Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 19.02.2010 r. Psychologia
 Psychologia Unikasz nowości? Możesz mieć depresję

Zły nastrój dodaje uroku rzeczom, które znamy. Z kolei poczucie szczęścia zwiększa atrakcyjność nowości.

 

To wyniki badań międzynarodowego zespołu psychologów, o których informuje czasopismo „Psychological Science”.

 

Fakt, że ludzie preferują znajome bodźce został opisany 100 lat temu przez brytyjskiego psychologa Edwarda Titchenera. Od tej pory pogląd ten potwierdzono w wielu badaniach.

 

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Radboud w Nijmegen w Holandii zastanawiali się jednak, czy większe upodobanie do znanych rzeczy jest regułą. Aby to sprawdzić, najpierw pokazywali uczestnikom swojego doświadczenia przypadkowy układ kropek przypominający konstelacje gwiazd. Badani mieli się z nim dobrze zapoznać. Następnie niektóre osoby wprowadzono w dobry, a inne w zły nastrój – prosząc, by przypomniały sobie radosne albo smutne zdarzenia z życia. Ich emocje podtrzymywano przez resztę testu przy pomocy odpowiedniej muzyki. Na koniec badani mieli oceniać atrakcyjność różnych układów kropek. Zmierzono też fizjologiczne reakcje ciała, które odzwierciedlają nasze emocje, takie jak zmiany przewodnictwa skóry spowodowane poceniem się czy zarejestrowane przy pomocy elektrod zmiany mimiki, na przykład lekki uśmiech lub zmarszczenie brwi.

 

Tak jak przewidywano, osoby zasmucone wykazywały klasyczne preferencje do znanego im układu kropek, a nawet uśmiechały się na jego widok. Jednak dobry nastrój powodował zmianę upodobań.

 

– Gdy czujesz się szczęśliwy, rzeczy znane ci i bliskie tracą urok. Natomiast nowości zyskują na atrakcyjności – komentuje prowadzący badania prof. Piotr Winkielman. Jest to związane z tym, że znane rzeczy kojarzą się z bezpieczeństwem, które jest przyjemne w sytuacjach stresu i zagrożenia, ale gdy wszystko dobrze się układa, może stać się nużące.

 

To dlatego chore lub smutne dziecko trzyma się kurczowo nogi mamy, ale to samo dziecko – nakarmione, wypoczęte i ogólnie zadowolone będzie radośnie dreptać eksplorując wszystkie zakamarki w okolicy.

 

Jak ocenia prof. Winkielman, odkrycie jego zespołu nie tylko przyczynia się do zrozumienia podstaw psychologii człowieka ale może też mieć wiele praktycznych zastosowań. Z pewnością wykorzystają je specjaliści od marketingu, reklamy czy tworzenia kampanii politycznych. – Z naszych badań wynika na przykład, że firma promująca nowe produkty powinna to robić w sposób stymulujący beztroski, radosny nastrój. Z kolei w gabinecie chirurga, który ludzie odwiedzają rzadko i w stresujących dla nich sytuacjach, powinno się unikać śmiałego wystroju, a wybierać raczej wygodny i powszechnie znany – tłumaczy prof. Winkielman

 

– Te badania pomagają nam również zrozumieć, dlaczego piastujący urzędy politycy, liczący na reelekcję rozpalają najpierw negatywne emocje i niepokoje w społeczeństwie, a później oferują w kampanii wypróbowane symbole, jak flaga narodowa i wartości rodzinne – podsumowuje badacz.

(naukawpolsce.pap.pl)

data: 31.03.2010 r. Szafa Polek
 Szafa Polek Jak ubierają się Polki? Czego dowiemy się, gdy zajrzymy do szaf Polek? Na przykład tego, że wbrew powszechnemu przekonaniu o tym, że ubierają się zachowawczo, wiele z nich na co dzień wybiera sportową elegancję, lecz tylko co dziesiąta podąża za najnowszymi trendami.   Wnioski z badania, przeprowadzonego na zlecenie Woolite przez MillwardBrown SMG/KRC, na pierwszy rzut oka wydają się więcej
data: 28.03.2010 r. Reklamy wycieczek
 Reklamy wycieczek Oferta (nie)specjalna Oferty wycieczek z reklam biur podróży zamieszczanych w gazetach nie zawsze są prawdziwe – wynika z badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii.   Połowa ofert turystycznych z reklam nie była dostępna za podaną w reklamie cenę. Okazywało się, że trzeba by za nie zapłacić od 9 do 86 funtów więcej od osoby. Wycieczka z reklamy często w rzeczywistości więcej
data: 25.03.2010 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …trujące kubki Kubki sprzedawane między innymi w sieci hipermarketów Carrefour zawierają trujące metale ciężkie – to wynik badań wykonanych przez Inspekcję Sanitarną.
Podczas rutynowej kontroli poznański Sanepid wykrył na zewnętrznym zdobieniu kubków przekroczony poziom szkodliwego kadmu i ołowiu. Zwiększona ilość tych pierwiastków więcej
data: 22.03.2010 r. Sprawy konsumentów
 Sprawy konsumentów Europejski Szczyt Konsumencki Usługi, internet, opłaty bankowe, wypożyczalnie samochodów, zielona energia i transport miejski – to obecnie gorące tematy dotyczące spraw konsumentów. W zeszłym tygodniu w Brukseli dyskutowali o nich przedstawiciele organizacji konsumenckich, przemysłu oraz świata polityki.   W dniach 18-19 marca 2010 r. w Brukseli odbył się Europejski więcej
data: 10.03.2010 r. Banki
 Banki Nieuczciwa reklama Bank PKO BP swoją reklamą wprowadzał konsumentów w błąd – uznał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.   W czasie kampanii reklamującej lokatę terminową bank informował, że „Max Lokata” jest oprocentowana w wysokości 6% w skali dwunastu miesięcy. Okres ten liczony był jednak nie od momentu podpisania umowy, ale od wyznaczonego przez więcej
data: 10.03.2010 r. Dieta
 Dieta Zabójcza sól Współpraca z przemysłem spożywczym na rzecz ograniczenia spożycia soli mogłaby zapobiec setkom tysięcy zawałów i udarów oraz znacznie obniżyć koszty leczenia.   Spożywanie zbyt dużych ilości soli jest jedną z głównych przyczyn wysokiego ciśnienia, na którego leczenie przeznacza się rocznie w USA ponad 73 mld dolarów. więcej
data: 05.03.2010 r. Uwaga na...
 Uwaga na... Niebezpieczne bazy do fotelików Maxi Cosi Bazy do fotelików samochodowych Maxi Cosi FamilyFix mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dziecka podczas wypadku.   Jak się dowiedziała Fundacja Pro-Test od swoich zachodnich partnerów, niektóre bazy Maxi Cosi FamilyFix wyprodukowane przed 3. marca 2010 r. mają wadę, która sprawi, że w razie wypadku baza prawdopodobnie więcej
data: 04.03.2010 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …pasy (nie)bezpieczeństwa Pasy bezpieczeństwa w samochodach Kia Venga mogą ulec uszkodzeniu i nie ochronić nas podczas wypadku – ostrzegają eksperci Euro NCAP.   Podczas przeprowadzania testów zderzeniowych pas bezpieczeństwa kierowcy uległ przecięciu w kontakcie z prowadnicami fotela pod wpływem obciążenia manekinem w czasie zderzenia czołowego.   Euro NCAP radzi wszystkim więcej
data: 28.02.2010 r. Wynalazki
 Wynalazki Sposób na hałaśliwych sąsiadów Dźwiękoodporne płytki z lateksu mogą okazać się zbawieniem dla mieszkańców bloków, którzy są już zmęczeni hałasami dochodzącymi zza cienkich ścian, z mieszkań sąsiadów.   Luksus mieszkania w ciszy dostępny jest dla niewielu. Zwłaszcza gdy mieszka się w bloku. Jak zniwelować hałas zza ściany? Być może cisza zapanuje w mieszkaniu więcej