Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 19.02.2010 r. Psychologia
 Psychologia Unikasz nowości? Możesz mieć depresję

Zły nastrój dodaje uroku rzeczom, które znamy. Z kolei poczucie szczęścia zwiększa atrakcyjność nowości.

 

To wyniki badań międzynarodowego zespołu psychologów, o których informuje czasopismo „Psychological Science”.

 

Fakt, że ludzie preferują znajome bodźce został opisany 100 lat temu przez brytyjskiego psychologa Edwarda Titchenera. Od tej pory pogląd ten potwierdzono w wielu badaniach.

 

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Radboud w Nijmegen w Holandii zastanawiali się jednak, czy większe upodobanie do znanych rzeczy jest regułą. Aby to sprawdzić, najpierw pokazywali uczestnikom swojego doświadczenia przypadkowy układ kropek przypominający konstelacje gwiazd. Badani mieli się z nim dobrze zapoznać. Następnie niektóre osoby wprowadzono w dobry, a inne w zły nastrój – prosząc, by przypomniały sobie radosne albo smutne zdarzenia z życia. Ich emocje podtrzymywano przez resztę testu przy pomocy odpowiedniej muzyki. Na koniec badani mieli oceniać atrakcyjność różnych układów kropek. Zmierzono też fizjologiczne reakcje ciała, które odzwierciedlają nasze emocje, takie jak zmiany przewodnictwa skóry spowodowane poceniem się czy zarejestrowane przy pomocy elektrod zmiany mimiki, na przykład lekki uśmiech lub zmarszczenie brwi.

 

Tak jak przewidywano, osoby zasmucone wykazywały klasyczne preferencje do znanego im układu kropek, a nawet uśmiechały się na jego widok. Jednak dobry nastrój powodował zmianę upodobań.

 

– Gdy czujesz się szczęśliwy, rzeczy znane ci i bliskie tracą urok. Natomiast nowości zyskują na atrakcyjności – komentuje prowadzący badania prof. Piotr Winkielman. Jest to związane z tym, że znane rzeczy kojarzą się z bezpieczeństwem, które jest przyjemne w sytuacjach stresu i zagrożenia, ale gdy wszystko dobrze się układa, może stać się nużące.

 

To dlatego chore lub smutne dziecko trzyma się kurczowo nogi mamy, ale to samo dziecko – nakarmione, wypoczęte i ogólnie zadowolone będzie radośnie dreptać eksplorując wszystkie zakamarki w okolicy.

 

Jak ocenia prof. Winkielman, odkrycie jego zespołu nie tylko przyczynia się do zrozumienia podstaw psychologii człowieka ale może też mieć wiele praktycznych zastosowań. Z pewnością wykorzystają je specjaliści od marketingu, reklamy czy tworzenia kampanii politycznych. – Z naszych badań wynika na przykład, że firma promująca nowe produkty powinna to robić w sposób stymulujący beztroski, radosny nastrój. Z kolei w gabinecie chirurga, który ludzie odwiedzają rzadko i w stresujących dla nich sytuacjach, powinno się unikać śmiałego wystroju, a wybierać raczej wygodny i powszechnie znany – tłumaczy prof. Winkielman

 

– Te badania pomagają nam również zrozumieć, dlaczego piastujący urzędy politycy, liczący na reelekcję rozpalają najpierw negatywne emocje i niepokoje w społeczeństwie, a później oferują w kampanii wypróbowane symbole, jak flaga narodowa i wartości rodzinne – podsumowuje badacz.

(naukawpolsce.pap.pl)

data: 10.03.2010 r. Banki
 Banki Nieuczciwa reklama Bank PKO BP swoją reklamą wprowadzał konsumentów w błąd – uznał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.   W czasie kampanii reklamującej lokatę terminową bank informował, że „Max Lokata” jest oprocentowana w wysokości 6% w skali dwunastu miesięcy. Okres ten liczony był jednak nie od momentu podpisania umowy, ale od wyznaczonego przez więcej
data: 10.03.2010 r. Dieta
 Dieta Zabójcza sól Współpraca z przemysłem spożywczym na rzecz ograniczenia spożycia soli mogłaby zapobiec setkom tysięcy zawałów i udarów oraz znacznie obniżyć koszty leczenia.   Spożywanie zbyt dużych ilości soli jest jedną z głównych przyczyn wysokiego ciśnienia, na którego leczenie przeznacza się rocznie w USA ponad 73 mld dolarów. więcej
data: 05.03.2010 r. Uwaga na...
 Uwaga na... Niebezpieczne bazy do fotelików Maxi Cosi Bazy do fotelików samochodowych Maxi Cosi FamilyFix mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dziecka podczas wypadku.   Jak się dowiedziała Fundacja Pro-Test od swoich zachodnich partnerów, niektóre bazy Maxi Cosi FamilyFix wyprodukowane przed 3. marca 2010 r. mają wadę, która sprawi, że w razie wypadku baza prawdopodobnie więcej
data: 04.03.2010 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …pasy (nie)bezpieczeństwa Pasy bezpieczeństwa w samochodach Kia Venga mogą ulec uszkodzeniu i nie ochronić nas podczas wypadku – ostrzegają eksperci Euro NCAP.   Podczas przeprowadzania testów zderzeniowych pas bezpieczeństwa kierowcy uległ przecięciu w kontakcie z prowadnicami fotela pod wpływem obciążenia manekinem w czasie zderzenia czołowego.   Euro NCAP radzi wszystkim więcej
data: 28.02.2010 r. Wynalazki
 Wynalazki Sposób na hałaśliwych sąsiadów Dźwiękoodporne płytki z lateksu mogą okazać się zbawieniem dla mieszkańców bloków, którzy są już zmęczeni hałasami dochodzącymi zza cienkich ścian, z mieszkań sąsiadów.   Luksus mieszkania w ciszy dostępny jest dla niewielu. Zwłaszcza gdy mieszka się w bloku. Jak zniwelować hałas zza ściany? Być może cisza zapanuje w mieszkaniu więcej
data: 17.02.2010 r. Żywność
 Żywność Aromat na schudnięcie Pokarm syci nas tym bardziej, im bardziej złożony jest jego aromat – nawet, jeśli nasze nosy nie są w stanie tego rozpoznać. Odkrycie to może pomóc w opracowaniu nowych produktów dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami – informuje „New Scientist”.   Wpływ różnych zapachów na odczucie sytości badała ostatnio więcej
data: 04.02.2010 r. Żywność GMO
 Żywność GMO Twardy jak pomidor? Hinduscy uczeni stworzyli pomidory, które zachowują świeżość znacznie dłużej niż pomidory tradycyjne. Na razie wynalazek nie trafi jednak do polskich sklepów.   Mimo że badania nad modyfikowaniem genetycznym pomidorów prowadzone są od lat, dotychczas nie udało się stworzyć pomidora, w którym przedłużono by świeżość więcej
data: 02.02.2010 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wadliwe Toyoty Taka sytuacja może pojawiać się w najgorszych snach: mocno wciskasz pedał gazu, zdejmujesz z niego nogę, a samochód nie zwalnia – pedał się blokuje. Okazuje się, że to może zdarzyć się w rzeczywistości właścicielom Toyoty, Citroena C1 i Peugeota 107.   Toyota rozpoczęła w Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Europy bezpłatne akcje więcej
data: 30.01.2010 r. Zachowania konsumentów
 Zachowania konsumentów Napiwek za makijaż Odrobina szminki lub pudru na twarzy zwiększa przebojowość i pewność siebie. Teraz okazało się, że zwiększa także… otrzymywane napiwki.   Okazuje się, że kelnerki stosujące dobry makijaż częściej otrzymują od gości napiwki. Co więcej, napiwki te są o 25% większe niż sumy przekazywane koleżankom, które się nie malują. Takie wnioski płyną więcej