włosy? Możesz w tym celu użyć prostownicy. Możesz się też… oparzyć.

Połowa z 10 prostownic przetestowanych przez szwajcarski magazyn konsumencki „K-Tipp” rozgrzewa się do wysokich temperatur. I nie chodzi tu tylko o powierzchnie płytek grzejnych. Również uchwyty i obudowy robią się gorące podczas prostowania włosów. więcej
data: 21.10.2009 r. Telewizja
 Telewizja Najlepsze programy Najlepsze jesienne propozycje programowe przygotował TVN – wynika z badania przeprowadzonego wśród internautów.
50,5% internautów uznało, że najciekawszą ramówkę na jesień 2009 r. zaoferował TVN, który proponuje widzom między innymi seriale „Naznaczony”, „Brzydula”, „39 i pół” więcej
data: 14.10.2009 r. Turystyka
 Turystyka 90 tys. zgubionych bagaży Każdego dnia 90 tys. bagaży na świecie leci nie tam, gdzie ich właściciele. W samej Europie liczba zagubionych walizek, toreb i plecaków w ruchu lotniczym wynosi 10 tys. Czy te statystyki da się poprawić?

Odpowiedzi na to pytanie szuka Komisja Europejska. Jej eksperci sprawdzają, czy istniejący system przewożenia bagażu w samolotach można udoskonalić tak, aby zgubiony bagaż nie spędzał snu z oczu aż tylu podróżnym. więcej
data: 12.10.2009 r. Turystyka
 Turystyka Kara dla Triady Biuro podróży Triada musi zapłacić ponad 4 mln zł kary za stosowanie nieuczciwych praktyk. Chodzi o to, że po podniesieniu ceny biuro nie zgadzało się na rezygnację klientów z wycieczki i zwrot wpłaconych przez nich pieniędzy.
Kara została nałożona decyzją Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie bowiem z ustawą koszt imprezy, więcej