Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 10.03.2010 r. Dieta
 Dieta Zabójcza sól

Współpraca z przemysłem spożywczym na rzecz ograniczenia spożycia soli mogłaby zapobiec setkom tysięcy zawałów i udarów oraz znacznie obniżyć koszty leczenia.

 

Spożywanie zbyt dużych ilości soli jest jedną z głównych przyczyn wysokiego ciśnienia, na którego leczenie przeznacza się rocznie w USA ponad 73 mld dolarów. Naukowcy wyliczyli, że zmniejszenie konsumpcji soli o 10% zapobiegłoby prawie 514 tys. udarów i ponad 480 tys. zawałów w grupie osób, które obecnie mają 40-85 lat. To z kolei pomogłoby amerykańskiemu rządowi zaoszczędzić około 32 mld dolarów – informuje Reuters.

 

75% Amerykanów spożywa więcej soli niż zaleca Światowa Organizacja Zdrowia, czyli ponad 5 g dziennie. Zdaniem wielu badaczy, nawet ten próg jest zbyt wysoki, gdyż zdrowy limit powinien wynosić 2,3 gramów.

 

Źródłem soli są w trzech czwartych przypadków przetworzone produkty i posiłki spożywane w restauracjach, dlatego naukowcy podkreślają, że nie da się wprowadzić znaczących zmian bez współpracy z przemysłem spożywczym.

 

– Jeżeli współpraca ta nie będzie dobrowolna, niezbędne może okazać się wprowadzenie nowych przepisów, regulujących zawartość chlorku sodu w produktach – mówi dr Thomas Frieden z Amerykańskiego Centrum Zapobiegania Chorobom.

 

W Nowym Jorku w styczniu ruszyła kampania zachęcająca producentów żywności i restauratorów do zredukowania zawartości soli o 25% w ciągu najbliższych pięciu lat. W Wielkiej Brytanii podobna kampania zaowocowała zmniejszeniem zawartości soli w produktach spożywczych o około 20-30%. Z inicjatywą taką wyszły również Japonia, Finlandia, Irlandia, Australia i Kanada.

 

Badacze podkreślają, że działania te zredukują problem nadciśnienia tętniczego wśród Amerykanów, a tym samym przyczynią się do zmniejszenia śmiertelności z powodu chorób układu krążenia.

(naukawpolsce.pap.pl) 

data: 10.03.2010 r. Banki
 Banki Nieuczciwa reklama Bank PKO BP swoją reklamą wprowadzał konsumentów w błąd – uznał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.   W czasie kampanii reklamującej lokatę terminową bank informował, że „Max Lokata” jest oprocentowana w wysokości 6% w skali dwunastu miesięcy. Okres ten liczony był jednak nie od momentu podpisania umowy, ale od wyznaczonego przez więcej
data: 05.03.2010 r. Uwaga na...
 Uwaga na... Niebezpieczne bazy do fotelików Maxi Cosi Bazy do fotelików samochodowych Maxi Cosi FamilyFix mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dziecka podczas wypadku.   Jak się dowiedziała Fundacja Pro-Test od swoich zachodnich partnerów, niektóre bazy Maxi Cosi FamilyFix wyprodukowane przed 3. marca 2010 r. mają wadę, która sprawi, że w razie wypadku baza prawdopodobnie więcej
data: 04.03.2010 r. Uwaga na...
 Uwaga na... …pasy (nie)bezpieczeństwa Pasy bezpieczeństwa w samochodach Kia Venga mogą ulec uszkodzeniu i nie ochronić nas podczas wypadku – ostrzegają eksperci Euro NCAP.   Podczas przeprowadzania testów zderzeniowych pas bezpieczeństwa kierowcy uległ przecięciu w kontakcie z prowadnicami fotela pod wpływem obciążenia manekinem w czasie zderzenia czołowego.   Euro NCAP radzi wszystkim więcej
data: 28.02.2010 r. Wynalazki
 Wynalazki Sposób na hałaśliwych sąsiadów Dźwiękoodporne płytki z lateksu mogą okazać się zbawieniem dla mieszkańców bloków, którzy są już zmęczeni hałasami dochodzącymi zza cienkich ścian, z mieszkań sąsiadów.   Luksus mieszkania w ciszy dostępny jest dla niewielu. Zwłaszcza gdy mieszka się w bloku. Jak zniwelować hałas zza ściany? Być może cisza zapanuje w mieszkaniu więcej
data: 19.02.2010 r. Psychologia
 Psychologia Unikasz nowości? Możesz mieć depresję Zły nastrój dodaje uroku rzeczom, które znamy. Z kolei poczucie szczęścia zwiększa atrakcyjność nowości.   To wyniki badań międzynarodowego zespołu psychologów, o których informuje czasopismo „Psychological Science”.   Fakt, że ludzie preferują znajome bodźce został opisany 100 lat temu przez brytyjskiego psychologa więcej
data: 17.02.2010 r. Żywność
 Żywność Aromat na schudnięcie Pokarm syci nas tym bardziej, im bardziej złożony jest jego aromat – nawet, jeśli nasze nosy nie są w stanie tego rozpoznać. Odkrycie to może pomóc w opracowaniu nowych produktów dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami – informuje „New Scientist”.   Wpływ różnych zapachów na odczucie sytości badała ostatnio więcej
data: 04.02.2010 r. Żywność GMO
 Żywność GMO Twardy jak pomidor? Hinduscy uczeni stworzyli pomidory, które zachowują świeżość znacznie dłużej niż pomidory tradycyjne. Na razie wynalazek nie trafi jednak do polskich sklepów.   Mimo że badania nad modyfikowaniem genetycznym pomidorów prowadzone są od lat, dotychczas nie udało się stworzyć pomidora, w którym przedłużono by świeżość więcej
data: 02.02.2010 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …wadliwe Toyoty Taka sytuacja może pojawiać się w najgorszych snach: mocno wciskasz pedał gazu, zdejmujesz z niego nogę, a samochód nie zwalnia – pedał się blokuje. Okazuje się, że to może zdarzyć się w rzeczywistości właścicielom Toyoty, Citroena C1 i Peugeota 107.   Toyota rozpoczęła w Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Europy bezpłatne akcje więcej
data: 30.01.2010 r. Zachowania konsumentów
 Zachowania konsumentów Napiwek za makijaż Odrobina szminki lub pudru na twarzy zwiększa przebojowość i pewność siebie. Teraz okazało się, że zwiększa także… otrzymywane napiwki.   Okazuje się, że kelnerki stosujące dobry makijaż częściej otrzymują od gości napiwki. Co więcej, napiwki te są o 25% większe niż sumy przekazywane koleżankom, które się nie malują. Takie wnioski płyną więcej