Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 25.01.2010 r. Operatorzy internetowi
 Operatorzy internetowi Ukarani za reklamy

„Notebook z modemem za 1 zł”, „Najszybszy internet w komórce. Bez limitu”; „Telefonia cyfrowa za 1 zł przez 2 miesiące” – między innymi takimi hasłami Aster, Vobis oraz operator sieci Era kusiły konsumentów. UOKiK uznał, że spółki wprowadziły konsumentów w błąd i nałożył karę finansową w łącznej wysokości ponad 9 mln zł.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem treści reklam, które promują nowe usługi. Tylko w ubiegłym roku Urząd przeprowadził około 20 postępowań dotyczących reklamy. Jedno z nich dotyczyło działań spółki PTC (operator sieci Era). Chodziło o reklamę, w której słyszymy: „Najszybszy internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł”. Sugerując się takim przekazem konsument mógł nabrać przekonania, że otrzyma nielimitowany dostęp do internetu, po bardzo niskiej cenie. Era nie zaznaczyła jednak, że regulamin usługi przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB w każdym cyklu rozliczeniowym), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. UOKiK uznał, że operator reklamą swoich usług wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na PTC karę – 8,7 mln zł.

 

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także kampanie spółki Aster promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej oraz internetu. W reklamach stosowano sformułowania według schematu „X miesięcy po Y zł”, co wprowadzało konsumentów w błąd co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty. Konsument, czytając reklamę mógł uznać, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc, czyli kolejne 30 dni od dnia zawarcia umowy – zawierając umowę 15 stycznia mógł oczekiwać, że będzie korzystał z danej oferty promocyjnej, pod hasłem na przykład „dwa miesiące po 1 zł” do 15 marca. Tymczasem okazało się, że operator za początek okresu rozliczeniowego uznawał pierwszy dzień miesiąca w którym rozpoczęto świadczenie usług. Jeśli więc konsument zawarł umowę w połowie miesiąca, to „tracił” 15 dni promocji. Prezes UOKiK-u uznała, że operator swoim przekazem reklamowym wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na spółkę karę w wysokości blisko 400 tys. zł.

 

Stosowanie nieuczciwych praktyk UOKiK zarzucił także spółce Vobis. Reklamowała ona usługę mobilnego internetu, dostępnego wraz z komputerem przenośnym za 1 zł. Na podstawie powtarzanego w mediach przekazu konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem w bardzo atrakcyjnej cenie. W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł, wtedy gdy konsument zakupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. W ocenie ekspertów UOKiK-u, zarówno hasła stosowane przez spółkę w kampanii reklamowej – „Notebook z modemem iPlus za 1 zł”, jak i elementy graficzne wykorzystane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd – napis „1 zł” pojawiał się na ekranie laptopa, a nie na modemie. Za wprowadzanie w błąd spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości ponad 177 tys. zł.

 

Oprócz kary finansowej spółki PTC oraz Vobis mają przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Przedsiębiorcy muszą również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii. Decyzje nie są jednak ostateczne i przedsiębiorcy mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za stosowanie podobnych praktyk w 2008 r. UOKiK ukarał operatora sieci Plus za reklamę „iPlus dla Ciebie”. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał tę decyzję.

 

Zanim więc skusi nas slogan reklamowy, warto dokładniej sprawdzić w regulaminie promocji, jak chwytliwe hasło ma się do rzeczywistości. Zawsze warto być konsumentem podejrzliwym. 

data: 19.06.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Salmonellę w popularnym sezamie Bakterie Salmonella wykryto w próbce sezamu Kresto. Jego spożycie może spowodować zatrucie pokarmowe. Sprawdź, czy nie masz zanieczyszczonej partii sezamu w domu.   Bakterie w sezamie Kresto wykryła Państwowa Inspekcja Sanitarna w trakcie kontroli. Zbadano pięć próbek. Salmonella Amsterdam i Salmonella Livingstone znajdowały się w jednej z nich. Chodzi więcej
data: 24.04.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Olej z przekroczoną normą Olej z ryżu 100% marki MI’RA zawiera zbyt dużo szkodliwych dla zdrowia estrów glicydowych oraz estrów 3-monochloropropanodiolu (3-MCPD).   Badania oleju przeprowadziła Państwowa Inspekcja Sanitarna. Ich wyniki stwierdziły przekroczenie najwyższego dopuszczalnego poziomu estrów glicydowych (2332 ± 676 μg/kg) oraz estry 3-monochloropropanodiolu więcej
data: 21.08.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …chusteczki Bambino, w których mogą rozwijać się bakterie Firma Nivea, producent marki Bambino, poinformowała, że chusteczki spłukiwane Bambino Dzieciaki mogą nie spełniać standardów jakości. Jeśli masz je w domu, przestań ich używać, gdyż istnieje ryzyko rozwoju w nich bakterii.   Dokładnie chodzi o chusteczki spłukiwane toaletowe Bambino Dzieciaki o zapachu gruszki oraz o zapachu brzoskwini o numerach partii, więcej
data: 17.04.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Salmonellę w sezamie Masz ten sezam łuskany w domu? Nie jedz go! Może zawierać bakterie Salmonelli.   Ostrzeżenie o zagrożeniu dla zdrowia wydał Główny Inspektorat Sanitarny. W sezamie łuskanym wyryto bowiem pałeczki bakterii Salmonella.   Chodzi o sezam łuskany marki Radix-Bis w opakowaniach 300 g.   Jeśli masz powyższy sezam w domu, koniecznie sprawdź jego numer więcej
data: 19.03.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wafle z Salmonellą Jeśli kupiłeś wafle firmy Tadex, koniecznie sprawdź numer partii. Część z nich może bowiem zawierać Salmonellę.   O zagrożeniu poinformował Główny Inspektorat Sanitarny. Do wafli suchych produkowanych przez Zakład Handlowo-Usługowy \"Tadex\" Tadeusz Koniak wykorzystano mleko w proszku zanieczyszczone bakterią Salmonella Anatum.   Państwowa Inspekcja więcej
data: 27.02.2019 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wafle z Rossmanna W waflach kukurydzianych sprzedawanych w Rossmannie mogą znajdować się kawałki metalu. Ich spożycie wiąże się z ryzykiem zranienia przewodu pokarmowego. Sklep rozpoczął akcję wycofywania wafli. Sprawdź, czy nie masz ich w domu!   Chodzi o wafle marki enerBiO wafle kukurydziane z solą morską 115 g oraz Genuss Plus wafle kukurydziane solone 115 g. więcej
data: 19.06.2018 r. Żywność
 Żywność Skażone jaja wycofywane ze sklepów Jaja z zawartością antybiotyków przekraczających dopuszczalny limit, trafiły do polskich sklepów. Trwa akcja ich wycofywania.   Główny Inspektorat Sanitarny ostrzegł, że do obrotu trafiły jaja z antybiotykami. Jaja były sprzedawane w sieciach sklepów Biedronka, Carrefour oraz Piotr i Paweł, ale niewykluczone, że były dostępne i w innych więcej
data: 26.02.2018 r. Decyzja Komisji Europejskiej
 Decyzja Komisji Europejskiej Ze sklepów zniknie masło orzechowe i mleko kokosowe Masła orzechowego, mleka kokosowego i jeszcze paru innych produktów roślinnych, których nazwy wskazują, że mamy do czynienia z przetworami mlecznymi, nie będzie można sprzedawać w polskich sklepach – uznała Komicja Europejska.   Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 14 czerwca 2017 r. wchodzi w życie. Jego sędziowie uznali, że producenci nie mogą więcej
data: 28.11.2017 r. Reklama wprowadzająca w błąd
 Reklama wprowadzająca w błąd Gigantyczna kara dla producenta suplementów Reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd – uznał UOKiK i nałożył na producenta suplementów olbrzymia karę.   Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane więcej