Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 25.01.2010 r. Operatorzy internetowi
 Operatorzy internetowi Ukarani za reklamy

„Notebook z modemem za 1 zł”, „Najszybszy internet w komórce. Bez limitu”; „Telefonia cyfrowa za 1 zł przez 2 miesiące” – między innymi takimi hasłami Aster, Vobis oraz operator sieci Era kusiły konsumentów. UOKiK uznał, że spółki wprowadziły konsumentów w błąd i nałożył karę finansową w łącznej wysokości ponad 9 mln zł.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem treści reklam, które promują nowe usługi. Tylko w ubiegłym roku Urząd przeprowadził około 20 postępowań dotyczących reklamy. Jedno z nich dotyczyło działań spółki PTC (operator sieci Era). Chodziło o reklamę, w której słyszymy: „Najszybszy internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł”. Sugerując się takim przekazem konsument mógł nabrać przekonania, że otrzyma nielimitowany dostęp do internetu, po bardzo niskiej cenie. Era nie zaznaczyła jednak, że regulamin usługi przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB w każdym cyklu rozliczeniowym), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. UOKiK uznał, że operator reklamą swoich usług wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na PTC karę – 8,7 mln zł.

 

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także kampanie spółki Aster promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej oraz internetu. W reklamach stosowano sformułowania według schematu „X miesięcy po Y zł”, co wprowadzało konsumentów w błąd co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty. Konsument, czytając reklamę mógł uznać, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc, czyli kolejne 30 dni od dnia zawarcia umowy – zawierając umowę 15 stycznia mógł oczekiwać, że będzie korzystał z danej oferty promocyjnej, pod hasłem na przykład „dwa miesiące po 1 zł” do 15 marca. Tymczasem okazało się, że operator za początek okresu rozliczeniowego uznawał pierwszy dzień miesiąca w którym rozpoczęto świadczenie usług. Jeśli więc konsument zawarł umowę w połowie miesiąca, to „tracił” 15 dni promocji. Prezes UOKiK-u uznała, że operator swoim przekazem reklamowym wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na spółkę karę w wysokości blisko 400 tys. zł.

 

Stosowanie nieuczciwych praktyk UOKiK zarzucił także spółce Vobis. Reklamowała ona usługę mobilnego internetu, dostępnego wraz z komputerem przenośnym za 1 zł. Na podstawie powtarzanego w mediach przekazu konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem w bardzo atrakcyjnej cenie. W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł, wtedy gdy konsument zakupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. W ocenie ekspertów UOKiK-u, zarówno hasła stosowane przez spółkę w kampanii reklamowej – „Notebook z modemem iPlus za 1 zł”, jak i elementy graficzne wykorzystane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd – napis „1 zł” pojawiał się na ekranie laptopa, a nie na modemie. Za wprowadzanie w błąd spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości ponad 177 tys. zł.

 

Oprócz kary finansowej spółki PTC oraz Vobis mają przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Przedsiębiorcy muszą również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii. Decyzje nie są jednak ostateczne i przedsiębiorcy mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za stosowanie podobnych praktyk w 2008 r. UOKiK ukarał operatora sieci Plus za reklamę „iPlus dla Ciebie”. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał tę decyzję.

 

Zanim więc skusi nas slogan reklamowy, warto dokładniej sprawdzić w regulaminie promocji, jak chwytliwe hasło ma się do rzeczywistości. Zawsze warto być konsumentem podejrzliwym. 

data: 17.02.2010 r. Żywność
 Żywność Aromat na schudnięcie Pokarm syci nas tym bardziej, im bardziej złożony jest jego aromat – nawet, jeśli nasze nosy nie są w stanie tego rozpoznać. Odkrycie to może pomóc w opracowaniu nowych produktów dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami – informuje „New Scientist”.   Wpływ różnych zapachów na odczucie sytości badała ostatnio więcej
data: 04.02.2010 r. Żywność GMO
 Żywność GMO Twardy jak pomidor? Hinduscy uczeni stworzyli pomidory, które zachowują świeżość znacznie dłużej niż pomidory tradycyjne. Na razie wynalazek nie trafi jednak do polskich sklepów.   Mimo że badania nad modyfikowaniem genetycznym pomidorów prowadzone są od lat, dotychczas nie udało się stworzyć pomidora, w którym przedłużono by świeżość więcej
data: 02.02.2010 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wadliwe Toyoty Taka sytuacja może pojawiać się w najgorszych snach: mocno wciskasz pedał gazu, zdejmujesz z niego nogę, a samochód nie zwalnia – pedał się blokuje. Okazuje się, że to może zdarzyć się w rzeczywistości właścicielom Toyoty, Citroena C1 i Peugeota 107.   Toyota rozpoczęła w Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Europy bezpłatne akcje więcej
data: 30.01.2010 r. Zachowania konsumentów
 Zachowania konsumentów Napiwek za makijaż Odrobina szminki lub pudru na twarzy zwiększa przebojowość i pewność siebie. Teraz okazało się, że zwiększa także… otrzymywane napiwki.   Okazuje się, że kelnerki stosujące dobry makijaż częściej otrzymują od gości napiwki. Co więcej, napiwki te są o 25% większe niż sumy przekazywane koleżankom, które się nie malują. Takie wnioski płyną więcej
data: 26.01.2010 r. Zdrowie
 Zdrowie Wychowywanie dzieci obniża ciśnienie Choć może się to wydawać zaskakujące, najnowsze badania dowodzą, że osoby posiadające dzieci mają niższe ciśnienie krwi niż osoby, które rodzicami nie są.   Zdaniem Julianne Holt-Lunstad z Uniwersytetu Brighama Younga (USA) stres, który zwykle towarzyszy wychowywaniu dzieci jest niwelowany dzięki temu, że rodzice widzą w trosce o pociechy sens i więcej
data: 20.01.2010 r. Banki
 Banki Kredyt za parmezan Ser zabezpieczeniem kredytu? Choć brzmi niewiarygodnie, to prawda. Na razie w północnych Włoszech.   Pomysł przyjmowania długo dojrzewających serów jako zabezpieczenie pożyczek bankowych ma pomóc producentom serów, którym brakuje gotówki. To niecodzienne zabezpieczenie w zamian za kredyt przyjmują cztery banki w północnych więcej
data: 18.01.2010 r. Psychologia
 Psychologia Szczęśliwe weekendy Niezależnie od wykonywanego zawodu ludzie mają lepszy nastrój, więcej energii i mniej dolegliwości bólowych od piątkowego wieczoru aż do niedzieli popołudniu – wynika z kanadyjsko-amerykańskich badań przeprowadzonych wśród dorosłych pracowników.   Jak tłumaczą autorzy artykułu na łamach pisma „Journal of Social and Clinical więcej
data: 13.01.2010 r. Świńska grypa
 Świńska grypa Medyczny skandal Światowa Organizacja Zdrowia rozpocznie dochodzenie, aby zbadać, jak podchodziła do pandemii świńskiej grypy. Śledztwo jest odpowiedzią na zarzuty, iż WHO pandemię ogłosiła pod naciskiem firm farmaceutycznych.   – Największy skandal medyczny w historii – tak o ogłoszeniu pandemii świńskiej grypy przez WHO mówi Przewodniczący Zgromadzenia Parlamentarnego więcej
data: 11.01.2010 r. Zdrowie
 Zdrowie Rozmowa przez komórkę lekiem na Alzheimera? Do tej pory słyszeliśmy tylko o negatywnym wpływie używania telefonu komórkowego na nasze zdrowie. Ostatnio jednak amerykańscy naukowcy ogłosili zaskakujące wyniki badań, z których wynika, że promieniowanie emitowane przez komórki chroni przed chorobą Alzheimera.   Długotrwałe działanie fal elektromagnetycznych emitowanych przez telefony komórkowe więcej